کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بر اساس محاسبات بانک جهانی برآورد می شود:

خسارت سالانه 3.2 میلیارد دلاری تلفات برق به اقتصاد ملی / سالانه ۸۰۰ میلیون دلار خسارت محیط زیستی به کشور وارد می‌کند

اختصاصی زیست آنلاین

6 شهريور 1400 ساعت 15:47

زیست آنلاین: خسارت محیط زیستی تلفات برق در ایران با استفاده از روش به کار گرفته شده توسط بانک جهانی، سلانه۸۰۰ میلیون دلار و بر اقتصاد ملی 3/2 میلیارد دلار برآورد شده است.


به گزارش زیست آنلاین، میزان تلفات برق در ایران، سالانه حدود ۴۰ تراوات ساعت و معادل ۴۳ درصد کل مصرف برق خانگی در ایران اعلام شده است. 

این میزان تلفات تولید برق، علاوه بر خسارات اقتصادی، هزينه‌های محيط زيستی قابل توجهی به كشور وارد می کند که با توجه به روشهای پیشنهادی اخیر بانک جهانی، مقدار این هزینه قابل محاسبه است.

براساس محاسبات انجام شده هزینه توليد هر کیلووات ساعت برق در نیروگاه های با سوخت فسیلی ۶ سنت و هزینه محیط زیستی آن مطابق با روش بانک جهانی، نیز ۲ سنت است. این محاسبات در قالب پروژه "بررسی محیط زیست و انرژی ایران" از سوی بانک جهانی انجام شده و اخیرا توسط کارشناسان به روزرسانی‌شده است.

با توجه به ارقام مذکور، هزینه‌های محیط زیستی تولید برق در ایران رقمی برابر با ۸۰۰ میلیون دلار در سال است. همچنین مجموع زیان اقتصادی و محیط زیستی وارد شده ناشی از تلفات این میزان برق در سال، 3/2 میلیارد دلار خواهد بود.

بنابراین گزارش، تلفات برق به طور عمده ناشی از فرسودگی خطوط انتقال و توزیع برق در کشور بوده که عدم سرمایه‌گذاری لازم در آن سبب می‌شود تا هر ساله به طور فزاینده خسارت قابل توجهی به کشور وارد گردد.

 


کد مطلب: 85143

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/85143/خسارت-سالانه-3-2-میلیارد-دلاری-تلفات-برق-اقتصاد-ملی-۸۰۰-میلیون-دلار-محیط-زیستی-کشور-وارد-می-کند

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com