کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کشاورزی متکی بر مولفه های اصلی محیط زیست است

20 خرداد 1398 ساعت 5:00

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، همزمان با گرامیداشت هفته محیط زیست عصر روز گذشته نشست در هم اندیشی مدیران سازمان نظام مهندسی کشاورزی و محیط زیست که با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران در سالن اجتماعات اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران برگزار شد، گفت: کشاورزی متکی بر منابع پایه آب، خاک و هوا است و این منابع از مولفه‌های اصلی تشکیل دهنده محیط زیست هستند. اگر هرکدام از این مولفه‌ها را نداشته باشیم کشاورزی و محیط زیست هم نخواهیم داشت.


به گزارش زیست آنلاین، کیومرث کلانتری با اشاره به اینکه کشاورزی جزئی از محیط زیست است، با بیان اینکه باید به استقلال در تولید کشاورزی برسیم و محصولات کشاورزی با کیفیت تولید کنیم،اظهارکرد: این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که کشور ما علیرغم برخورداری از تنوع زیستی بالا کشوری آسیب پذیر و شکننده در حوزه محیط زیست است و می‌طلبد که مدیریت جامعی بر منابع پایه داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: امروز در کشور تنش آبی داریم و به سمت بحران آب پیش می‌رویم و همه این موضوعات دلیلی است بر اینکه باید به موضوعات محیط زیست توجه بیشتری داشته باشیم.

کلانتری با اشاره به اینکه کشور در حال توسعه است و نباید جلوی توسعه را بگیریم بلکه باید همگام با توسعه حرکت کنیم، اظهارکرد: اگر به منابع توجه کافی و مدیریت درستی نداشته باشیم سرعت تخریب منابع افزایش می‌یابد و با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم. سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که توسعه را باید هدایت کرد و در مسیر درست قرار داد.

کیومرث کلانتری مدیرکل محیط  استان زیست تهرانجامعه هدف در کشاورزی انسان است اما در محیط زیست زیستمندان هستندمدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه سخنان خود به تفاوت جامعه هدف در کشاورزی و محیط زیست اشاره کرد و گفت: جامعه هدف در کشاورزی انسان است اما در محیط زیست زیستمندان هستند و این موضوعی است که باید مد نظر قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه از بدو تشکیل سازمان نظام مهندسی انتظاراتی که محیط زیست از این سازمان داشته محقق نشده است، تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی با توجه به اینکه دارای بدنه کارشناسی قوی است می‌تواند سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که در حوزه محیط زیست فعالیت می‌کنند را به لحاظ ضوابط ، نظارت و کارشناسی حمایت کند.

کلانتری با بیان اینکه باید زمینه‌های همکاری در حوزه محیط زیست با سازمان نظام مهندسی کشاورزی توسعه یابد، اظهارکرد: اگر زمینه فعالیت این سازمان با محیط زیست تقویت شود اقدامات ارزشمند و با اهمیت زیادی در حوزه محیط زیست قابل انجام خواهد بود.

در ادامه این نشست علیرضا بزرگی - رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران - با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی به عنوان نهادی مستقل می‌تواند در حوزه محیط زیست، هم دیده بانی خوب و هم گوش شنوایی باشد، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست گاهی در حوزه‌های مرتبط در بدنه دولت با وزارتخانه‌ها نیز دچار چالش می شود که سازمان نظام مهندسی می‌تواند در این مرحله ورود کند و این ظرفیت وجود دارد اما تاکنون به‌درستی از این ظرفیت استفاده نشده است.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی هیچ گرایش سیاسی ندارد و در عین حال دارای یک بدنه کارشناسی و علمی است و نهاد اقتصادی هم نیست و این ظرفیتی است که باید از آن در حوزه‌های مختلف محیط زیست بهره برد.

بزرگی در ادامه به اهمیت آموزش در این حوزه اشاره و اظهارکرد: اعتقاد داریم نظام آموزش عالی دارای ایراداتی است و مهارت محور نیست و به همین دلیل باید روی توانمند سازی اعضا و گروه‌ها کار کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران با بیان اینکه در حوزه صدور مجوزها و ارجاعات نیز کارهای زیادی که در بخش کشاورزی نامانوس بوده مانند مشاوره، نظارت، طرح فنی، توجیهی و اقتصادی و غیره انجام شده است، اظهارکرد: در این حوزه ظرفیت بالایی وجود دارد و تا الان حدود ۱۰  درصد آن تحقق یافته است و تا نقطه ایده آل فاصله بسیار داریم.

وی در ادامه با اشاره به ماده ۱۵ و ۱۶ قانون هوای پاک که مرتبط به توسعه فضای سبز و به کارگیری متخصصان در این حوزه است، گفت: بستر قانونی در این حوزه وجود دارد و پیشنهاد می‌کنیم محیط زیست از ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی در این حوزه استفاده کند تا هم مشکلی از محیط زیست بر طرف شود و هم اشتغالی ایجاد و هم قانون اجرا شود.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، بزرگی در پایان با بیان اینکه امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که توسعه بدون حفاظت از محیط زیست و شاخص‌های زیست محیطی توسعه نیست بلکه به نوعی عقب ماندگی است، خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی خود را در حوزه محیط زیست مسئول می‌داند و اعتقاد داریم که باید روی تقویت بیشتر نقش و اهمیت حفظ محیط زیست در جامعه تمرکز کنیم و برای تحقق این امر آمادگی کامل داریم.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

تغییر روش های کشاورزی برای دستیابی به منافع طبیعی در چین

تاثیر مخرب تغییر اقلیم بر محصولات کشاورزی

استعفای مدیرکل شکار و صید از سازمان محیط زیست

هشدار سازمان محیط زیست نسبت به بزرگترین خطر قرن بیست و یکم


کد مطلب: 80989

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/80989/کشاورزی-متکی-مولفه-های-اصلی-محیط-زیست

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com