تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : 81477
 زیست آنلاین: عکس های جدید منتشر شده از مخزن سد کوهرنگ ۳ در سرشاخه های کارون نشان می دهد که به دلیل جنس کارستی زمین ؛ مخزن این سد امکان نگهداری و ذخیره آب را ندارد.
فاجعه سد پانزده خرداد در انتظار سد کوهرنگ سه 
به گزارش زیست آنلاین، سد و تونل کوهرنگ سه از جمله پروژه های بحث برانگیز انتقال آب از حوضه آبریز رودخانه کارون است که قرار است با اتمام این پروژه سالانه ۲۷۶ میلیون مترمکعب آب؛ ذخیره ؛ تنظیم و از سرشاخه های کارون به زاینده رود منتقل کند. 


این پروژه با مخالفت گسترده مردم استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان همراه بوده است که در بزنگاه هایی با برخوردهای شدید امنیتی و انتظامی نیز با معترضین انجام گرفته است. که از آن جمله می توان به الزام روستائیان و معترضین به نگارش توبه نامه و عذر خواهی بزرگان قوم بختیاری در منطقه بیرگان اشاره کرد. البته این اعتراضات با وجود برخوردهای امنیتی فروکش نکرد و با تشکیل زنجیره های انسانی در اطراف کارون این اعتراضات در خوزستان شدت یافت. متعاقب این اعتراضات و شکایت فعالان محیط زیست و شوراهای شهر و روستا در استان چهارمحال بختیاری دادستان کوهرنگ به دلیل ابطال مجوز محیط زیستی پروژه اقدام به تعطیلی پروژه کوهرنگ سه کرد. اما به دنبال پیگیری های مسئولان و نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی سازمان محیط زیست نسبت به تمدید مجوز محیط زیستی کوهرنگ سه اقدام و مجددا این پروژه شروع به کار کرد. اگر چه معترضان و فعالان محیط زیست معتقدند تمدید مجوز محیط زیستی پروژه کوهرنگ سه عیر قانونی بوده است و این فعالان شکایت خود را از دکتر تجریشی معاون سازمان محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست را در دادسرای کارکنان دولت ثبت کرده اند. اما انتشار عکس های جدید از فروچاله ها و گودالهای کارستی در محل مخزن سد کوهرنگ سه دردسر جدیدی را برای وزارت نیرو و سازمان محیط زیست به وجود اورده است. این فروچاله های کارستی از ان رو مهم هستند که به علت خاصیت کارستی مخزن سد نشان می دهد که ابی برای انتقال و ذخیره در پشت سد جمع نمی شود و این گمانه ها قوت گرفته است که قرار است سدی همانند سد پانزده خرداد در کوهرنگ بختیاری ساخته شود. به هر روی باید منتظر ماند و واکنش وزارت نیرو و سازمان محیط زیست را در مناقشه جدید فعالان محیط زیست با حامیان سد کوهرنگ سه را شنید. 



 





 





   تصاویری از فروچاله ها و گودالهای کارستی در محل مخزن سد کوهرنگ سه 

https://zistonline.com/vdcgut97.ak9qu4prra.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما