کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درمان بیماری های مفصلی و پوستی با لجن درمانی دریاچه ارومیه

27 شهريور 1397 ساعت 5:30

لجن دریاچه‌ ارومیه در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های سایکوسوماتیک (بیماری‌های روان تنی) موثر است.


به گزارش زیست آنلاین، درياچه اروميه بزرگترين درياچه داخلي و دايمي كشور است كه در شمال غرب فلات ايران بين دو استان آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي از شمال به جنوب كشيده شده است. اين درياچه شورترين درياچه داخلي ايران و بعد از درياچه بحرالميت در فلسطين شورترين درياچه جهان است كه از نظر وسعت نيز بيستمين درياچه بزرگ جهان مي باشد.
آب و خصوصا لجن درياچه اروميه با داشتن املاح فراوان معدني به ويژه كلرور و سولفات (گوگرد) و تركيبات آهن و يد و مقدار مناسبي نمك و قدرت جذب حرارت زياد و مواد آلي متعدد و ميزان راديواكتيويته متناسب يكي از مرغوبترين لجنهاي طبي به شمار مي آيد كه منافع طبي و اثرات شفا بخشي فراواني دارد.
بر همين اساس از زمانهاي قديم درياچه اروميه مورد توجه بيماران امراض مختلف و اطبا بوده و پزشكان استفاده از آب درياچه مخصوصا از گل آن را به بعضي از بيماران توصيه مي نمايند. پس از جنگ حهاني دوم و تاسيس بيمارستان صليب سرخ شوروي در تهران، از طرف اين بيمارستان شعبه اي جهت معالجه امراض با گل درياچه اروميه تاسيس گرديد. انتقال لجن درياچه از طرف برخي كشورهاي خارجي جهت تهيه و ساخت كرمهاي آرايشي و نوعي پماد براي استفاده در درمان امراض جلدي در سالهاي گذشته رايج بوده است. هم اينك ساليانه هزاران تن از اغلب شهرهاي كشور براي بهبودي امراض مختلف به آن رو مي آورند و از آب لجن و درياچه استفاده مي كنند.
آب كلروره درياچه اروميه در درمان بيماريهايي چون لنفاتيسم، شكستگي هايي كه دير جوش مي خورند، بيماريهاي روماتيسمي مفاصل، بيماريهاي اعصاب و بيماريهاي مختلف زنان شامل متريت ها، سالپنژيتهاي مزمن و رحمي بسيار موثر است.

لجن درمانی در دریاچه ارومیه


بيماريهاي سيستم حركتي موثره روماتيسم، پلي آرتريت مزمن، فرمهاي آرتريت مزمن مانند نقرس، درد عضلاني ناشي از فيبروزيت، انواع نورالژي ها به ويژه سياتالژي، از بين رفتن آثار كوفتگي، خون مردگي، صدمه و گسيختگي مفصلي، سفتي مفاصل، بيماريهاي عروق محيطي، اگزما، پسوريازيس، بيماريهاي زنان به ويژه التهاب مزمن يا بي كفايتي تخمدانها، آمنوره، اختلالات قاعدگي، نازايي، رشد نكردن دستگاه تناسلي و غيره از جمله بيماريهايي هستند كه تاثیر درماني لجن درياچه بر روي آنها كاملا مشخص است، كه همه اين كاربردهاي درماني به علت اثرات فيزيكي، خواص شيميايي، فيزيكو شيميايي و خواص بيولوژیکي لجن درياچه است.

لجن دریاچه ارومیه مؤثر برای درمان بیماری هاعضو هیئت علمی گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: لجن دریاچه‌ ارومیه در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های سایکوسوماتیک (بیماری‌های روان تنی) موثر است.

دکتر مشکینی گفت: وجود کلر، سولفات، گوگرد، مواد رادیواکتیو، ید و آهن در لجن دریاچه‌ی ارومیه که منابع طبی و درمانی محسوب می‌شوند در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است.

وی با بیان این‌که در گذشته لجن دریاچه‌ی ارومیه به صورت انبوه به بیمارستان شوروی در تهران که هم‌اکنون به نام پانزده خرداد فعالیت می‌کند، برای درمان بیماران منتقل می‌شد، افزود: هم‌اکنون هیچ استفاده‌ای از لجن دریاچه‌ی ارومیه نمی‌شود در ارتباط با خاصیت درمانی لجن دریاچه‌ی ارومیه تا به حال چندین کتاب به رشته تحریر درآمده است که من با مراجعه و جمع‌آوری اطلاعات با ارائه‌ی مقاله‌ای در کنگره سراسری طب و دریا در بوشهر به این موارد پرداختم.

این دانشیار مغز و اعصاب گفت: لجن دریاچه‌ ارومیه در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های پوستی و روماتیسمی، بیماری‌های سایکوسوماتیک (روان تنی)، بیماری‌های زنان خصوصاً التهاب لگن و اختلالات قاعدگی و بسیاری دیگر از بیماری‌ها موثر است.

دکتر مشکینی خاطرنشان کرد: منشا خاصیت درمانی دریاچه‌ی ارومیه شوری آب دریاچه نیست چنانچه هم‌اکنون شوری دریاچه به حد بالایی رسیده است اما هیچ استفاده‌ای جز برداشت نمک ندارد، اما وجود لجن‌های حاوی عناصر طبیعی در لجن این دریاچه سبب منحصر به فردی آن شده است، هر چند که خشک شدن لجن دریاچه و قرارگیری توده‌های نمک بر روی آن باعث از بین رفتن و خشک شدن این ماده که به نوعی کرم مرطوب طبیعی محسوب می‌شود، شده است. 

لجن درمانی

لجن درمانی در سواحل دریاچه ارومیهدریاچه ارومیه در طول تاریخ همواره برای استفاده از خواص درمانی آن مورد توجه بوده است. از سال های گذشته آب و نمک و لجن دریاچه ارومیه برای درمان بیماری های پوستی، مفصلی، بیماری های زنان و روان درمانی مورد استفاده قرار می گرفته است. باید گفت غیر از خواص درمانی این دریاچه که در حال حاضر نیز در حمام های لجن یا کنار دریاچه به صورت سنتی استفاده می شود، از حدود۵۰ سال پیش از گل (لجن) و آب و نمک دریاچه بحر المیت که خواصی مشابه دریاچه ارومیه دارد، در ساخت محصولات آرایشـی و بهداشتی نیز استفاده می شود و این موضوع باعث احداث کارخانجات مختلف تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در کنار دریاچه بحرالمیت شده است.لجن درمانی

کهنسالان برای درمان بیماری هایی مانند دردهای مفصلی، روماتیسم و یا برخی از بیماری های پوستی، لجنی که از زیر نمک سفت کف دریاچه ارومیه بیرون می آورند را به بدن خود می مالند و پس از دراز کشیدن زیر نور آفتاب و خشک شدن لجن آن را می شویند. 

آنها همه ساله چندین بار برای درمان بیماری خود به سواحل دریاچه ارومیه سفر می کنند.

 


کد مطلب: 78795

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/78795/درمان-بیماری-های-مفصلی-پوستی-لجن-درمانی-دریاچه-ارومیه

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com