کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یکی از مهمترین راهکارهای بقای اکوسیستم ، پایش و کنترل علمی آلاینده‌‍‌های صنعنی است

20 خرداد 1397 ساعت 12:30

با توجه به این‌که امروزه شاهد افزایش چشم‌گیر پدیده‌هایی چون تخریب و آلودگی محیط زیست هستیم، بنابراین توجه به حفظ محیط زیست نیاز به فرهنگ سازی گسترده و مستمر دارد و می توان گفت بقای اکوسیستم مستلزم کنترل علمی آلاینده‌های صنعتی است.


مائده دهقانی، مدیر مرکز خدمات تخصصی محیط زیست جهاد دانشگاهی یزد، با بیان این‌که جوامع امروزی درگیر بحران جدی زیست محیطی هستند، اظهار کرد:‌ از آغاز خلقت تاکنون رابطه انسان و طبیعت به اندازه امروز نگران کننده و تهدید آمیز نبوده است.

وی با اشاره به این‌که افزایش روز افزون جمعیت نیاز به مصرف انرژی را بالا برده و در مقابل نیز فعالیت‌های انسانی، آلودگی‌های زیست محیطی نیز افزایش پیدا کرده است، افزود:‌ با توجه به این‌که امروزه شاهد افزایش چشم‌گیر پدیده‌هایی چون تخریب و آلودگی محیط زیست هستیم، بنابراین توجه به حفظ محیط زیست نیاز به فرهنگ سازی گسترده و مستمر دارد .

مدیر مرکز خدمات تخصصی محیط زیست و آلودگی‌های محیطی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد در ادامه با بیان این‌که حفاظت از محیط زیست به معنی تلاش برای حفظ سلامتی محیط و انسان‌ها در سطوح شخصی، سازمانی یا دولتی است، گفت:‌ در همین راستا در سال ۱۹۷۲ برای نخستین بار روزی را به نام محیط زیست نامگذاری کردند .

وی هدف از نام‌گذاری این روز را جلوگیری از تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی جانوری عنوان کرد و ادامه داد: بیش از ۴۶ سال است که در جهان مراسم‌هایی در قالب راهپیمایی‌های خیابانی، همایش‌های دوچرخه سواری، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس با هدف جلب توجه عمومی به حفظ محیط زیست برگزار می‌شود .

دهقانی با اشاره به این‌که برنامه توسعه اقتصادی ایران ارگان‌ها را موظف به انجام تحقیقات و بررسی‌های علمی و اقتصادی در زمینه حفاظت و بهسازی محیط زیست کرده است، تصریح کرد:‌ این رسالت مهم برعهده مراکز علمی و آکادمیک است تا در جهت حفظ منابع و جلوگیری از انتقال آلودگی‌ها به آب، هوا و خاک تلاش کند .

وی در ادامه با بیان این‌که مرکز خدمات تخصصی محیط زیست و آلودگی‌های محیطی سازمان جهاد دانشگاهی یزد از سال ۸۵ فعالیت خود را در زمینه آلودگی‌های محیط زیست آغاز کرده است، افزود: این سازمان با توجه به زمینه کاری مناسب و نیاز پژوهشی توانسته نقش موثری در حفاظت از محیط زیست داشته باشد .

مدیر مرکز خدمات تخصصی محیط زیست و آلودگی‌های محیطی جهاددانشگاهی با اشاره به این‌که استان یزد در حوزه صنعت بی‌وقفه در حال حرکت و پویایی است، گفت: یزد با بیش از سه هزار واحد صنعتی به عنوان ششمین قطب صنعتی کشور مطرح است .

وی افزود: هرچند این صنایع توانسته به رشد و شکوفایی اقتصادی کشورمان کمک کند اما در صورتی که پایش و کنترل موثر و علمی بر روی ورودی‌ها، خروجی‌ها، پسماندها و پساب‌های این صنایع صورت نگیرد، مشکلات زیادی را برای جوامع بشری، جانوری، گیاهی و اکوسیستم بوجود می‌آورد .

مدیر مرکز خدمات تخصصی محیط زیست جهاد دانشگاهی یزد، در پایان با بیان‌این که سازمان جهاد دانشگاهی یزد با توجه به در اختیار داشتن کادر علمی و تحقیقاتی مناسب امکان انجام طرح‌های تحقیقاتی- کارفرمایی را دارد، خاطرنشان کرد:‌ این سازمان تاکنون گام‌های بزرگی در این راستا برداشته،که عقد تفاهم‌ نامه‌های همکاری در زمینه اجرای طرح‌ها و اقدامات مرتبط با کاهش آلودگی‌های محیط زیست از جمله اقدامات انجام شده است. / منبع: ایسنا


کد مطلب: 69866

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/69866/یکی-مهمترین-راهکارهای-بقای-اکوسیستم-پایش-کنترل-علمی-آلاینده-های-صنعنی

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com