تاریخ انتشار :يکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 81865
زیست آنلاین: دانشجویان دانشگاه کمبریج، این دانشگاه را به داشتن روابط پنهانی با شرکت های نفتی متهم می کنند.
متهم شدن دانشگاه کمبریج به رابطه با صنایع سوختهای فسیلی
به گزارش زیست آنلاین، فعالان دانشجویی کمبریج، دانشگاه را متهم کردند که با سرقت نام گروهشان برای یک پروژه به سرپرستی دانشگاه که به صنعت سوخت فسیلی مربوط می شود، رابطه خود را با شرکتهای نفت و گاز تقویت کرده است.

دانشگاه کمبریج قرار است هفته آینده ابتکار "کمبریج صفر" خود را در رویدادی در لندن آغاز کند. وب سایت این پروژه که از قبل ایجاد شده است، از آن به عنوان "پاسخ جسورانه به بزرگترین چالش جهان" یاد می کند.

به گفته این وب سایت، همراه با توسعه فناوری های سبز، "از تمام توان تحقیقات دانشگاه و تخصص آن استفاده خواهد کرد  و راه حل های سبزی را ایجاد می کند که برای زندگی، جامعه و اقتصاد مفید باشد."

این پروژه توسط دکتر امیلی شوکبورگ، دانشمند و ریاضیدان آب و هوا هدایت می شود.

نمونه کارهای تحقیقاتی کمبریج صفر شامل کار بر روی گزینه های انتشار کربن صفر، سیاست ها، صنایع، فرآیندهای مالی، حمل و نقل و بهبود شرایط آب و هوا خواهد بود.

این دانشگاه می گوید استراتژی کاهش کربن در سال 2018، آن را به اولین دانشگاهی تبدیل می کند که گام های علمی مبتنی بر دستیابی به کربن خالص "صفر مطلق" تا سال 2048 برداشته است.

فعالان امر، ابتکار کمبریج صفر را "شیرین کاری روابط عمومی برای منحرف کردن توجه از پیوندها به صنعت سوخت های فسیلی" می نامند.

کمبریج به دلیل پیوندهای خود با صنعت نفت و گاز مورد انتقاد قرار گرفته است، اخیراً بیش از 6 میلیون پوند کمک مالی از شل به آزمایشگاه مطالعه روشهای استخراج هیدروکربن شده است. این دانشگاه برای پوشش مثبت این حرکت، اقدام به لابی با روزنامه نگاران کرده است.

منتقدین به تشکل "کربن صفر" به رهبری دانشجویان، که تلاش کرده اند دانشگاه را از سوخت های فسیلی دور کنند، می گویند که شکل گیری این تشکل یک نمایش است که برای منحرف کردن توجه از ادامه پیوندها به غول های نفتی و گازی طراحی شده است.

سخنگوی کمپین منقدین می گوید: شوکبورگ سابقه طولانی در ارتباط با صنعت سوخت های فسیلی دارد. وی در سال 2013 بر روی یک پروژه برای شرکت اکتشاف نفت Schlumberger مشغول به کار بود و با مدیران نفتی همکاری می کند.

فعالان همچنین نگرانی از همکاری برنامه ریزی شده تشکل کمبریج صفر با موسسه نفتی BP دارند. آنها گفتند: "Geoengineering یک فناوری تخیلی است که در بهترین حالت مشروبات الکلی و نسل کشی های مداوم توسط شرکت های سوخت فسیلی را قانونی می کند و در صورت اجرای آن تأثیرات مخرب و غیرقابل پیش بینی بر اکوسیستم ها و جوامع انسانی در سراسر جهان خواهد داشت."

سخنگوی دانشگاه اظهار داشت: "کمپین کمبریج صفر پاسخ دانشگاه کمبریج به خواستار اقدام برای تغییر اوضاع است. این پژوهش، نوآوری و ایده های سیاسی را از بیش از هزار دانشگاه در سراسر جهان به کار می برد.

منبع : theguardian

https://zistonline.com/vdchm6n6.23nz-dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما