کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک تولید کننده محصول بیولوژیک

محصول سالم خروج ارز را هم کاهش می دهد

16 ارديبهشت 1396 ساعت 11:49

زیست آنلاین : تولید زنبورهای تریکو پریما برای از بین بردن آفت ساقه خوار برنج فعالیتی است که فرانک محسنی در راستای اقتصاد سبز انجام می دهد


او در گفت و گو با زیست آنلاین می گوید : استفاده از محصولات بیولوژیک به جای استفاده از کود و سم مساله ای است که چند سالی است که در ایران مورد توجه قرار گرفته است تا به این طریق محصولی سالم تر به دست بیاید .

وی که از سال ۷۸ پرورش زنبور ساقه خوار را شروع کرده است در ادامه می گوید: در سال برای حدود ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی استان گیلان زنبور تولید می کنیم و در کنار ما دو آزمایشگاه دیگر هم قرار دارند که در کل باعث شده بیش از ۲۰ هزار هکتار از زمین های برنج کاری در استان گیلان کود و سم را از چرخه تولید خود حذف کنند و به جای آن از آفت کش های بیولوژیک استفاده می کنند .

وی در ادامه می گوید : این زنبورها در آخر فصل برداشت برنج از مزارع جمع اوری می شوند و در آزمایشگاه تکثیر و تولید انبوه می شود و در زمان مجدد تولید برنج در اختیار کشاورزان قرار می گیرد .

این تولید کننده در ادامه می گوید : یکی از مزایای استفاده از این زنبورها این است که کارگران و صاحبان مزارع در معرض کود و سم قرار نمی گیرند و با توجه به تعریف محصول ارگانیک نمی توانیم بگوییم محصول ارگانیک تولید می شود اما می توانیم بگوییم محصولی سالم تولید می شود . از سوی دیگر ماده اولیه بیشتر کودها و سم ها از خارج وارد می شود و از فرآوری در اختیار کشاورز قرار می گیرد و در واقع می توان گفت استفاده از این مواد می تواند واردات را کاهش دهد و ارز کمتری از کشور خارج کند و این می تواند به اقتصاد کشور کمک کند و ان را بهتر بچرخاند .

محسنی در ادامه می گوید: تولید کننده بخش خصوصی بسیار ضعیف است و خصوصا ما که این زنبورها را تولید می کنیم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم . زیرا محصولی که ما تولید می کنیم زیر نظر وزات کشاورزی است و در واقع قسمتی از قیمت ان را کشاورز پرداخت می کند و بخش اعظم آن را وزارت کشاورزی پرداخت می کند و اتفاقا در همین بخش دولتی دچار مشکل هستیم زیرا در بسیاری از مواد معوقات شاید به یک سال بعد منتقل شود و به همین دلیل دریافت ها زمان زیادی می گیرد تا تسویه شود و در واقع ما مورد حمایت قرار نمی گیریم. هر چند در ده  سال اخیر بخش جهاد کشاورزی سوبسید یارانه خودش را افزایش داده است و وضعیت کمی تغییر کرده است.

این تولید کننده در ادامه می گوید : توجیه و ترغیب کشاورز برای استفاده از محصول بیولوژیک نیز برای خودش کلی ماجرا دارد و کشاورزی که سالها از کود و سم استفاده کرده است را به سختی می توان ترغیب کرد که از محصول دیگری برای زمینش استفاده کند .

وی در ادامه می گوید : وقتی نام این زنبور می آید همه فکر می کنند که منظور ما زنبور عسل است اما این زنبور تفاوت های زیادی با زنبور عسل دارد و آنقدر ریز است که با چشم دیده نمی شود و در زمان توزیع تخم آن در مزارع پخش می شود تا بتواند افات را خورده و از ان تغذیه کنند و به این روش حشرات دیگری که در طبیعت وجود دارند از بین نمی روند .


کد مطلب: 62271

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/62271/محصول-سالم-خروج-ارز-هم-کاهش-می-دهد

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com