کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اقلیم ایران بسیار شکننده است و تاب تحمل فشار بیشتر را ندارد

22 خرداد 1397 ساعت 3:30

برای حفاظت از محیط زیست باید فرهنگ سازی مناسب در دستور کار قرار گیرد و از سویی برنامه عملی مناسب را برای حفاظت از عرصه هایی که در معرض مخاطرات جدی قرار دارند داشته باشیم.


به گزارش زیست آنلاین، محمدرضا تابش، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس، با بیان اینکه وضعیت محیط زیست در دنیا به دلیل صنعتی شدن جهان و تغییر شرایط اقلیمی با مخاطرات بسیار جدی روبه رو است، گفت:  افزایش گلخانه ای"گازهای گلخانه ای، درجه حرارت زمین، کاهش وسعت جنگل ها و خشکی تالاب ها مخاطراتی جهانی بوده که در این رابطه معاهده بین المللی زیست محیطی مانند کاهش گلخانه ای">گازهای گلخانه ای و تغییر اقلیم در دنیا تشکیل و ملل مختلف به آن پیوسته اند و بر اساس آنها متعهد شدند که به تعهدات بین المللی محیط زیستی خود عمل کنند.

 

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، افزود: در گذشته در مورد چنین معاهداتی ضمانت اجرایی وجود نداشت اما در حال حاضر معاهداتی در دنیا وضع می شود که در صورت تخطی و سرپیچی کشورها از اجرا جریمه خواهند شد.

 

وی با یادآوری الحاق ایران به معاهده پاریس، گفت: در این معاهده متعهد به کاهش گلخانه ای گازهای گلخانه ای شدیم و باید به  تعهدات  عمل کرد تا جریمه نشویم و از سویی به عنوان کشور حافظ محیط زیست تلقی شویم.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه ایران به دلیل قرار گرفتن در اقلیم گرم و خشک با پدیده ریزگردها مواجه است، تصریح کرد: اقلیم ایران بسیار شکننده است و تاب تحمل فشار بیشتر را ندارد و در حال حاضر آژیرها در برخی عرصه ها مانند استفاده از ذخایر استراتژیک آب به  صدا درآمده است.

 

تابش با انتقاد از مصرف ۸۰ درصدی ذخایر استراتژیک آب، افزود: خشکی تالاب ها از جمله دریاچه ارومیه معضل بزرگ محیط زیستی کشور است؛ برای مسائل زیست محیطی که حالت اورژانسی، حاد و ویژه دارند باید انجام اقدامات فوری و عاجل برای کنترل آنها در دستور کار قرار  گیرد.

 

نماینده مردم اردکان در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه رفع معضلات و مشکلات زیست محیطی کشور بدون بهره گیری از کمک مردم و NGO  ها که تخصص خود را سخاوتمندانه در اختیار کشور، مردم و محیط زیست قرار می دهند تحقق نمی یابد، تصریح کرد: با اتکا به مردم و بهره گیری از تخصص متخصصان چه به صورت آزاد و چه در قالب NGO  ها باید نسبت به سامان دادن حرکات مردمی اقدام کرد از سویی باید فرهنگ حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف در سطح خرد و کلان را ترویج داد.

 

رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آیه ۳۱ سوره اعراف؛ کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ»(بخورید، بیاشامید ولی اسراف نکنید)، تصریح کرد: آموزه های دینی و اسلامی بسیار غنی است و آیه مذکور نیز قشنگترین آموزه دینی است که به طور صد در صد از منابع و محیط زیست حفاظت می کند.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم، با هشدار نسبت به تخریب و کاهش وسعت جنگل های کشور، گفت: هر چند برای حفاظت از جنگل ها برنامه های مناسبی اجرایی شده اما متاسفانه در مناطق غرب کشور برای حفاظت از جنگل های بلوط زاگرس اقدامات شایسته و در خور توجهی انجام نشده است.

 

تابش با انتقاد از اینکه تالاب های کشور در حال خشکی است، ادامه داد: اقداماتی برای بهبود وضعیت تالاب ها انجام شده امااین اقدامات کافی نبوده و نیاز است افزایش یابند.

 

نماینده مردم اردکان در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه برای کاهش مصرف آب باید چاره جویی کرد، یادآور شد: منابع آب شیرین کشور بسیار محدود است و صرفه جویی می تواند بسیار کارساز باشد؛ در این رابطه اگر بتوان حدود ۱۰ درصد آبخیزداری و آبخوان داری را توسعه داد می توان با بحران آب مقابله کرد و اگر این مهم مورد توجه قرار نگیرد نمی توان آن را مدیریت کرد.

 

رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تکنولوژی به کار گرفته شده در کارخانجات و خودروها قدیمی است و زمینه آلودگی هوا را افزایش می دهد، گفت: باید از وسایل و تکنولوژی مدرن استفاده کرد؛ مصرف سوخت باید کاهش یابد و سوخت منطبق با استانداردهای بین الملی باشد در این رابطه تاکنون گام های مناسبی برداشته شده و انتظار می رود تحریم ها تاثیر سویی نداشته باشد؛  معضلات زیست محیطی باید طبقه بندی و در وهله اول به مقابله با مهمترین آنها برخواست؛ با اتکا به پژوهش ها و کارهای کارشناسی و علمی و ساماندهی مردم می توان به تناسب اولویت ها اقدامات عاجل و مناسب را انجام داد/ منبع: انرژی امروز


کد مطلب: 69893

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/69893/اقلیم-ایران-بسیار-شکننده-تاب-تحمل-فشار-بیشتر-ندارد

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com