کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان عنوان کرد

کاهش ورودی آب به تالاب‌های خوزستان / احتمال آتش‌سوزی تالاب‌ها در تابستان

17 خرداد 1400 ساعت 12:34

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به کاهش ورودی آب به تالاب‌های استان، گفت: در حال حاضر به صورت رسمی حق‌آبه‌ای به تالاب‌های خوزستان تعلق نگرفته است.


به گزارش زیست آنلاین، سید عادل مولا اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط اقلیمی خوزستان، تالاب‌ها در حال خشک شدن هستند و بسیاری از نیزارهای تالاب‌ها خشک شده‌اند. زمانی که آب نباشد این شرایط حاکم و روز به روز بدتر می‌شود و تا زمانی که بارندگی رخ ندهد، تالاب‌ها شرایط خوبی ندارند. با توجه به این وضعیت، بابت وقوع حریق در تالاب‌ها نگران هستیم.

وی افزود: در حال حاضر آبگیری تالاب‌های هورالعظیم و شادگان ۸۰ درصد است که شرایط نرمالی را نشان نمی‌دهد؛ زمانی شرایط خوب است که میزان آبگیری تالاب‌ها بالای ۹۰ درصد باشد. در شرایط گرمای هوا، میزان تبخیر بالا و ورود آب به تالاب کمتر است. از طرفی برداشت‌های بالادست برای مصارف کشاورزی را داریم و بنابراین میزان آبی که از سدها رها می‌شود، کمتر خواهد بود.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: میزان حق‌آبه تالاب‌های خوزستان به درستی و توسط کارشناسان وزارت نیرو تعیین و برای تایید به وزارت نیرو ارسال شده است و ما بر تایید این حق‌آبه‌ها اصرار داریم.

مولا بیان کرد: در حال حاضر به صورت رسمی حق‌آبه‌ای به تالاب‌های خوزستان تعلق نگرفته است اما هر زمان آب مازادی وارد تالاب‌ها می‌شود به عنوان حق‌آبه تلقی می‌شود.

وی افزود: امسال میزان ورودی آب به تالاب‌های خوزستان کم بوده است و از این هم کمتر خواهد شد بنابراین در تابستان شرایط تالاب‌های خوزستان خوب نخواهد بود اما تلاش می‌شود با انسداد خروجی تالاب‌ها که اکنون در دو تالاب شادگان و بامدژ در حال انجام است، میزان آب را نگهداری کنیم تا دچار آسیب بیشتری نشویم./ایسنا


کد مطلب: 84631

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/84631/کاهش-ورودی-آب-تالاب-های-خوزستان-احتمال-آتش-سوزی-تالاب-ها-تابستان

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com