کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی

200 نوع بیماری منشاء تغذیه ای دارد

29 تير 1396 ساعت 10:45

زیست انلاین : ما با خوردن محصولاتی که سم و کود در آنها استفاده شده است خودمان را در معرض مرگ تدریجی قرار داده ایم و از این مساله غافلیم


دکتر حسین محمودی عضو پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی  با اشاره به اینکه دویست نوع بیماری وجود دارد که منشاء غذایی دارد گفت  : وقتی اعلام می شود که مازندران رتبه اول سرطان گوارش در ایران را دارد نمی توانیم مواردی مانند سرطان گوارش را عامل آن بدانیم زیرا این استان مشکل آب و هوایی ندارد. به همین دلیل باید برای پیدا کردن این مشکل به تغذیه خودمان نگاهی بینداریم . موضوعی که دقت در آن نشان می دهد که ما راه تغذیه مان را به بیراهه رفته ایم .
وی که درجشنواره غذای ارگانیک- زندگی سالم  حضور داشت در ادامه افزود : در زمان های قدیم و در سرزمین ایران و یونان رسم بر این بود که کسی را که می خواستند از بین ببرند و بکشند با خوراندن سم این کار را انجام می دادند و او در دم از دنیا می رفت . اما روش دیگری هم وجود داشت که مقدار کمی سم به فرد خورانده می شد و کم کم بر اثر تاثیر سم طی چند ماه فرد از پای در می آمد و از دنیا می رفت .این دقیقا کاری است که خودمان داریم به سر خودمان می آوریم و از ان بی خبریم
این استاد دانشگاه در ادامه افزود : ارگانیک بر روی دوبال حرکت می کند یکی سلامت افراد یکی سلامت محیط زیست.
متاسفانه سم و کود که انسان ها تهیه  ان را به دست گرفته اند و با ان نابودی بشر را رقم می زنند به صورت زنجیره عمل می کند و با مصرف کردن از بین نمی رود و دوباره به این چرخه بر می گردد .
وی در ادامه تصریح کرد :استفاده از سموم عطر و طعم غذاها را از بین می برد و این باعث می شود که ما از خوردن غذا هیچ لذتی عایدمان نشود این در حالی است که فواید و ویتامین های موجود در محصولات غذایی نیز با این کود و سم ها از بین می رود.
محمودی با اشاره به ارزش خاک تاکید کرده وادامه داد: اگر حساب کنیم که هر تن خاک ۲۸ دلار قیمت داشته باشد باید به این فکر کنیم که ما با استفاده از کود و سم چه ضرر میلیاردی به این منابع مهم زندگی وارد می کنیم و به این کار بحران سلامتی را نیز برای خودمان ایجاد می کنیم .
وی با اشاره به اینکه ۴۲ هزار هکتار سهم کشاورزی ارگانیک است افزود : این در حالی است که ۱۳ میلیون هکتار زمین زیر کشت کشاورزی قرار دارد و ورود به حوزه ارگانیک می تواند هم درآمدزایی بیشتری داشته باشد و هم اشتغالزایی ایجاد کند و معضل بیکاری را حل کند زیرا کشاورزی ارگانیک جدابیت بالایی دارد و به همین دلیل جوانترها با رغبت وارد این عرصه می شوند میانگین سنی فعالان در این عرصه بین ۳۵ تا ۴۰ سال است. در این نوع کشاورزی سم و کود حذف شده و جای ان را کودهای طبیعی وزیست سازگار می گیرد.
در واقع می توان گفت کشاورزی ارگانیک بر اساس استاندارد است و وقتی کشاورزی ارگانیک رونق بگیرد صنعت بسته بندی،فروش و صادارات آن نیز می تواند در کنار ان به وجود بیاید و تحولی بزرگ ایجاد کند .


کد مطلب: 63368

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/63368/200-نوع-بیماری-منشاء-تغذیه

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com