تاریخ انتشار :جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 78904
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه شعارهای حوزه محیط زیست باید به‌گونه‌ای طراحی شود که قابلیت اجرا داشته باشد، گفت: حکومت باید شغل ایجاد کند، پس نمی‌توانیم کارخانه‌ها را تعطیل کنیم. اگر استاندارهای محیط زیستی بخواهد اعمال شود، باید ۸۰ درصد صنایع را تعطیل کرد.
باید ۸۰ درصد صنایع را تعطیل کرد
به گزارش زیست آنلاین، عیسی کلانتری در دومین نشست با شورای هماهنگی شبکه سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی، خطاب به فعالان سازمان‌های مردم نهاد گفت: سازمان محیط زیست بخشی از دولت است و شما بخشی از مردم. ما نمی‌توانیم مثل شما باشیم، اما باید با هم تعامل جدی داشته باشیم. اگر تعامل بین سازمان و تشکل‌ها نباشد، نه محیط زیست حفظ می‌شود و نه مردم راضی خواهند شد.

نمی‌توانیم تک‌بعدی به موضوعات محیط زیست نگاه کنیموی با بیان اینکه "نمی‌توانیم تک‌بعدی به موضوعات محیط زیست نگاه کنیم"، خاطرنشان کرد: ما بخشی از حکومت هستیم که با توجه به وجود حداقل چهار میلیون بیکار، می‌خواهد شغل ایجاد کند؛ پس نمی‌توانیم کارخانه‌ها را تعطیل کنیم، در حالی‌که اگر استاندارهای محیط زیستی بخواهد اعمال شود، باید ۸۰ درصد صنایع را تعطیل کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: لازم است با واقعیت ها پیش برویم. وقتی دولت موظف به ایجاد ۸۰۰ هزار شغل در سال است، من اگر بخواهم استانداردها را رعایت کنم، ۵۰ هزار شغل هم نمی‌توان ایجاد کرد؛ در نتیجه باید به نحوی رفتار شود که شرایط را مدیریت کرد و این نیازمند درک سازمان و تشکل‌ها از یکدیگر است.

عیسی کلانتری با تاکید بر اینکه "شعارها را باید به‌گونه‌ای طراحی کنیم که بخشی از آن قابلیت اجرا داشته باشد"، تصریح کرد: ما در حال حاضر چهار میلیون نفر تحصیلکردۀ بیکار داریم، پس نباید در مواردی که امکانش هست، مانع توسعه شویم.

صنایع آب‌بَر در استان‌های کم‌آب متووقف شودوی خطاب به فعالان سمن‌های حوزه محیط زیست گفت: من باید شما و دولت را به هم نزدیک کنم. با کمک شما توانستیم دولت را متقاعد کنیم که صنایع آب‌بَر در استان‌های کم‌آب را متوقف کند. ما اینجا هستیم تا خطرات زیست محیطی طرح‌های توسعه‌ای را به حداقل برسانیم اما نمی‌توانیم مردم را از دستیابی به امکانات رفاهی محروم کنیم. (برای اطلاع از مفهوم توسعه کم آب بر کلیک کنید)

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اظهار کرد: باید به اتفاق شما سازمان‌های مردم‌نهادِ زیست محیطی تلاش کنیم با ضوابط پیش برویم تا طرح‌های توسعه‌ای با کمترین آسیب همراه باشد.

صنایع آب

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیشتر در مرداد ماه ۹۷ گفته بود: طبق تصمیمات اتخاذ شده با طرح توسعه صنایع آب بر در کشور موافقت نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی کلانتری ظهر سه شنبه در همایش روز ملی محیط بان که در هتل پارس مشهد برگزار شد اظهار کرد: امسال ۷۹ پرونده احداث کارخانه فولاد و پتروشیمی در خشک ترین مناطق کشور داشتیم که با همه آن ها مخالفت شد . هیچ طرحی درباره توسعه صنایع آب بر درون کشور را بررسی نمی کنیم.باید توجه کنیم که  الگو توسعه غلط، کشور را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

وی افزود: در سازمان محیط زیست ۷ هزار نیرو داریم که نیمی از این تعداد محیط بان ها هستند اما این مقدار نیمی از نیاز ما را تامین می کند به همین دلیل با مذاکراتی که انجام شده است قرار است سالی ۳۰۰تا ۴۰۰ نفر بر این تعداد افزوده شود.

رئیس سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد: سازمان محیط زیست وظیفه حفظ حقوق نسل های بعد را دارد که هیچ وزارت خانه ای عهده دار این مسئولیت نیست. متاسفانه در حال حاضر با سیاست های مصرفی کشور داریم تلاش خود را می کنیم که منابع را در نسل خودمان به پایان برسانیم اما باید توجه کنیم که یکی از اساسی ترین حقوق نسل های بعد، حفظ منابع ژنتیکی، اعم از گیاهی و جانوری است.

کلانتری تاکید کرد: اینکه هر کشوری موظف است ۱۷ درصد از محدوده سرزمین خود را دست نخورده نگه دارد، به دلیل حفظ همین منابع ژنتیکی است و در کشور شما محیط بانان مسئولیت حفظ این منابع ژنتیکی را بر عهده دارید.

وی ادامه داد: ساختار پیچیده سازمان محیط زیست موجب شد بیش از ۱۲ سال ارزیابی طرح های محیط زیستی به طول بیانجامد و سازمان محیط زیست، محیط ایست تلقی شود.در کشوری که میلیون ها فارغ التحصیل بیکار در آن وجود دارد، بیش از ۲۶۰ پروژه توسعه با بیش از ۳۰ میلیارد دلار سرمایه ارزی و ۶۵ میلیارد تومان سرمایه ریالی طی ۳تا ۱۴ سال در سازمان گیر کرده بود چراکه بخش عمده نارسایی ها به تمرکز بیش از حد سازمان باز می گشت.سازمان محیط زیست یکی از ضعیف ترین سازمان ها از نظر بودجه بود و توسعه کشور در مقابل محیط زیست دیده می شد در حالی که این دو مکمل همدیگر هستند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور ابراز کرد: هدف سازمان محیط زیست، توسعه رفاه و حفظ منابع کشور است پس ما نباید نسبت به سرنوشت کشور بی تفاوت باشیم .اگر امروز در کشور شاهد بیکاری و وضعیت اقتصادی نا مناسب هستیم، بخشی از آن وظایف ما بوده است. مطابق قانون هیچ طرحی در مدت بیشتر از ۶۰ روز اجازه توقف در سازمان را ندارد و من این عدد را به ۴۵ روز می رسانم تا پاسخگویی به مردم درست انجام شود.ما یک اهدافی را دنبال می کنیم که در راس آن حفظ منابع تجدید پذیر کشور و خشک کردن ریشه آلودگی محیط زیست است.

وی با تاکید بر ارزان اداره کردن کشور افزود: در آلمان برای تولید ۲۰۰ دلار یک متر مکعب آب مصرف می شود اما در ایران برای تولید چهار دلار یک متر مکعب آب مصرف می شود، این موارد هستند که ریشه محیط زیست را نابود می کنند و قطعا چنین کشوری مشکل محیط زیست دارد و فقیر خواهد ماند.روش ما در سازمان محیط زیست توسعه صحیح، حفظ منابع تجدید پذیر و حفظ منابع برای نسل های بعد است که بخشی از آن بر عهده محیط بانان است.

کلانتری با اشاره به انتشار خبر مرگ هشت ببر در باغ وحش مشهد گفت: انتشار این خبر کذب آن هم در نزدیکی روز ملی محیط بان تنها می توانست یه خراب کردن این روز کمک کند و باید توجه کنیم که عده ای قصد دشمنی با منافع ملی کشور را دارند. 

https://zistonline.com/vdchkwnq.23n6vdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما