کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازکردن گره کور آلودگی هوا با دندان بیت کوین/ نردبان رمزارز برای بالا رفتن از دیوار تحریم ؛ تخیل یا واقعیت

30 دی 1399 ساعت 10:23

زیست آنلاین: به نظر می رسد جریانهایی قصد تخریب این صنعت استخراج رمزارز را دارند با وجود اینکه طبق قانون این صنعت بالاترین تعرفه برق را می پردازد. اگر گروهی با حضور چینی ها مشکل سیاسی دارند نباید حاشیه های یک مسئله سیاسی دامنگیر صنعت رمز ارز گردد.


به گزارش زیست آنلاین، طبق روال زمستان هرسال و در اوج آلودگی هوا، که پرونده باز متهم یابی آلودگی هوا به جریان می افتد و نهاد های اجرایی و قانونی توپ را به زمین یکدیگر پاس می دهند تا زمستان تمام شود، امسال  اما بازیگر دیگری را نیز وارد کردند تا پرونده مقصر یابی را پیچیده تر از قبل کنند.

پس از آن که قبض برقی منتسب به مزرعه استخراج رمز ارز متعلق به یک شرکت چینی در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شد زیست آنلاین در گفتگو با دکتر مهرداد داوری‌فر فعال حوزه رمز ارز در صدد برآمد تا صحت و سقم موضوع را بررسی کند.

داوری فر که خود از فعالان حوزه صنعت رمز ارز است با اشاره به ساختگی بودن قبض منتشر شده متعلق به شرکت چینی به علت نداشتن بارکد گفت : امکان ندارد قبضی که صادر می شود بارکد نداشته باشد

وی در پاسخ به این سوال که قیمت برق این قبض واقعی است یا ساختگی گفت : قبض برای آبان ماه به قیمت 386 تومان صادر شده که جزو ماههای سرد سال حساب می شود و درست است

فرمول محاسبه چه بوده؟

این فعال حوزه رمزارز با اشاره به مصوبه مقررات تامین برق مراکز استخراج رمزارزها تصریح کرد: طبق مصوبه مقررات تامین برق مراکز استخراج رمزارزها و تعرفه برق مراکز استخراج رمزارز ها ( فایل pdf  مصوبه)

بهای میانگین هر کیلو وات ساعت برق مصرفی مراکز استخراج رمزارزها 9650 ریال تعیین می شود.

وی افزود: قیمت قبض بر اساس تبصره های 1 و2 مصوبه مذکور، این گونه قابل محسابه  است که 965 در 5/0  ضرب می شود و حاصل 482 تومان خواهد بود و از آنجایی که  توان الکتریکی این مجموعه از شطح ولتاژ 230 کیلو ولت تامین می گردد، لذا  تعرفه 965 تومان بر اساس ضریب 80 درصد محاسبه  و سپس بر 2 تقسیم شده که حاصل 386 تومان است. یعنی دقیقا همان مبلغی که در قبض نوشته شده است.

اهداف انتشار قبض

وی با تائید واقعی بودن قیمت این قبض این سوال را مطرح کرد که این قبض ساختگی را چه کسانی و با چه اهدافی منتشر کرده اند

وی انتشار این قبض برق ساختگی را به یک کانال تگرامی منسوب به مخالفان جمهوری اسلامی به اسم اپوزیسیون خارج از کشور مرتبط دانست و توضیح داد: هدف آن است که این صنعت را در مقابله با مردم قرار بدهند و در آخر نتیجه بگیرند که چینی ها در ایران کار نکنند.

وی افزد: قبض تابستان همین شرکت چینی 2000 تومان به ازای هر کیلو وات بوده که پرداخت شده و سوال این است چرا این قبض را منتشر نکرده اند؟
داوری‌فر افزود: به نظر می رسد جریانهایی قصد تخریب این صنعت را دارند با وجود اینکه طبق قانون این صنعت بالاترین تعرفه برق را می پردازد. اگر گروهی با حضور چینی ها مشکل سیاسی  دارند نباید حاشیه های یک مسئله سیاسی دامنگیر صنعت رمز ارز گردد.

این فعال حوزه رمزارز در پاسخ به این سوال که آیا دولت ایران می تواند با استخراج بیت کوین تحریم ها را دور بزند گفت: بله تا حدی درست است اما خاستگاه بیت کوین بازار خرده فروشی است بازار اقتصاد کلان نیست و امکان ندارد که بشود با بیت کوین تحریم ها را دور زد. بطور مثال برای واردات یک سری قطعات می شود از طریق بیت کوین پول جابجا کرد ولی اینطور نیست که از این طریق پرداختهای کالاهای اساسی و تجهیزات زیربنایی را در حجم بالا انجام داد. زیرا در تجارت های بزرگ قواعد اینکو ترم حاکم است لذا وجود سیستم های بانکی برای صدور بیمه و تضامین غیر قابل جایگزینی است .

وی با بیان اینکه بالاترین تراکنش ها در بیت کوین پانصد هزار تا یک میلیون دلار بوده است (البته خرید و جابجایی بیت کوین با سایر رمز ارها را نباید تراکنش با دنیای تجارت بین الملل دانست ) خاطرنشان کرد: در حال حاضر این رمزارز قابلیت تراکنش بالا ندارد چون دارای پوشش بیمه نیست و البته تلاش هایی شده است برای ایجاد زیرساختهای لازم  ولی کلا ماهیت بیت کوین و رمز ارز ها همین است . این بدان معنی است که  وقتی پول پرداخت می شود هیچ تضمینی نیست که جنس را بفرستند و قابلیت پی گیری و رد یابی ندارد که پول کجاست

داوری فر را با رد این انگاره که بهیچ وجه نمی شود پولهای جابجا شده با بیت کوین را رد گیری کرد گفت: از طریقip  دستگاه هایی که از طریق آن پول جابجا می شود قابلیت رد گیری اینکه برای کدام کشور و منطقه است وجود دارد و از همین روش تشخیص می دهند که بطور مثال ایران 4 تا 7 در صد بیت کوین جهان را استخراج می کند

 تصویرتعرفه برق مراکز استخراج رمزارز ها

تعرفه برق مراکز استخراج رمزارز ها

عکس قبض برق مزرعه استخراج بیت کوین در رفسنجان متعلق به شرکت چینی که عده ای با شعارهای خاص جهت اهداف سیاسی منتشر کردند

عکس قبض برق مزرعه استخراج بیت کوین در رفسنجان متعلق به شرکت چینی

 


کد مطلب: 83668

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/83668/بازکردن-گره-کور-آلودگی-هوا-دندان-بیت-کوین-نردبان-رمزارز-بالا-رفتن-دیوار-تحریم-تخیل-یا-واقعیت

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com