تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۳۰
کد مطلب : 78398
در سال گذشته بیش از ۲۰۰ فعال محیط زیست در راستای فعالیت‌های خود برای حفاظت از محیط‌ زیست کشته شده‌اند. به گزارش نهاد بین‌المللی «گلوبال ویتنس» آمریکای لاتین سیاه‌ ترین کارنامه را از نظر شمار قربانیان دارد.
 سال گذشته بیش از ۲۰۰ فعال محیط زیست  کشته شده‌ اند
به گزارش زیست آنلابن، نهاد بین‌المللی «گلوبال ویتنس» (Global Witness) از کشته شدن دست کم ۲۰۷ فعال حوزه محیط زیست در سال گذشته گزارش می‌دهد و سال ۲۰۱۷ را در گزارشی که روز سه‌شنبه (۲۳ ژوئیه) منتشر شد، «مرگبارترین سال» برای فعالان محیط زیست می‌نامد. به گزارش خبرگزاری فرانسه در سال ۲۰۱۶ دست کم ۲۰۰ فعال محیط زیست در جریان یا به دلیل فعالیت‌های محیط زیستی جان خود را از دست داده بودند.

 

بن لیثر یکی از مسئولان «گلوبال ویتنس» به خبرگزاری فرانسه گفته است، کسانی که به خود جرأت می‌دهند برای «احقاق حقوقشان به پاخیزند» و «خواهان حافظت از محیط زیست» هستند، «به بی‌رحمانه‌ترین شیوه‌ها وادار به سکوت می‌شوند.»

 

این نهاد بین‌المللی به طور عمده از ۲۲ کشور سخن می‌گوید که بیشترین قربانی را در حوزه فعالیت‌های محیط‌زیستی داشته‌اند. «گلوبال ویتنس» می‌نویسد: «ساکنان بومی‌، مزرعه‌داران و مرتع‌دارانی که مسئولیت حفاظت از محیط زیست و حیات وحش را بر عهده گرفته‌اند یا حتی «انسان‌های معمولی» که در راه حفاظت از زمین و آب تلاش می‌کنند در جمع قربانیان هستند».

 

بر پایه این گزارش آمریکای لاتین با ۶۰ درصد، در صدر این فهرست است؛ برزیل با ۵۷ کشته و کلمبیا با ۲۴ قربانی در مجموع جایگاه نخست را به خود اختصاص داده‌اند. فیلیپین با ۴۸ قربانی در جمع حافظان و فعالان محیط زیست، بر سکوی دوم ایستاده است. در آفریقا ۱۹ مورد مرگ در این زمینه گزارش شده‌است که ۱۲ تن از قربانیان از جمهوری دموکراتیک کنگو می‌آیند.

 

گلوبال ویتنس می‌نویسد، دست‌کم ۴۶ مورد مرگ در ارتباط با صنایع غذایی بوده است. ۴۰ فعال محیط زیست در اعتراض به پروژه‌های معدن‌کاوی و ۲۶ تن در اعتراض و ایستادگی در برابر قطع درختان جنگلی جان خود را از دست داده‌اند.

 

به گزارش این سازمان، نیروهای پلیس یا امنیتی کشورهای نامبرده، در ۵۳ مورد مسئول مرگ فعالان شمرده شده‌اند. در مواردی مرگ فعالان پای دستگاه‌های دولتی نوشته شده است. تهدید به مرگ، ارعاب، دستگیری، حمله‌ی سایبری، خشونت جنسی و شکایات حقوقی، از مواردی هستند که در گزارش این نهاد غیردولتی به عنوان ابزار اعمال خشونت علیه فعالان محیط زیست برشمرده شده‌اند./منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcevx8f.jh8voi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما