کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تامین ۱۶ درصد از انرژی مصرفی جهان از راه انرژی‌های نو

18 مرداد 1397 ساعت 11:00

انرژی‌های نو از جمله انرژی‌های آبی و خورشیدی هستند که برای تولید آن‌ها از منابع بدون کربن استفاده می‌شود. در حال حاضر حدود ۱۶ درصد از انرژی مصرفی جهان از راه انرژی‌های نو به دست می‌آید.


به گزارش زیست آنلاین، انرژی‌های نو به آن دسته از انرژی‌هایی اطلاق می‌شود که که برای تولید آن‌ها از منابع بدون کربن نظیر انرژی خورشیدی و انرژی باد استفاده می‌شود. به دلیل اهمیت و تجدیدپذیری محدود منابع هیدروکربنی از قبیل جنگل‌ها و مراتع، زغال سنگ، نفت و گاز که به سوخت‌های فسیلی معروف هستند امروزه بهره‌گیری از انرژی‌های نو گسترش یافته است.

در حال حاضر حدود ۱۶ درصد از انرژی مصرفی جهان از راه انرژی‌های نو به دست می‌آید. برزیل ازجمله کشورهایی است که پروژه‌های بزرگی برای استفاده از انرژی‌های نو داشته است و ۱۸ درصد از کل مصرف سوخت اتومبیل‌های آن از سوخت اتانول (تولید شده از ساقه نیشکر) به دست می‌آید. کشور پرتغال برای نخستین بار در جهان موفق شد برای مدت چهار روز انرژی‌های فسیلی و هسته‌ای را کنار بگذارد و تمام مصارف انرژی خود را از طریق انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر تامین کند.

مزایای استفاده از انرژی‌های نوانرژی‌های نو عبارتند از انرژی آبی، انرژی بادی، انرژی خورشیدی، انرژی زمین گرمایی و انرژی امواج و جذر و مد. از جمله مزایای استفاده از انرژی‌های نو می‌توان به کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، جلوگیری از تولید زیاد گازهای گلخانه‌ای و در نتیجه کنترل گرمایشی زمین، دسترسی آسان و رایگان اشاره کرد.

سه تجربه موفق استفاده از انرژی‌های نو در ایران عبارتند از: حفظ منابع طبیعی: نصب آبگرمکن‌های خورشیدی سبب تغییر الگوی مصرف سوخت جنگل نشینان چهار محال و بختیاری شد. با نصب این گرمکن‌ها مصرف چوب جنگلی به‌ویژه بلوط در روستاهای جنگل‌نشین کاهش یافت. از سال ۱۳۸۳ نیز استفاده از انرژی خورشیدی و انرژی باد در خراسان جنوبی، سربیشه و دشت حسین آباد با مدیریت جوامع محلی آغاز شد. این اقدام کاهش قابل توجه بوته‌کنی و در نتیجه حفاظت از مراتع را به دنبال داشت.

براساس گزارش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، در استان یزد نیز با اجرای پروژه منارید، تامین آبگرم منازل از طریق نصب پنل‌های خورشیدی آغاز و طی آن با مشارکت مردم محلی در دو روستا با تجهیز بیش از ۶۰ واحد مسکونی به پنل‌های خورشیدی گام موثری برداشته شد.

 از عمده ترین مزایای انرژی های تجدیدپذیر، پایدار بودن آنهاست. از این رو هیچ گاه تمام نمی شوند.

   نیروگاه های تجدیدپذیر به دلیل نداشتن قطعات متحرک زیاد، عموما به تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به ژنراتورهای معمول نیازمندند. سوخت آن ها از طبیعت گرفته می شود و منابع موجود، هزینه های عملیاتی را کاهش می دهند.

   به عنوان مهمترین مزیت، انرژی های تجدیدپذیر یا بدون آلایندگی هستند و یا آلودگی بسیار کمی تولید می کنند -آلودگی هایی مانند دی اکسید کربن و یا سایر آلاینده های شیمیایی-. بنابراین حداقل تاثیرات زیست محیطی را دارا می باشند.

   پروژه های تجدیدپذیر همواره منافع اقتصادی به همراه دارند. پروژه های تجدیدپذیر عموما در بیرون از مناطق شهری ساخته می شوند. اين پروژه ها می توانند جنبه توریستی داشته باشند که سبب جذب سرمایه و ایجاد شغل در آن ناحیه می گردد.

انرژي خورشيد تجديدپذير است. خورشيد ٥٠٠٠ بار بيش‌تر از ساير انرژي‌هاي تجديدپذير ديگر انرژي تأمين مي‌کند. هزينه توليد باتري‌‌هاي خورشيدي به شدت در حال كاهش است و در عين حال بازده آن‌ها بهتر مي‌شود. انرژي خورشيدي مجاني است.

در مناطق دور افتاده که انتقال انرژي دشوار است (مثل کوهستان يا بيابان) استفاده از انرژي خورشيدي مقرون به صرفه است.

در ادامه به برخی از معایب انرژی های نو نیز اشاره می شود.

انرژی های نو

معایب انرژی تجدید پذیر   در مقابل مزایای متعدد انرژی های تجدیدپذیر، باید نسبت به معایب آن نیز آگاه بود. این معایب عبارتند از:

   تولید توانی معادل توان تولید شده از سوخت های فسیلی توسط انرژی های تجدیدپذیر بسیار دشوار است چرا که راندمان تبدیل انرژی های تجدیدپذیر پایین است. بنابراین در این شرایط یا باید میزان انرژی مصرفی کاهش یابد و یا از نیروگاه های بیشتری استفاده گردد. در این شرایط بهترین روش، ایجاد تعادل و ارتباط بین منابع مختلف تولید توان است.

   مشکل دیگر انرژی های تجدیدپذیر، قابل اعتماد نبودن آنهاست. اغلب انرژی های تجدیدپذیر به شرایط آب و هوایی وابسته هستند. نیروگاه های آبی برای تداوم نیاز به بارش باران جهت تکمیل آب سد دارد. جمع کننده های خورشیدی و صفحات خورشیدی فوتوولتاییک برای تولید برق نیازمند نور خورشید و آسمان پاک هستند. این انرژی ها، قابل پیش بینی نبوده و ثابت نیز نیستند.

   هزینه های فعلی انرژی های تجدیدپذیر نسبت به سوخت های فسیلی متدوال بیشتر است. چرا که تکنولوژی انرژی های تجدیدپذیر جدید بوده و هزینه سرمایه گذاری اولیه بالایی دارند. علاوه بر این به خاطر جدید بودن تکنولوژی انرژی های تجدیدپذیر، استفاده از این انرژی ها نیاز به زیر ساخت های اساسی دارد.

   برخی از تکنولوژی های تجدیدپذیر مانند انرژی باد آلودگی صوتی برای ساکنان مناطق اطراف خود ایجاد می کنند.

   برای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر نیاز به تجهیزاتی است که در پاره ای از موارد این تجهیزات از مواد سمی و خطرناک ساخته می شوند، مانند صفحات فوتوولتاییک. ورود این مواد به چرخه طبیعت باعث ایجاد آلودگی در محیط زیست می گردد.

   استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در هر جایی امکان پذیر نمی باشد. از طرفی انرژی های تجدیدپذیر همانند سوخت های فسیلی متداول قابل حمل و انتقال به نقاط دیگر نیستند. لذا استفاده از فرم های مختلف انرژی های تجدیدپذیر در هر مکانی وابسته به پتانسیل آن منطقه است.

   در کنار تمام این معایب باز نمی توان بیان کرد که استفاده از انرژی های تجدید پذیر مفید و مقرون به صرفه نیست. برای نتیجه گیری مناسب باید هر دو سمت معادله را مورد بررسی قرار داد –هم نقاط مثبت و هم نقاط منفی-. از سوی دیگر بايد انديشيد که چه چیزی از بین می رود و چه چیزی به دست می آید.

 


کد مطلب: 78535

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/78535/تامین-۱۶-درصد-انرژی-مصرفی-جهان-راه-انرژی-های-نو

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com