تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 81340
هفته ای که گذشت ،‌آتش سوزی های متعددی دامنگیر مراتع و جنگل های کشور شد و خسارت زیادی را بر حوزه محیط زیست تحمیل و زیان مالی به ثروت ملی وارد کرد و در این هفته بخش‌های گسترده‌ای از پوشش گیاهی استان ایلام و مزارع و مراتع سردشت آتشی دوباره را تجربه کردند و برخی مناطق کوهستانی در اطراف ساری ،‌ کازرون ، جنوب کرمان ، قلاجه و گچساران نیز تازیانه شعله های آتش‌ را بر تن خشک مراتع خود تجربه کردند.
تازیانه آتش بر پیکر خشک مراتع
به گزارش زیست آنلاین، و به نقل از اغلب مسئولان مقابله با حوادث در استان های درگیر با آتش سوزی، عامل انسانی بالاترین درصد  علت بروز این وقایع را به خود اختصاص داده است و با توجه به این که بیشترین مناطق مستعد آتش سوزی به مراتع و جنگل ها در  مناطق کوهستانی با پوشش گیاهی بالا بازمی گردد توصیه کرده اند با ارایه آموزش‌ها و دادن هشدارهای پیشگیرانه و آگاهی بخشی مردم در کاهش این حوادث اقدام شود.

اگر چه به استناد سابقه موجود در بایگانی اغلب رسانه های مکتوب و تصوری کشور ،‌ این نوع آموزش ها ، هشدارها و اطلاعیه ها هر سال با  آغاز فصل گرما و احتمال بروز آتش سوزی در مناطق مستعد ، منتشر شده اند ولی غفلت همواره این تذکرهای پیشگیرانه را در حافظه اجتماع کم رنگ می کند.

در بازه زمانی هفته گذشته صدها هکتار از مزارع ، مراتع و جنگل ها از جمله غنی ترین زیستگاه های گیاهی و جانوری کشور در آتش سوخت و هنوز در برخی مناطق آتش ادامه دارد و این در حالی است که تا پایان فصل گرما خیلی مانده است.

فیلمبرداری از مراسم ازدواج علت آتش سوزی در ارتفاعات سوادکوه ساری

عوامل انسانی علت آتش سوزی روز جمعه گذشته در چهل چشمه از منطقه گدوک ارتفاعات سوادکوه اعلام شد که شدت باد نیز باعث افزایش آن بود.

بلافاصله بعد از آتش سوزی در ارتفاعات چهل چشمه آتشی در موزی چشمه منطقه شورآب سوادکوه نیز به وقوع پیوست که بعد از چهار ساعت با تلاش بی وقفه به طور کامل مهار شد.

علت این آتش سوزی حضور عروس و داماد در آن منطقه و روشن کردن آتش برای فیلمبرداری اعلام شد که آنان هم نتوانستند به علت شدت باد آتش را خاموش کنند .

آتش سوزی در منطقه دشتگل اندیکا خوزستان

آتش سوزی بعد از ظهر روز جمعه در منطقه دشتگل شهرستان اندیکا  ابتدا در کاه و کلش باقی مانده در مزارع کشاورزی رخ داد و سپس به مراتع و جنگل اطراف سرایت کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اندیکا  گفت که بیش از ۱۰ هکتار از مراتع و جنگل های شهرستان اندیکا در این آتش سوزی خسارت  دید.

وی با احتمال عمدی بودن وقوع این آتش سوزی گفت: شناسایی عوامل احتمالی این آتش سوزی در دست بررسی است.

آتش سوزی منطقه حفاظت شده قلاجه گیلانغرب

در اثر وقوع آتش سوزی بیش از ۱۵ هکتار از مراتع جنگلی قلاجه در مقابل روستای شیخ جبرئیل از توابع  شهرستان  گیلانغرب در آتش سوخت که با وجود وزش باد و دامنه وسیع آتش سوزی خوشبختانه به طور کامل مهار شد.

از ابتدای سالجاری تاکنون ۲۱ فقره آتش سوزی در منابع طبیعی شهرستان گیلانغرب کرمانشاه رخ داده که به بیش از ۱۰۸ هکتار از مراتع مشجر شهرستان خسارت وارد کرده است.

همچنین امسال ۹۵ هکتار از مزارع گندم شهرستان و سه هکتار باغات مثمر نیز طعمه حریق شد که در هر ۲ بخش عامل انسانی، آتش زدن پس چر مزارع و یا بی احتیاطی گردشگران دلیل وقوع حوادث بوده اند.

هشت هکتار از اراضی جنوب کرمان در آتش سوخت

۶ هکتار از اراضی منطقه سربیژن ساردوئیه و ۲ هکتار از اراضی منطقه مرغک شهرستان جیرفت عصر روز جمعه در آتش سوخت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت که ۶ هکتار از اراضی منطقه سربیژن ساردوئیه جیرفت که بیشتر پوشش گیاهی منطقه درمنه بوده است و منطقه مرغک حد فاصل شهرستانهای جیرفت و بم دچار حریق شده بود که با همکاری نیروهای مردمی، محیط زیست و منابع طبیعی جیرفت مهار و خاموش شد.

۲۰ هکتارآتش‌سوزی در جنگل‌های سردشت  

 آتش سوزی در جنگل‌های مناطق «شینوه» و «ملاشیخ» مهاباد که از عصر روز گذشته آغاز شده بود بامداد امروز مهار شد ولی به دلیل شرایط جوی منطقه از جمله گرمای شدید و وزش باد از صبح امروز دوباره شعله ور شده و بتدریج گسترده شد.

هنوز بررسی‌ها و تحقیقات جهت میزان خسارات‌های وارده و علت آتش‌سوزی ادامه دارد.

نبود جاده دسترسی، سخت‌گذر بودن این منطقه و شیب تند جنگل‌های آن و از سویی دیگر گسترش آتش بصورت طولی موجب شد تا تردد خودروهای آتش‌نشانی و اطفای حریق در این منطقه عملا غیرممکن شده و خاموش‌سازی آتش بصورت دستی صورت بگیرد.

آتش سوزی در کوه سورمه فارس

آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی کوه سورمه واقع در شهرستان قیروکارزین پس از ۱۵ ساعت تلاش بی‌وقفه تشکل‌های مردمی و کارکنان دستگاه‌های مختلف مهار شد.

آتش سوزی در دامنه‌های کوه سورمه قسمت پانیمه و رگ‌باشی از روز پنج شنبه دهم مردادماه و از حوالی ساعت  ۱۴ در ارتفاعات اطراف روستای خبیس فیروزآباد آغاز و به سمت کوههای قیروکارزین پیشروی کرده بود که به گفته مسئولان اکنون بصورت کامل مهار شده است.

آتش سوزی ۲ هزار متر مربع اراضی ملی آستارا

۲هزار متر مربع از اراضی ملی روستای دربند این شهرستان دچار آتش سوزی شده بود که ظرف سه ساعت تلاش مهار شد.

این حادثه شامگاه دیروز به علت بی احتیاطی رهگذران در افروختن آتش روی داد که با تلاش ماموران  یگان حفاظت منابع طبیعی و کمک نیروهای دهیاری و مردم خاموش شد و در این حادثه پوشش گیاهی منطقه یاد شده سوخت اما به درختان جنگلی آسیب نرسید.

آتش سوزی ۲۰ هکتاری زمین های کشاورزی «ناغان » شیراز

۲۰ هکتار از زمین های کشاورزی شهر ناغان در ۷۵ کیلومتری شهر کرد دچار حریق شد که با تلاش ماموران و مردم مهار شد .

در این آتش سوزی که در مزارع جو گندم رخ داده بود یکی از کشاورزان دچار خفگی شد که با تلاش نیروهای امدادی از مرگ حتمی نجات یافت.

در یک ماه گذشته نیر بخشی از جنگل های روستاهای فیروز آباد، اسلام آباد و سرتنگ و جنگل های دوتو واقع در رحیم آباد و دوپلان و باغات شهرستان طعمه حریق شده بود.

آتش سوزی در ۱۰۰ هکتار از منطقه حفاظت شده شیمبار اندیکا 

 سرپرست فرمانداری شهرستان اندیکا گفت که  آتش سوزی در جنگلها و مراتع منطقه حفاظت شده شیمبار با تلاش نیروهای امدادی و مردمی مهار شد.

براساس برآوردهای اولیه بیش از ۱۰۰هکتار از مراتع غنی و عرصه جنگل این منطقه حفاظت شده سوخته است.

این آتش سوزی حدود ساعت ۱۱صبح روز چهارشنبه به دلایل نامعلومی در منطقه شیمبار شروع و غروب همان روز شدت چندین برابر به خود گرفت.

 منطقه حفاظت شده شیمبار(شیرین بهار)، کوهستانی و پوشیده از جنگل و مرتع است؛ این منطقه حدود ۵۰ هزار هکتار وسعت دارد.

آتش در سه نقطه کوهستانی ایذه زبانه کشید

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ایذه گفت: آتش از صبح روز چهارشنبه در سه نقطه از جنگل های بلوط شهرستان ایذه در شرق خوزستان زبانه کشیده است.

این آتش سوزی در جنگل های بلوط ارتفاعات کوه تنوش ایذه شعله‌ور شده است.

در بخش دهدز از توابع ایذه نیز ۲ فقره آتش سوزی در جنگل‌های بلوط ارتفاعات حاشیه روستای قلعه سرد و ارتفاعات بالادست تونل‌های کارون سه گزارش شد.

کار مهار آتش در کوه تنوش ایذه به دلیل سخت‌گذر بودن منطقه دشوار است .

در یک ماه گذشته چندین فقره آتش‌سوزی در نقاط مختلف شهرستان ایذه و بخش دهدز از جمله روستای حاجی کمال، منطقه بلوط بلند، روستای لپرشیران به وقوع پیوست که اطلاع دقیقی از میزان خسارت وارد شده در دست نیست.

آتش سوزی جنگل های اقلید فارس 

 پس از گذشت دو روز از حریق جنگل های غرب و شرق اقلید فارس، به گفته رئیس اداره آبخیزداری و منابع طبیعی این شهرستان، بامداد چهارشنبه این آتش سوزی ها مهار شد.

کرامت الله چتر سیماب اعلام کرد که با تلاش های فراوان یگان های حفاظت از منابع طبیعی مرکز استان و شهرستانهای آباده، خرم بید، مرودشت، پاسارگاد و انجمن های مردمی فعال زیست محیطی، حریق گسترده جنگل های امام زاده اسماعیل (ع) در شرق شهرستان مهار شد.

وی ادامه داد: همچنین ۱۰ هکتار از جنگل های بادام دژکرد در غرب شهرستان اقلید که طعمه حریق شده بود با تلاش نهادهای بخش سده عصر سه شنبه مهار شد.

چترسیماب گفت: امسال ۱۵ مورد آتش سوزی در مراتع و جنگل های شهرستان اقلید رخ داده است .

رئیس اداره آبخیزداری و منابع طبیعی شهرستان اقلید از مردم درخواست کرد با توجه به پوشش گیاهی متراکم ناشی از بارندگی های مناسب بهار امسال، از آتش افروختن در مراتع و جنگل ها و رهاسازی آن پرهیز کنند و در طبیعت از ریختن زباله های شیشه ای و پلاستیکی که تابش نور خورشید را متمرکز می کنند خودداری کنند.

علت این آتش سوزی ها و میزان خسارت های وارده هنوز مشخص نشده است.

آتش سوزی جنگل‌های بلوط دهدز خوزستان 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ایذه گفت که  آتش سوزی در جنگل‌های بلوط بخش دهدز در ساعات پایانی دوشنبه شب مهار شد.

فرزاد حسین‌پوراظهار داشت: این آتش سوزی ظهر روز دوشنبه هفته گذشته در ارتفاعات اطراف روستای لپرشیران در بخش دهدز آغاز شد و بلافاصله نیروهای منابع طبیعی، جنگلبانی، هلال احمر و نیروهای مردمی به منطقه اعزام شدند.

وی افزود: با تلاش صورت گرفته ساعتی پیش این آتش سوزی مهار و از آسیب بیشتر به جنگل‌های بلوط لپرشیران جلوگیری به عمل آمد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ایذه گفت: علت این آتش سوزی مشخص نیست اما احتمال دارد یک سهل انگاری کوچک، باعث رخ دادن این آتش سوزی باشد، گردشگران و مردم بومی مناطق جنگلی، اقدامات ایمنی برای جلوگیری از آتش سوزی را رعایت کنند.

به گزارش ایرنا، در ماه گذشته چندین فقره آتش‌سوزی در نقاط مختلف دهدز از جمله روستای حاجی کمال، منطقه بلوط بلند، روستای لپرشیران به وقوع پیوست که اطلاع دقیقی از میزان خسارت وارد شده در دست نیست.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

انسان تهدیدی برای طبیعت​

 

https://zistonline.com/vdcfxmdc.w6dyjagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما