تاریخ انتشار :جمعه ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : 69232
دایناسورها به‌واسطه ظهور نوع جدیدی از گیاهان در حال نابودی بوده‌اند. این گیاهان در حقیقت گیاهانی بودند که با انتشار گازهای سمی از خود، دایناسورهای غول‌پیکر را مسموم کرده و می‌کشتند.
گیاهان سمی دلیل اصلی انقراض دایناسورها بوده اند
به گزارش زیست آنلاین، بسیاری از ما با تئوری انقراض دایناسورها آشنا هستیم. این تئوری حاکی از آن است که این موجودات غول‌پیکر به‌واسطه برخورد یک شهاب‌سنگ با زمین، از روی کره خاکی رخت بربسته و به‌صورت کامل منقرض‌شده‌اند. بااین‌وجود تحقیقات جدید انجام‌شده توسط دانشمندان نشان‌دهنده یک رخداد دیگر است.

به‌تازگی مقاله‌ای در ژورنال ایده‌های زیست‌شناسی و تکامل منتشر شده است که نشان می‌دهد سقوط شهاب‌سنگ، دلیل اصلی انقراض دایناسورها نبوده است. بر اساس این تئوری جدید، دایناسورها به‌واسطه ظهور نوع جدیدی از گیاهان در حال نابودی بوده‌اند. این گیاهان در حقیقت گیاهانی بودند که با انتشار گازهای سمی از خود، دایناسورهای غول‌پیکر را مسموم کرده و می‌کشتند.

این ایده ازآنجا شکل‌گرفته است که دانشمندان متوجه تعداد بالای فسیل‌هایی شده‌اند که در آن‌ها جانور یاد شده براثر مسمومیت گردی مرده است و نه‌تنها این فسیل‌ها زیاد است بلکه تاریخ آن‌ها به مدت‌ها پیش از زمان تقریبی در نظر گرفته شده برای برخورد شهاب‌سنگ به زمین  برمی‌گردد.

البته این تئوری نظریه برخورد شهاب‌سنگ را رد نمی‌کند بلکه می‌گوید که حتی اگر آن شهاب‌سنگ به زمین برخورد نمی‌کرد، بازهم نسل دایناسورها در آستانه نابودی و انقراض قرار داشت. گوردون گالو به‌عنوان یک پروفسور از دانشگاه آلبانی دراین‌باره می‌گوید: «باوجوداینکه برخورد شهاب‌سنگ، قطعاً یک مؤلفه بزرگ در راه نابودی این موجودات بود، یک عامل فیزیولوژیکی دیگر نیز در انقراض دخیل بود. دایناسورها نمی‌توانستند یاد بگیرند که خوردن گیاهان خاصی منجر به مرگ آن‌ها می‌شود و این گیاهان رسما تاثیر بسیار سنگینی بر روی گونه‌های دایناسورها گذاشته بود.»

این تحقیقات نشان می‌دهد که پرندگان و کروکدیل‌ها که بازماندگان مستقیم دایناسورها به‌حساب می‌آیند، پس‌ازاین رخدادها توانستند تا قدرت چشایی را به دست بیاورند که راهکار طبیعت برای مبارزه با مسموم شدن آن‌ها به‌حساب می‌آید./ منبع: سینا پرس

https://zistonline.com/vdcb55b0.rhb9fpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما