تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : 65418
مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌های کشور با بیان اینکه پروژه ترسیب کربن ایران در میان ۱۰ پروژه برتر ترسیب کربن آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۱۷ شناخته شد، گفت: تا ۳ سال دیگر تمام استانهای کشور یک طرح پایلوت در زمینه ترسیب کربن خواهند داشت.
پروژه ترسیب کربن ایران پروژه برتر آسیا - اقیانوسیه در سال ۲۰۱۷ شد
به گزارش زیست آنلاین، فرهاد سرداری مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها در حاشیه بازدید از طرح ترسیب کربن ظهار کرد: تخریب زمین، مهاجرت و فقر در جهان باعث شد که تمام سران کشورها دور یکدیگر جمع شده و کنوانسیون «بیان‌زدایی و کاهش آثار خشکسالی» را در سال ۱۹۹۰ میلادی تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷۰ کشور عضو کنوانسیون بیان‌زدایی و کاهش آثار خشکسالی هستند، افزود: ایران جزو اولین کشورهایی بود که عضو این کنوانسیون بین‌المللی شد و مجلس شورای اسلامی نیز این امر را تصویب کرد.

مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌های کشور ادامه داد: در کشور ما برنامه اقدام ملی در سالهای ۷۹ و ۸۰ در این راستا ایجاد و دفتر کنوانسیون بین‌المللی بیان‌زدایی و کاهش آثار خشکسالی در سازمان جنگل‌ها تشکیل شد.

وی تصریح کرد: سازمانهای مختلف کشور در این طرح حضور داشته و در زمان برنامه‌نویسی طرح اقدام ملی مشارکت نموده‌اند.

سرداری گفت: برای اجرای این اقدام ملی، ابتدا یک طرح به صورت پایلوت انجام شد تا از اعتبارات صندوق تسهیلات زیست‌محیطی استفاده کند.

مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌های کشور  با بیان اینکه پروژه ترسیب کربن اقدامی فرادستگاهی است، گفت: برخی می‌گویند که چرا سازمان جنگل‌ها به امور دیگری مانند شغل و فقر در (جوامع روستایی) می‌پردازد اما باید توجه داشت که ما علاوه بر این بحث باید موضوعات زیرساختی را نیز پیگیری کنیم.

این مقام مسئول در امور بیابان گفت: در برنامه اقدام ملی آمده است که همه ابعاد مرتبط را باید به صورت یکپارچه نگاه کرد.

وی با بیان اینکه ۵ سرمایه اجتماعی، زیست‌محیطی، فیزیکی، مالی و انسانی در موضوع طرح یاد شده مورد اهمیت است، گفت: در راستای این طرح ابتدا باید سرمایه اجتماعی ایجاد و ارتباط میان افراد و جامعه منطقی‌تر شود؛ در این راستا صندوق خرده‌اعتباری نیز در مناطق روستایی تاسیس می‌شود تا سرمایه‌های آنها تامین شود به طور مثال در یک روستا ۳۰۰ میلیون برای این صندوق منابع مالی فراهم آمده است.

سرداری با بیان اینکه طرح ترسیب کربن در ۱۸ استان کشور با ۲۳ سایت دنبال می‌شود، گفت: در کشورهای آسیا و اقیانوسیه پروژه تحت ترسیب کربن ایران بین ۱۰ پروژه برتر توسعه‌ای در سال۲۰۱۷ انتخاب شد به همین منظور دفتر عمران سازمان ملل (UNDP) برخلاف روال معمول خود بعد از اتمام طرح پایلوت از بخش دوم این طرح نیز در ایران حمایت کرد و پشتیبانی از طریق آموزش و انتقال دانش انجام داد.

مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌های کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه با ادامه پروژه ترسیب کربن به همین منوال تا ۱۰ سال دیگر در کلیه شهرستانهای کشور طرحی پایلوت خواهیم داشت، گفت: تا ۳ سال دیگر در تمام استانهای کشور طرح ترسیب کربن به مرحله اجرایی در می‌آید و طی سالهای بعد در تمام شهرستانها توسعه می‌یابد.

وی در ادامه با بیان طرح ترسیب‌کربن در پاسخ به تسنیم، گفت: اخیرا نام پروژه ترسیب کربن در کشور ما به مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه روستایی تغییر یافته است.

سرداری اضافه کرد: با رشد متوازن سرمایه‌های طبیعی انسانی، مالی، زیرساختی و اجتماعی سعی در ایجاد توسعه در محدوده‌های کاری مورد نظر وجود دارد.

وی افزود: اصلی‌ترین هدف پروژه مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه روستایی مقابله با تخریب سرزمین است.

بنابراین گزارش مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها به همراه جمعی از خبرنگاران و مسئولان از پروژه‌های طرح ترسیب کربن در استان یزد شهرستان ابرکوه روستای بداف بازدید کردند در این بازدید در کنار طرح‌هایی که برای مقابله با بیان‌زایی در نظر گرفته شده است طرح‌های اشتغالزایی مانند کاشت زعفران در مناطق کم آب ایجاد نانوایی‌های گازسوز برای خانوار روستایی، تولید ورمی‌کمپوس، مرغداری، مرغداری خانگی و قالی‌بافی بازدید به عمل آمد.

به گزارش تسنیم، گفتنی است که دو مشکل فقر و عدم اشتغال در مناطق روستایی عامل استفاده بیش از اندازه از ظرفیت‌های منابع طبیعی مانند خارکنی است که این امر خودمنجر به توسعه بیان و فقر در منطقه خواهد شد.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcdjo09.yt0kf6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما