کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آینده درخشان گردشگری در ایران

22 آبان 1397 ساعت 4:00

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری با اشاره به جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری و آثار فرهنگی تاریخی زیبای کشورمان گفت: آینده درخشانی را برای گردشگری ایران تصور می‌کنم و باید جاذبه های گردشگری ایران را به همه دنیا بشناسانیم.


به‌گزارش زیست آنلاین، زوراب پلولیکاشویلی در مراسم افتتاحیه اجلاس جهانی گردشگری که با حضور علی‌اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌‌دستی و گردشگری و مهمانانی از ۲۷ کشور جهان در همدان در حال برگزاری است، با بیان اینکه از استاندار همدان برای هماهنگی برنامه قدردانی می کنم، گفت: اجلاس جهانی گردشگری فرصت مغتنمی است.

پلولیکاشویلی بابیان اینکه خوشحالم در همدان زیبا حضور دارم، ادامه داد: ایران یکی از کشورهای فعال در اجلاس جهانی گردشگری است و معتقدم حضور در ایران باعث افزایش تعاملات خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تفاوت های میان اکوتوریسم و طبیعت گردی در جایگاه گردشگری

وی با تأکید بر اینکه اولویت سازمان جهانی گردشگری حمایت از توسعه گردشگری است، گفت:  ۱۶ مجموعه سازمان جهانی گردشگری از ایران هستند.

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری با بیان اینکه از این تعداد سه مجموعه از استان همدان است که نشانه ظرفیتهای بالای گردشگری همدان است، گفت: همدان یکی از بهترین مقاصد گردشگری در جمهوری اسلامی ایران است و می‌تواند در حوزه گردشگری جهان نیز به یکی از مقاصد گردشگری مطلوب تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه آینده درخشانی برای گردشگری ایران در جهان متصور هستم، توجه به توریست فرهنگی را یک اولویت دانست و بر لزوم استفاده از فناوری‌های برتر و مدرن برای توسعه گردشگری تأکید کرد.

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری با تأکید بر اینکه از ۲۷ کشور دنیا در این اجلاس حضور دارند و امیدواریم شاهد یک اجلاس خوب و پرثمر باشیم، گفت: اسپانیا، ژاپن و آمریکای جنوبی نیز در این اجلاس حضور دارند.

پلولیکاشویلی با بیان اینکه در عرصه گردشگری یک رقابت جدی وجود دارد که نباید از این عرصه عقب بمانیم، اظهار کرد: باید پروژه‌های گردشگری جدیدی تعریف شود.

وی تاکید کرد: همدان بهترین مقصد گردشگری در جمهوری اسلامی ایران است و می تواند یکی از مقاصد گردشگری مطرح در جهان باشد.

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری با بیان اینکه هدفگذاری بر افزایش تعداد اعضای سازمان جهانی گردشگری است، غار علیصدر را یکی از مهمترین شاخص‌های ارتقای و پیشبرد اهداف گردشگری ایران دانست و حفاظت و صیانت از این غار بسیار زیبا و شگفت‌انگیز را یک ضرورت دانست و گفت: ما روی این ظرفیت در همدان حساب می‌کنیم.

پلولیکاشویلی بابیان اینکه موضوع مورد نظر توسعه توریسم فرهنگی است چراکه بسیاری از توریست ها با هدف گردشگری فرهنگی مسافرت می‌کنند، گفت: باید در این عرصه از فناوری های نوین به بهترین نحو استفاده کرد و به ارتقا فرهنگی کشورهای مقصد پرداخت.

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری با اشاره به امکان همکاری با دانشگاهها در این عرصه گفت: رقابت در عرصه گردشگری جدی است و نباید از آن غافل شد و باید با تعریف و تدوین پروژه های جدید در این عرصه قدم برداشت.

وی با بیان اینکه روی حمایت ها حساب می کنیم، گفت: باید جاذبه های گردشگری ایران را به همه دنیا بشناسانیم.

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری با بیان اینکه همدان و جمهوری اسلامی ایران در راس صنایع دستی دنیا است و باید به این موضوع توجه ویژه داشت، گفت: باید مطالعات لازم انجام شود تا صنایع دستی را بیشتر معرفی کنیم.

وی در پایان افزود: این اجلاس یک اجلاس عادی نیست و می‌توان اعضای کشورهای جهان را در یک فرصت خوب دید و به انتقال تجربیات پرداخت.

گردشگری در ایران

موانع اصلی در توسعه گردشگری در ايران:گردشگری در ایران-اگرچه توسعه و گسترش ايرانگردي و جهانگردي به منظور استفاده هرچه بيشتر از مزاياي متعدد آن اجتناب ناپذير است ولي مشكلات و تنگناهاي متعدد در راه رشد و توسعه صنعت گردشگری در ايران نبايد از نظرها دور بماند برخي از اين مشكلات عبارتند از:

-فقدان يك برنامه جامع و استراتژيك و همچنين مشخص نبودن هدفها و سياستهاي صنعت گردشگری در ايران در قالب يك برنامه اجرايي.

-یکی دیگر از موانع اصلی توسعه گردشگری در ایران،توسعه نیافتگی سواحل خلیج فارس و امکانات مناسب دریایی (باغهای دریایی – پارکهای آبی و جزایر توریستی و...)

-فقدان وزارتخانه توریسم و گردشگری در ایران

-یکی دیگر از موانع اصلی توسعه گردشگری در ایران،فضاي نامساعد تبليغاتي براي مخدوش كردن چهره ايران و انزواي ايران در سطح بين‌المللي

-یکی دیگر از موانع اصلی توسعه گردشگری در ایران،عدم تطبيق و هماهنگي فرهنگ جهانگردان برخي از كشورهاي خارجي با فرهنگ اسلامي

-‌فقدان نيروي انساني كار آزموده و متخصص امور جهانگردي در دفاتر گردشگریدر ایران و بي‌اطلاعي و بي‌تجربگي كادر شاغل در موسسات جهانگردي (از قبيل خدمتگزاران هتلها، كاركنان آژانس و راهنمايان جهانگردي)

- عدم تمايل بخش خصوصي به سرمايه‌گذاري در بخش گردشگری به علت عدم سودآوري،  اقدامات سليقه‌اي و محدودكننده از سوي برخي مقامات غيرمسئول و...

-یکی دیگر از موانع اصلی توسعه گردشگری در ایران،ناهماهنگي در همكاري بين سازمانها و ارگانهاي دولتي كه در بهبود وضع جهانگردي مؤثرند.

- تصميم گيريهاي منفك سازمانها - كمبود نيروي متخصص

- نبود امكانات اوليه مثل اقامتگاههاي مناسب وامکانات بدیهی و ضروری

- تعدد مراكز تبليغاتي و نداشتن سيستم واحد در تبليغات و بازاريابي - فقدان یک شبکه ماهواره ای به زبان انگلیسی مختص تبلیغات جهانی در زمینه گردشگری در ایران -عدم استفاده از كارشناسان مجرب و آشنا به صنعت جهانگردي

 - عدم شركت فعال در نمايشگاههاي بين المللي خارج از كشور

-نیاز به تغيير نگرش فرهنگي مديران، سياستگذاران و مردم به مقوله گردشگر و گردشگري و پذيرش آن به عنوان يك اصل فرهنگي و نه اقتصادي، گردشگر هزاره سوم به مفهوم حقيقي گردشگر است و قواعد و قوانين كشوري همچون ايران را مي‌پذيرد. جهانگرد امروز براي جهانگردي خود يك خط سير مشخص دارد و شرطي همچون حفظ حجاب نمي‌تواند دليلي براي حذف ايران از فهرست كشورهاي مورد نظر جهانگرد باشد.

بیشتر بخوانید: جایگاه اکوتوریسم در ایران

عمده مشكل ايران در حوزه گردشگري، مربوط به مسائل اجرايي و مديريتي است كه اگر ديدگاه جهان بيني خود را گسترش دهيم مبحث اقتصادي اين صنعت نيز حل خواهد شد.

با توجه به این مطالب، این پژوهش تلاش دارد كه نسبت به شناسايی عوامل تاثيرگذار بر رشد و توسعه صنعت گردشگری در ايران اقدام نموده و ضمن شناسايی موثرترين عوامل، راهكارهاي لازم و اساسي در توسعه و رشد را جهت استفاده متوليان و بخشهای خصوصی و دولتی صنعت جهانگردی ارايه دهد.


کد مطلب: 79155

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/79155/آینده-درخشان-گردشگری-ایران

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com