تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 62910
نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: قطعا در صورتی که ضمن بازنگری در تیم اجرایی ستاد احیا دریاچه ارومیه به تقویت دفاتر مردمی در منطقه پرداخته شود، شاهد افزایش و تثبیت تراز سطح آب دریاچه خواهیم بود.
فعالیت بی‌ثمر در ستاد احیای دریاچه ارومیه
سید هادی بهادری در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه و افرایش و کاهش تراز سطح آب دریاچه، گفت: در چهار سال گذشته تغییرات نسبتا جزئی در وضعیت دریاچه ارومیه اتفاق افتاده به نوعی که در یکی دو سال تراز سطح آب افزایش و در یکی و دو سال دیگر شاهد کاهش تراز سطح آب دریاچه بوده‌ایم اما در مجموع تقریبا به شرایط تثبیت رسیده‌ایم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم‌اکنون تراز سطح آب دریاچه نسبت به سال گذشته حدود ۱۸ سانتی‌متر کاهش یافته است، تصریح کرد: این در حالی است تراز سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به دو سال گذشته حدود ۲۰ سانتی‌متر افزایش داشته است، با این حال می‌توان شرایط تثبیتی را مورد نظر قرار داد.

وی افزود: افزایش و کاهش تراز سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به ۸ سال گذشته بسیار بهبود یافته است، متاسفانه در گذشته برای مدت ۴ سال به یکباره تراز سطح آب دریاچه یک متر و نیم کاهش می‌یافت اما الان بدین صورت نیست، البته کاهش تراز سطح آب در فصل تابستان و با افزایش تبخیر آب طبیعی است.

بهادری با تاکید بر اینکه نباید دریاچه ارومیه را به حال خود رها کرد، گفت: دریاچه ارومیه بسیار شکننده است بنابراین بی‌توجهی تاثیر منفی بسیاری در وضعیت آن خواهد داشت زیرا کل ارتفاع آب دریاچه ۶ متر در سطح وسیع است از این رو اقدامات احیا اگر توقف یا کُند شود، خشکی آب دریاچه سرعت خواهد یافت.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اقدامات احیا از طرف ستاد احیا دریاچه ارومیه در سال جاری باید با جدیت و سرعت بیشتر دنبال شود زیرا در صورتی که طرح‌ها و پروژه‌های احیا متوقف شود اثر منفی به جا خواهد گذاشت، در حقیقت پروژه‌های بسیاری برای احیا دریاچه شروع شده که برخی از آنها در سال گذشته به دلیل عدم تامین به موقع اعتبارات با مشکل مواجه شدند.

وی با بیان اینکه ستاد احیا دریاچه ارومیه در سال گذشته همانند قبل در منطقه حضور موثر نداشته است، ادامه داد: متاسفانه ستاد در پایتخت تمرکز داشته و دفاتر منطقه‌ای آن در سال گذشته تضعیف شد، در حالی که دفاتر منطقه‌ای در سال ۹۴ در ارومیه حضور پررنگ و موثری داشته اند. در حقیقت باید باور داشت که احیا دریاچه با کمک مردم به عنوان مصرف کننده محقق می‌شود لذا بی‌توجهی به این مجموعه در کاهش تراز سطح آب تاثیرگذار است.

بهادری افزود:‌ پروژه‌های عمرانی تنها در بهبود وضعیت دریاچه ارومیه تاثیرگذار نیست، در حقیقت نقش موثر مردم باید مرود توجه قرار گیرد زیرا مردم در کاهش مصرف آب نقش خواهند داشت، انتقال آب از رود زاب به دریاچه نیز هنوز تکمیل نشده به نوعی که از تونل ۳۶متری تنها یک سوم حفاری شده است، این پروژه حداقل تا سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی یادآور شد: کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب و تقویت دفاتر مردمی ستاد احیا دریاچه ارومیه در منطفه باید در دستور کار قرار گیرد تا ضمن تداوم شرایط تثبیت تراز سطح آب دریاچه شاهد افزایش تراز سطح آب دریاچه نیز باشیم.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: تغییرات جدی در ساختار ستاد احیا نیز لازم است، متاسفانه در مجموعه دانشگاه شریف حدود ۲ تا ۳ میلیون نفر در این رابطه فعالیت دارند حال آنکه در شهر ارومیه ۲ تا ۳ نفر فعالیت دارند، در حقیقت برنامه‌ریزی خوبی انجام شده اما در اجرا نیاز به بازنگری تیم اجرایی و تسریع پروژه‌ها هستیم.

 

 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

 

https://zistonline.com/vdchvwn-.23nizdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما