تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 85159
زیست آنلاین: دبیرسابق کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست دلایل افت استاندارد آلایندگی در خودروهای یورو ۵ را کیفیت سوخت، تعمیر و نگهداری خودرو و خارج کردن کاتالیست خودرو برشمرد.
نظارت بر معاینه فنی خودروها افزایش خواهد یافت / سه عامل افت استاندارد یورو ۵ در خودروهای داخلی
بهزاد اشجعی، دبیر سابق کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با زیست آنلاین، با اشاره به این که از ابتدای سال ۹۹ خودروهای بنزینی تولید داخل واجد استانداردهای یورو ۵ شده‌اند، گفت: خودروهای تولیدی از ابتدای سال ۹۹ از سطح آلایندگی خوبی برخوردار هستند و اختلاف کمی با استاندارد یورو ۶ دارد. اما مشکل دوام آلایندگی این خودروها است؛ یعنی خودرویی که با استاندارد یورو ۵ تولید می‌شود چند سال بعد حالت استاندارد خود را از دست می‌دهد و کیفیت آلایندگی آن افت می‌کند.

وی افزود: دلیل ناپایداری استاندارد یورو ۵ در خودروهای تولید داخل، کیفیت سوخت و تعمیر و نگهداری خودرو است. همچنین به دلیل این که برخی افراد کاتالیست خودرو را خارج کرده و می‌فروشند، باعث کاهش کیفیت آلایندگی خودرو می‌شوند. دلیل فروش کاتالیست، فلزات گرانبهایی است که در آن وجود دارد. به این صورت خودرو با کیفیت یورو ۵ تولید می‌شود و سه سال بعد استاندارد آن تا حد یورو ۲ افت می‌کند.

وی مهم‌ترین راه پیشگیری از افت آلایندگی را نظارت بر معاینه فنی دانست و گفت: وظیفه ما این است که معاینه فنی را با شدت بیشتری اجرا کنیم. از یک سو باید مراکز معاینه فنی تحت نظارت کامل قرار بگیرد که احیانا معاینه فنی‌های اشتباه یا خلاف واقع صادر نشود، از سوی دیگر به طور مرتب دارا بودن یا نبودن معاینه فنی خودرو چک شود.
اشجعی بیان کرد: در حال حاضر تنها در تهران است که به شکل کامل معاینه فنی خودروها چک می‌شود. برخی از شهرهای بزرگ نیز به صورت محدود چک می‌کنند. اما در شهرهای کوچک اگر خودرو معاینه فنی هم نداشته باشد به راحتی امکان تردد دارد. در حالی که بر اساس ماده ۶ قانون هوای پاک، لازمه تردد کلیه وسایل نقلیه گواهی معاینه فنی معتبر است.

کاهش تولید وسایل حمل و نقل عمومی

بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، عملکرد خودروسازان داخلی در چهار ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که تولید انواع سواری، وانت و خودروهای اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس با کاهش تولید نسبت به چهارماهه ابتدایی سال گذشته روبرو شده‌اند.

اشجعی با ذکر این نکته که در نظر گرفتن ابتدای سال ملاک خوبی برای مقایسه نیست، گفت: باید تا اواسط سال صبر کنیم تا بتوان مقایسه دقیقی انجام داد. اما اگر این افت تولید تا پایان سال هم ادامه داشته باشد تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا نخواهد داشت. چرا که تعداد کل اتوبوس‌های تولیدی درحال حاضر ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دستگاه در سال بیشتر نیست. تنها در تهران حدود ۷۰۰۰ اتوبوس فرسوده وجود دارد که سهم غالب در انتشار آلایندگی هوا مربوط به آن‌ها است.

وی افزود: اتوبوس های تولیدی دارای استاندارد یورو ۵ یا همراه فیلتر جاذب ذرات هستند و در مقایسه اتوبوس های درحال تردد فعلی آلایندگی ناچیزی دارند. بنابراین تولید ۱۰۰ یا ۲۰۰ دستگاه اتوبوس کمتر با این سطح آلایندگی نباید تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

 

https://zistonline.com/vdchwzn6.23nmmdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما