کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دریاچه ارومیه در انتظار خروجی تصفیه‌خانه تبریز

14 دی 1396 ساعت 6:17

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت : تنها منبع مطمئن تامین آب برای دریاچه ارومیه در حال حاضر، خروجی تصفیه‌خانه‌هاست.


به گزارش زیست آنلاین،تجریشی در بازدید از فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب شهری تبریز افزود : ۲۷ راهکار برای احیای دریاچه ارومیه پیش بینی شده که یکی از مهمترین آنها احداث و راه اندازی ۱۳ تصفیه خانه در حوضه آبریز است که اعتبارات آنها از محل ستاد ملی احیای دریاچه تامین می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تبریز شهری با جمعیت زیاد و حجم فاضلاب بالاست گفت : اگر چه فاصله از تبریز تا دریاچه زیاد است اما خروجی قابل توجه تصفیه خانه فاضلاب و همچنین پوشش ۷۰ درصدی شبکه فاضلاب در این شهر باعث می‌شود یکی از بهترین منابع تامین آب شود.
تجریشی با تاکید بر عزم جدی دولت برای احیای این دریاچه افزود : بارش‌ها در طول سه سال اخیر به حداقل رسیده است و ما هر تلاشی هم بکنیم ، همچنان تحت الشعاع کم آبی است.
وی تصریح کرد : گزارش‌های سازمان ملل نیز اذعان دارند که کاهش شدید بارش‌های کشور موجب تشکیل نشدن روان آبها شده و تمامی هزینه‌ها و طرح‌هایی که برای لایروبی مسیرهای انتقال آب به دریاچه در حوضه آبریز داریم ، هنوز به ثمر نرسیده است ضمن اینکه شواهد حاکی از آن است که تا پایان بهمن ماه بارش چندانی نخواهیم داشت و بنابراین آبی به دریاچه نمیرسد.
تجریشی با اشاره به اقدامات دیگر در خصوص تغییر الگوی کشت در برخی اراضی کشاورزی و نیز درختکاری و تثبیت کانونهای ایجاد گردوغبار دریاچه گفت : به دلیل اینکه منابع موردنیاز برای این موارد تخصیص یافته است ، شاهد کاهش ۶۰ درصدی گرد و غبار هستیم.
ایمانلو مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی هم گفت : فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز برای جمعیت ۹۰۰ هزار نفری با اعتبار ۴۲۵ میلیارد تومان طراحی شده است.
وی افزود : تاکنون تنها ۹۵ میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص داده شده که با همین میزان تلاش کرده ایم زیرساخت‌ها و شبکه فاضلاب را تکمیل کنیم. 
به گزارش انرژی امروز، ایمانلو با اشاره به خروجی فاز اول تصفیه خانه به مقدار ۱.۵ مترمکعب در ثانیه گفت : در نهایت قادر خواهیم بود در هر ثانیه ۴ متر مکعب خروجی به دریاچه هدایت کنیم و معادل ۱۲۵ میلیون متر مکعب در سال است.

 

 

 


کد مطلب: 67209

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/67209/دریاچه-ارومیه-انتظار-خروجی-تصفیه-خانه-تبریز

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com