تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۱۶
کد مطلب : 62454
دکتر رحمانی در نشست کشاورزی اقلیم محور مطرح کرد

کشاورزی اقلیم محور میراث اجدادمان احیا شود

زیست آنلاین :نشست و هم اندیشی اقتصاد سبز با محوریت اقتصاد سبز بر پایه کشاورزی اقلیم محور و بررسی جایگاه کسب و کار در حوزه کشاورزی و غذایی ( تولید،توزیع و فروش ) با همکاری زیست آنلاین بر گزار شد . در این نشست که نمایندگان دانشگاه، بخش دولتی ، تولید کنندگان مواد غذایی و بانک حضور داشتند مسائل و چالش های بخش کشاورری اقلیم محور مورد بحث و تبیین قرار گرفت
کشاورزی اقلیم محور میراث اجدادمان احیا شود
دکتر فخرالدین رحمانی استاد دانشگاه در این نشست به زیست آنلاین می گوید : در  بحث اقلیم به  وابستگی شرایط زیست محیطی گیاه یا دام به صورت علمی پرداخته می شود. حتی در بحث ژنتیک نیز باید هم به بحث تغییرات ژنی توجه کرد و هم به اثرات محیط بر روی آن توجه داشت.  در قدیم به این فکر می کردیم که تمام تغییرات به مسائل ژنی بر می گردد اما گذر زمان و تجربه ثابت کرد که اثرات محیط به انداره اثرات ژنتیک مهم و تاثیر گذار است.

وی در ادامه می گوید:اگر  یک نژاد گاو شیری یا گوشتی که بهترین نژاد است  را در بدترین شرایط آب و هوایی قرار بدهیم در آنجا این دام نمی تواند در شرایط ایده آل رشد کند  و ظرفیت خودش را نشان بدهد  و عکس  آن اگریک نژاد بد در شرایط آب وهوایی خوب قرار بگیرد، باز هم نمی تواند اثر گذاری خوبی داشته باشد و این نشان می دهد که اثرات محیط و  ژنتیک به هم وابسته هستند و این ها کنار هم بیان کننده این واقعیت است که هر کدام به تنهایی نمی  توانند مبنای خوبی برای حرکت باشند .

این استاد دانشگاه در ادامه می گوید :دولت در حوزه تغییرات اقلیم به مدیریت آب ، گرمای هوا و زمان کشت توجه می کند و بر اساس تغییرات هر کدام وضعیت تولید را تغییر می دهد .  در بحث اقتصادی نیز  این نکته مهم است که محیط زیست و کشاورزی نمی توانند جدای هم باشند .

وی با اشاره به توجه به محیط زیست در کشورهای دیگر می گوید: ۴ سال پیش با یک گروه پژوهشی به عراق رفتیم . سر و کارمان به مجلس محلی بغداد افتاد که جالب است بدانید نام این مجلس کشاورزی و محیط زیست بود و اداره مرتبط با آن نیز همین نام را یدک می کشید و این نشان می دهد که نمی توان کشاورزی را از محیط زیست جدا دانست .

وی در ادامه با اشاره به چالش های پیش رو در این بخش می گوید : متاسفانه در حوزه کشاورزی دچار جزیره نگری می شویم وبه همین دلیل  برای برنامه ریزی دچار مشکل شده ایم  .کشاورزی در محیط زیست کمتر دیده می شود و اگر این نگاه درست و دقیق بشود ، کشاورزی به کشاورزی دانشی منجر می شود و آن وقت است که می توان اقتصاد سبز را با آن تعریف کرد.

اما مساله اینجا است که کشاورزی در حال پیر شدن است و این جوان ها هستند که باید فن آوری جدید را ایجاد کننداما از آنجا که کشاورزی اقتصادی نیست و جوانان به سمت کشاورزی نمی آیند، این فن آوری های جدید نیز در این حوزه رشد نمی کند و این یکی از مهمترین چالش های این بخش به حساب می آید.

این استاد دانشگاه در ادامه می گوید: دولت نقطه عمل است و تمام برنامه ها باید از سوی دولت تبیین شود . به طور مثال گندم در کشور ما محور اقتصادی ندارد و هر چیزی بدون اقتصاد بی معنا است و اگر بخواهیم به نتیجه برسیم باید کشاورزی در چارچوب اقتصاد تعریف شود و اگر چنین اتفاقی بیفتد آن وقت است که می توان امیدوار باشیم که از این چالش ها بیرون خواهیم رفت.

وی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی برنامه داریم اما این برنامه عملیاتی و دانش محور نیست می گوید:  یک مثال می زنم  درهند میانگین شیر هر گاو ۳.۵ تا ۴ لیتر است،  اما همین میانگین شیر هر گاو در آمریکا ۳۵ تا ۴۵ لیتر است. ولی هند با یک برنامه جزئی و تلقیح مصنوعی توانست تولید شیر را به  ۶ لیتر برساند و با همین تغییر کوچک توانست آمریکا را پشت سر بگذارد با یک برنامه کوچک و عملیاتی از سوی کشور هند ، آمریکا هیچو قت دیگر ردیف اول شیر دنیا را نخواهد دید .

 رحمانی در ادامه توضیح می دهد: ما دنبال این نیستیم که شیر چقدر تولید میشود باید به دنبال این باشیم که شیر چقدر اقتصادی است 

در واقع باید این ها در کنار هم قرار بگیرند تا بتوان نتیجه مطلوب را از آنها حاصل کرد .

وی در ادامه این نشست در توضیح کشاورزی اقلیم محور می گوید : کاری که اجداد ما انجام می دانند نمونه کشاورزی اقلیم محور بوده است و حالا ما بعد از سالها مطالعه به همان نتیجه رسیده ایم . برای رفع بیکاری و چرخاندن اقتصاد نوین باید به اقلیم توجه کرد و کشاورزی را به چرخه سبز وارد کنیم . به این معنا که تمام فرایند تولید به گونه ای باشد که بتواند دوباره به طبیعت برگردد و اگر این اتفاق بیفتد هم محیط زیست سبز خواهیم داشت، هم ارگانیک را در کنار ان خواهیم داشت و هم چرخ اقتصادمان می چرخد .

و این در حالتی اتفاق می افتد که نگاه ضعیف از روی روستایی برداشته شود و دیگر به این قشر به دید ضعیف دیده نشود زیرا همین نگاه سالها باعث شده که کشاورزی نتواند رشد داشته باشد.

https://zistonline.com/vdcayyni.49num15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما