کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بومیان آمازون 5 هزار سال بصورت پایدار زندگی کردند

ترجمه از محمد مهدی براتی

19 خرداد 1400 ساعت 10:17

زیست آنلاین: مطالعه ای که به تاریخ جنگل بارانی آمازون پرداخته است، نشان می دهد که مردم بومی، هزاران سال در آنجا زندگی می کردند و هیچ گونه خسارت و آسیب قابل شناسایی به آن وارد نکردند.


به گزارش زیست آنلاین، دانشمندان در این مطالعه لایه های خاک را برای یافتن شواهد میکروسکوپی فسیلی برای تأثیر انسان جستجو کردند. آنها دریافتند که جنگلها در پیش از تاریخ پاکسازی و زراعت نشده و یا به نوع دیگری تغییر نکرده اند.

دکتر دولورس پیپرنو، از موسسه تحقیقات گرمسیری اسمیتسونیان در بالبوآ، پاناما، که رهبری این مطالعه را بر عهده دارد، گفت که این شواهد می تواند به شکل گیری حفاظت مدرن کمک کند و نشان می دهد که چگونه مردم می توانند در آمازون زندگی و تنوع زیستی فوق العاده غنی آن را حفظ کنند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که قبل از ورود اروپایی ها به آمریکای جنوبی، چشم انداز این منطقه به طور فعال و منظمی توسط مردم بومی شکل گرفته بود.

مطالعات اخیر حتی نشان می دهد که گونه های درختی که اکنون در جنگل غالب هستند، توسط بومیان ماقبل تاریخ کاشته شده است.

دکتر پیپرنو به بی بی سی گفت: یافته های جدید شواهدی را ارائه می دهد که استفاده بومیان از جنگل بارانی پایدار بوده و در طی هزاران سال، باعث خسارات و آشفتگی قابل شناسایی برای گونه ها نشده بود.

برای یافتن این شواهد، او و همکارانش از نوعی باستان شناسی گیاهی، کاوش و تعیین قدمت لایه های خاک برای ساختن تصویری از تاریخ جنگل های بارانی، استفاده کردند. آنها خاک را در سه سایت در یک قسمت دورافتاده در شمال شرقی پرو بررسی کردند.

آنها هر لایه رسوبی را برای یافتن فسیل های میکروسکوپی گیاهی به نام فیتولیت ها، سوابق کوچکی از آنچه که در طول هزاران سال در جنگل رشد کرده است، جستجو کردن. دکتر پیپرنو گفت: ما در بررسی ها، در تاریخچه 5 هزارساله، نشانه کمی از  تغییرات توسط انسان ها یافتیم."

این تحقیق در مجله PNAS منتشر شده است.

منبع: bbc


کد مطلب: 84661

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/84661/بومیان-آمازون-5-هزار-سال-بصورت-پایدار-زندگی-کردند

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com