تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : 67601
رئيس هيئت مديره شركت آب و فاضلاب شيراز عنوان کرد:

استفاده از بروز ترین تکنولوژی‌ دنیا در تصفیه خانه شماره ۲ شیراز

مدير عامل و رئيس هيئت مديره شركت آب و فاضلاب شيراز گفت: قرارداد پروژه تصفیه خانه شماره ۲ شیراز در سال ۸۹ و با استفاده از اعتبارات بانک جهانی آغاز شد و تا سال ۹۰ شاهد اجرای بخشی از عملیات اجرایی آن بودیم ولی به دلیل تحریم ها و عدم تمدید LC پروزه متوقف شد.
استفاده از بروز ترین تکنولوژی‌ دنیا در تصفیه خانه شماره ۲ شیراز
الله بخش نظرپور، در گفت و گو با زیست آنلاین  به تشریح پروژه تصفیه خانه شماره ۲ شیراز پرداخت و  اظهار داشت: در دی ماه سال ۹۴ روند اجرایی آغاز شد. این پروژه با قراداد ۳۸ میلیون یورو سرمایه ارزی و ۱۸۰ میلیارد ریال سرمایه ریالی منعقد گردید.
وی افزود: با توجه به اینکه شیراز جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر را در خود جای داده اما تنها یک تصفیه خانه دارد که قابلیت تصفیه ۸۰ هزار مترمکعب در شبانه روز و برای جمعیت ۴۳۰ هزار نفر را دارد و بنابراین کمبود حس شد. در نتیجه با توجه به این موضوع و عملکرد مثبت در شبکه های فاضلاب نیاز احداث به تصفیه خانه شماره ۲ دیده می شد.
نظرپور پیشرفت فیزیکی این طرح را در حال حاضر بالای ۹۰ درصد عنوان کرد و تصریح کرد: پیش بینی می شود این طرح در سال آینده به بهره برداری برسد. ظرفیت این تصفیه خانه ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز و برای جمعیت نزدیک به ۵۷۰ هزار نفر است. لذا با راه اندازی این تصفیه خانه، جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر از طریق دو تصفیه خانه فعلی شهر شیراز پوشش داده می شوند.
وی اظهار داشت:  تصفیه خانه شماره ۲ شیراز با بروز ترین تکنولوژی‌ دنیا ساخته و راه اندازی می شود. با توجه به محدودیت منابع آب و خشکسالی های پیاپی به ویژه برای استان فارس از پساب این تصفیه خانه می توان برای کشاورزی و فضای سبز شهری به نحو احسن بهره برد. تامین منابع آب شیراز اکنون از طریق منابع زیرزمینی است و فضای سبز شهری نیز متاسفانه از منابع زیرزمینی استفاده می کند در نتیجه این تصفیه خانه هر چه زودتر بایستی تمام می شد تا از پساب حاصل از آن در فضای سبز شهری استفاده کرد و علاوه براین از آلودگی آب های زیرزمینی ناشی از تداخل فاضلاب و آب زیرزمینی جلوگیری گردد.
مدير عامل و رئيس هيئت مديره شركت آب و فاضلاب شيراز درباره تفاوت دیگر پروژه شیراز نیز خاطرنشان کرد: علاوه بر فرآیندهای بیولوژیکی که در پساب تصفیه شده رخ می دهد، پیش بینی شده از گاز خارج شده قابلیت تولید گاز وجود داشته باشد تا انرژی مورد نیاز تصفیه خانه و تمامی مدول های آن از این طریق تامین گردد و در صورت مازاد به شبکه شهری تزریق نماییم. لذا هم از لحاظ فرآیندهای فنی و تکنولوژیکی این تصفیه خانه مورد توجه بنیاد جهانی انرژی قرار گرفت و هم از لحاظ فرآیندهای بیولوژیکی.
وی در پاسخ به این سوال که چقدر می‌توان به الگوبرداری شهرها و استان های دیگر از این پروژه امیدوار بود؟ گفت: در سطح کشور حدود هزار و ۲۰۰ شهر داریم که در تعدادی از این شهرها فرآیند تصفیه خانه ها در آنها رو به جلو رفته است و حتی تصفیه خانه های قدیمی در حال بازسازی، ارتقا و بهبود است اما انتظار این است که با توجه به وضعیت خشکسالی کشور مراکز شهرها باید نمونه تصفیه خانه شیراز را عملیاتی کنند تا از پساب حاصل در فرآیندهای صنعتی، کشاورزی و حتی آبخیزداری و از بیوگاز در انرژی مورد نیاز تصفیه خانه ها بهره ببرند.
نظرپور در خاتمه اظهار داشت: امیدواریم به جهت خشکسالی شهرها و پساب خوبی که از طرح های تصفیه خانه می تواند ایجاد شود، مسئولان اعتبارات ویژه ای به این تصفیه خانه ها در نظر بگیرند تا بتوانیم هر چه سریع تر پساب شهرهای بزرگ کشور را جمع نماییم و از آب حاصل، در فرآیندهای صنعت، کشاورزی و آبخیزداری استفاده کرد.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcjvmem.uqeayzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما