کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

غول های نفت به دنبال الکتریسته سبز هستند

5 خرداد 1400 ساعت 18:00

غول های نفتی بریتیش پترولیوم، رویال داچ شل و توتال به دنبال مشتریانی هستند که می خواهند انرژی های فسیلی را کنار گذارند.


به گزارش زیست آنلاین، از فایننشیال تایمز، شرکت های تجاری بیش از گذشته به دنبال خرید برق تجدیدپذیر هستند و در این میان شرکت های بزرگ تولید کننده سوخت فسیلی قصد ندارند از این بازار عقب بمانند.

غول های نفتی اروپایی چون رویال داچ شل و برییش پترولیوم پروژه های جدید بادی و خورشیدی می سازند و بر سر قراردادهای بزرگ فروش برق به شرکت هایی چون آمازون و مایکروسافت باهم رقابت می کنند و قدم در قلمرو شرکت های قدیمی تولید کننده برق می گذارند.

شرکت های نفتی به این دلیل به دنبال انرژی های سبز هستند چون مشتریانشان به دنبال کاهش انتشارات دی اکسید کربن هستند و در این جهت به دنبال خرید برق تجدیدپذیر هستند.

بلومبرگ می گوید سال گذشته خرید برق سبز توسط شرکت های بزرگ رکورد جدیدی ثبت کرد.

شرکت های نفتی هم با فروش برق سبز هم به دنبال منبع جدید درآمدی هستند برای خود و هم با کاهش وابستگی به منابع نفتی و مطرح کردن خود به عنوان یک شرکت کم کربن به دنبال توسعه پروژه های بادی و خورشیدی هستند.

عرضه برق به طور کلی جزو پروژه های منطقه ای به حساب می آیند و شرکت های انرژی برق را برای مصرف در یک ناحیه، یک ایالات یا یک کشور تولید می کنند.

چند سالی هست که این شرکت های برقی به دنبال تولید برق از منابع سبزتر هستند و دهه هاست فنون بهره برداری از این انرژی ها را در اختیار دارند.

اما حالا شرکت های بزرگ نفتی به دلیل حضور گسترده در مناطق مختلف دنیا می خواهند از این اهرم خود استفاده کنند و رویکردی بین المللی به تولید برق داشته باشند.

رییس بخش گاز و انرژی کم کربن بریتیش پترولیوم می گوید «ما به انرژی های متفاوتی دسترسی داریم که شرکت های صرفا تولید کننده برق به چنین چیزهایی دسترسی ندارند. ما انرژی باد را از نوردیک، خورشیدی را از اسپانیا و… تولید می کنیم. ما ترکیبی از انرژی را تولید می کنیم.»

حالا بریتیش پترولیوم قرادادهای بزرگی با شرکت هایی چون آمازون دارد تا برق خورشیدی برای آن تولید کند.

با این حال بریتیش پترولیوم می گوید سودآوری این انرژی های نسبت به انرژی های نفت و گاز 8 تا 10 درصد کمتر است.

اکسون موبیل و شورون هنوز وارد این تجارت نشده اند. این خود نشان دهنده شکاف بزرگ استراتژی های تولید انرژی بین اروپایی ها و آمریکایی ها است.

در اروپا رویال داچ شل و توتال به دنبال کنار گذاشتن تدریجی انرژی های فسیلی و روی آوردن به قراردادهای بزرگ تولید برق تجدیدپذیر هستند.

مثلا توتال قرار است برق خورشیدی برای شرکت مرسک تولید کند.

شل هم قراردادهایی با آمازون، بزرگ ترین خریدار انرژی سبز دنیا دارد و قرار است برق انرژی بادی تولیدی در هلند به آمازون فروخته شود.

آمازون برنامه ریزی کرده است تا سال 2025 این شرکت را به طور کلی به یک شرکت سبز تبدیل کند./انرژی امروز


کد مطلب: 84496

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/84496/غول-های-نفت-دنبال-الکتریسته-سبز-هستند

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com