کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توسعه صنایع تهران در انتظار یک مصوبه/توافق پشت پرده محیط زیست و صنایع برای لغو مصوبه ممنوعیت استقرار صنایع جدید در پایتخت

16 تير 1400 ساعت 18:55

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر هر اقدامی در زمینه بازسازی و نوسازی که منتج به افزایش ظرفیت تولید شود مغایر با ضوابط استقرار است و محیط زیست با آن مخالفت می‌کند، گفت: توافقی بین وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست حاصل و در قالب پیشنهاد به حوزه معاون اول رئیس جمهوری ارسال شد که در صورت تصویب این پیشنهاد، صنایع از بن‌بست خارج می شوند.


به گزارش زیست آنلاین، یداله صادقی با اشاره به صدور ۳۴ فقره پروانه بهره برداری صنعتی (ایجادی) در سه ماهه اول امسال و رشد ۷۷ درصدی این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل، گفت: میزان سرمایه گذاری انجام شده نیز بالغ بر ۱۳۸۶ میلیارد تومان بوده که در همین بازه زمانی رشد ۱۳۴ درصدی داشته است.

صادقی همچنین از صدور ۸۳ پروانه بهره برداری توسعه‌ای با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۸۲۵ میلیارد تومانی و اشتغال زایی ۱۴۸۷ نفری در فصل اول امسال خبر داد و گفت: در صدور طرح توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی در سه ماهه ابتدایی فقط پنج مجوز صادر شد که امیدورایم با ابلاغ هر چه زودتر اصلاحیه مصوبه استقرار واحدهای صنعتی در شعاع ۱۲۰ کیلومتر شاهد خروج صنایع استان از رکود باشیم.

کدام صنایع در تهران اجازه ایجاد واحد جدید دارند؟

رئیس سازمان صمت استان تهران با بیان اینکه از سال ۱۳۴۶، مصوبه‌ای استقرار صنایع بزرگ در تهران را محدود کرده، تصریح کرد: علاوه بر این هیئت وزیران ضوابطی تحت عنوان ضوابط استقرار تصویب کرده که به لحاظ محدودیت سرزمینی تهران، حجم ترافیک، تردد و محدودیت در مباحث زیست محیطی، تاکید کرده که واحدی جدید صنعتی در استان تهران به جز صنایع پوشاک، غذایی و دانش بنیان ایجاد نشود. امکان افزایش ظرفیت و توسعه صنایع موجود نیز بر اساس این ضوابط وجود ندارد.  

چرا واحدها اجازه توسعه ندارند؟

وی با بیان اینکه واحدهای زیاد در استان تهران از گذشته ایجاد شدند و حالا در شرایط جدید برای بازسازی و نوسازی نیاز به طرح بازسازی و نوسازی، توسعه و افزایش ظرفیت دارند، اظهار کرد: در بسیاری از واحدها، ماشین‌آلات قدیمی شده، امکان تولید با مزیت رقابتی وجود ندارد و حتی برخی کالاهای تولید کارخانجات قدیمی دیگر مصرف ندارد. اما نمی‌توان این واحدها را تعطیل کرد، بلکه باید به آنها اجازه داد ماشین آلات خود را جایگزین کنند و کالاهایی که دارای مزیت قیمتی و کیفیتی است تولید کنند تا بتوانند برای صادرات نیز اقدام کنند.  

صادقی افزود: برخی واحدها نیز برای تکمیل زنجیره ارزش خود در راستای افزایش بهره وری و کنترل قیمت تمام شده، به دنبال ایجاد زنجیره تولید و انجام تمام فرآیندهای در واحد خود هستند و می‌خواهند برون سپاری نکنند و دیگر مواد نیم ساخته خود را از زنجیره‌های دیگر تحویل نگیرند. اما این موضوع نیز مشمول افزایش ظرفیت و طرح توسعه می‌شود.  

اما به گفته این مقام مسئول هر اقدامی در زمینه بازسازی و نوسازی که منتج به افزایش ظرفیت تولید شود مغایر با ضوابط استقرار است و محیط زیست با آن مخالفت می‌کند.  

وی افزود: واحدهای قدیمی استان تهران محکوم هستند یا بدون مجوز بازسازی و توسعه را انجام دهند که در این صورت نمی‌توانند از مزایای قانونی آن مانند دریافت سهمیه از بورس کالا، معافیت ماشین آلات وارداتی و دریافت علامت استاندارد استفاده کنند و مشمول برخی محدودیت‌ها نیز می‌شوند که سرمایه گذاری آنها را با ریسک بالا مواجه می‌کند یا کلا باید قید توسعه را بزنند.  

صنایع قدیمی فریز شدند

البته به گفته رئیس سازمان صمت استان تهران رایزنی‌ها و هماهنگی‌هایی با استانداری و سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده و به آنها اعلام شده که این شرایط صنایع را در حالت گذشته خود فریز کرده و اگر آنها بخواهند به روز شوند و به سمت صادرات بروند باید تغییراتی در این شرایط ایجاد شود. به طوری که هم مسائل زیست محیطی مورد نظر قرار گیرد و هم صلاح واحدهای تولیدی که با هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری طی سال‌های مختلف شکل گرفته است حفظ شود و با بیکاری تدریجی آنها مواجه نشویم.  

وی با اینکه در نهایت این منطق سازگار شد و با موافقت سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صمت پیشنهادی به دولت ارائه داد، اظهار کرد: توافقی بین وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست حاصل و در قالب پیشنهاد به حوزه معاون اول رئیس جمهور ارسال شد که در انتظار تصویب آن هستیم. در صورت تصویب این پیشنهاد صنایع از بن‌بست خارج می شوند. ضمن این که پیشنهادات به صورتی است که علاوه بر برطرف شدن مشکلات صنایع، معیارهای زیست محیطی نیز رعایت شده است.  

آیا محیط زیست فدای صنایع نمی‌شوند؟

صادقی در پاسخ به سوالی درباره اینکه معیارهای زیست محیطی دقیقاً چگونه در این پیشنهاد رعایت شده، تصریح کرد: مسائل زیست محیطی به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول آلاینده‌هایی است که از کارکرد ماشین آلات و دستگاه‌ها، فاضلاب واحدهای تولیدی و سر و صدا و غیره منتشر می‌شود. بخش دوم مربوط به افزایش تراکم، ترافیک و حمل و نقل است.  

به گفته وی در این مصوبه برای بخش اول پیش‌بینی شده که ماشین آلات و تجهیزات با فناوری بالا جایگزین شود که نه تنها نسبت به گذشته آلایندگی کاهش پیدا کند و با استفاده از فناوری های جدید انتشار انواع آلایندگی به حداقل برسد، بلکه بازده تولید نیز افزایش پیدا کند. همچنین برای موضوع دوم در توافق پیش بینی شده که توسعه فقط در عرصه موجود کارخانجات صورت گیرد و از ایجاد مراکز تولید جدید تحت عنوان افزایش ظرفیت و توسعه خودداری شود تا کمترین بار ترافیکی ایجاد شود.  

رئیس سازمان صمت استان تهران همچنین تاکید کرد که در این اصلاحیه همچنان احداث صنایع جدید ممنوع تلقی شده و بیشتر تاکید بر استفاده و بهبود ظرفیت‌های نصب شده کنونی است. بنابراین صنایع پوشاک،  غذایی و دانش بنیان همچنان صنایع مجاز خواهند بود و مابقی هم چنان امکان ایجاد در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران را ندارند و تابع ممنوعیت قبلی هستند.  

به گفته وی مجوز واحدهای موجود مربوط به دهه‌های گذشته است. برخی نیز بعدها با یا بدون مجوز ایجاد شدند، اما بدون مجوز ها با مصوبه هیئت وزیران ساماندهی شدند و مجوز دریافت کردند.  

صادقی با بیان اینکه تاکید وزارت صمت بر استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود با استفاده از فناوری‌های جدید تولید داخل و وارداتی است، در پاسخ به سوالی درباره زمان تصویب اصلاحیه، اظهار کرد: زمان آن در اختیار ما نیست اما پیگیر تصویب آن هستیم./ایسنا


کد مطلب: 84874

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/84874/توسعه-صنایع-تهران-انتظار-یک-مصوبه-توافق-پشت-پرده-محیط-زیست-لغو-ممنوعیت-استقرار-جدید-پایتخت

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com