کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آرامش با یک فنجان گل گاوزبان

10 ارديبهشت 1392 ساعت 1:02

یک کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی در خراسان جنوبی گفت: گل‌ گاوزبان برای تقویت اعصاب و ایجاد آرامش روانی بهتر در طول روز بسیار مفید است.


به گزارش زیست آنلاین الهام تاجریزی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که گاوزبان گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع ساقه آن تا ۶۰ سانتیمتر می‌رسد ساقه آن شیاردار و خاردار است، گفت: برگ‌های این گیاه ساده و پوشیده از تارهای خشن است و گلهای آن به رنگ آبی، سفید و بنفش است.

تاجریزی گفت: گاوزبان گیاهی مقاوم به شوری است که قادر به جذب یون‌های سدیم، کلر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم از خاک است و می‌توان از این گیاه برای خارج ساختن این یون‌ها از خاک و اصلاح خاک‌های شور و قلیا استفاده کرد.

وی اظهار کرد: به دلیل خواص دارویی فراوان و گل‌های زیبا، بسیاری از خانواده‌ها آن را در باغچه‌هایشان می‌کارند و برگ‌ها و گل‌ها بخش‌های مصرفی این گیاه را تشکیل می‌دهند.

این کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی تصریح کرد: گل‌ گاوزبان به دلیل دارا بودن مقادیر چشمگیر پتاسیم و کلسیم بسیار ادرارآور بوده و با تحریک بدن، تبادلات سلولی را تنظیم و سیستم اعصاب را آرام و برای درمان ناراحتی‌های اعصاب به کار می‌رود.

وی ادامه داد: جوشانده و دم‌کرده این گیاه حواس پنجگانه را تقویت کرده و بسیار نشاط‌ آور، بازکننده رنگ رخسار، کاهنده غم و اندوه و ضد وحشت و اضطراب است و می‌تواند حواس‌پرتی را رفع و تنگی نفس ناشی از آشفتگی ذهنی را بهبود بخشد.

تاجریزی گفت: گل‌ گاوزبان علاوه بر خواص درمانی فوق تصفیه‌کننده‌خون، ضداسپاسم، محرک غدد آدرنال، مقوی قلب و عروق، نرم‌کننده مجاری تنفسی، خلط‌ آور، شیرافزا و مسهل بوده، ولی به دلیل دارا بودن آلکولویید برای زنان باردار و کودکان مضر است.

وی خاطرنشان کرد: دم‌کرده گل‌گاوزبان به همراه سنبل‌الطیب و لیموعمانی یک نوشیدنی نشاط‌آور و آرام‌بخش است.


کد مطلب: 47

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/47/آرامش-یک-فنجان-گل-گاوزبان

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com