کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دی اکسید کربن به بالاترین میزان در 4 میلیون سال گذشته رسیده است

ترجمه از فایزه فلاحتی

19 خرداد 1400 ساعت 9:13

زیست آنلاین: مقدار دی اکسید کربن موجود در جو زمین در ماه می به 419 ppm رسید که بیشترین مقدار در بیش از چهار میلیون سال گذشته است.


به گزارش زیست آنلاین،با بهبودی اقتصاد، پس از مشکلات سال گذشته به دلیل همه گیری کرونا و از سرگیری مشاغل و سفرها، انتشار گازهای گلخانه ای شروع به افزایش کرده است.

اداره ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی آمریکا (NOAA) اعلام کرد داده های منتشر شده در مورد سطح دی اکسید کربن ماه می نشان می دهد که جامعه جهانی تاکنون در کاهش میزان تجمعی گازهای گرم کننده زمین در جو ناموفق بوده است.

پیتر تانس، یکی از دانشمندان این موسسه گفت: ما سالانه تقریباً 40 میلیارد تن آلودگی دی اکسید کربن وارد جو می کنیم. اگر بخواهیم از تغییرات اقلیمی فاجعه بار جلوگیری کنیم، کاهش دی اکسید کربن در سریعترین زمان ممکن باید به عنوان اولویت قرار بگیرد.

اندازه گیری ماه می، میانگین ماهانه داده های جوی ثبت شده توسط NOAA و موسسه اقیانوس شناسی Scripps در رصدخانه ای در بالای آتشفشان Mauna Loa هاوایی است. میانگین ماهانه NOAA،  419.13 ppm و Scripps، 418.92  ppm اندازه گیری شد. یک سال پیش، این میانگین 417 ppm بود.

NOAA اعلام کرد آخرین باری که مقادیر مشابهی از دی اکسیدکربن در جو وجود داشت، حدود ۴.۱ تا ۴.۵ میلیون سال پیش در دوره پلیوسن بود.

در آن زمان سطح دریا 78 فوت بالاتر و سیاره زمین نیز به طور متوسط 7 درجه فارنهایت گرمتر بود.

دی اکسید کربن یک گاز گلخانه ای است که صدها سال در جو باقی می ماند. اثرات تغییرات آب و هوایی، بیش از پیش احساس شده است. طوفان های بزرگ و شدید، جاری شدن سیل، امواج گرما و آتش سوزی تقریبا همه کشورها را درگیر کرده است.

دانشمندان می گویند برای جلوگیری از وخیم تر شدن بحران های اقلیمی، کشورها باید انتشار دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه ای خود را به شدت کاهش دهند.

دانشمندان معتقدند جامعه ابزارهای لازم برای جلوگیری از انتشار دی اکسید کربن را در اختیار دارد. انرژی خورشیدی و بادی در حال حاضر در بیشتر نقاط جهان ارزان تر از سوخت های فسیلی است و در مقیاس های مورد نیاز می توان از آن استفاده کرد.

منبع: npr


کد مطلب: 84660

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/84660/دی-اکسید-کربن-بالاترین-میزان-4-میلیون-سال-گذشته-رسیده

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com