کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خودروهای برقی؛ حافظ یا دشمن محیط زیست؟

22 ارديبهشت 1400 ساعت 15:00

تولید خودروهای برقی به استخراج مواد معدنی از جمله لیتیوم بستگی دارد در حالی که استخراج این مواد معدنی به تخریب شدید محیط زیست منجر می شوند.


به گزارش زیست آنلاین، یکی از مهمترین راه های دستیابی به اهداف توافق اقلیمی پاریس توسعه و گسترش تولید خودروهای برقی است. اما موضوع آنقدرها هم ساده به نظر نمی‌آید.

آژانس بین المللی انرژی می‌گوید میزان کل مواد معدنی لازم برای تولید انرژی های پاک و تجدیدپذیر در سال 2040 به دو برابر مقدار نیاز کنونی خواهد رسید. اما اگر قرار باشد کشورها به تعهدات خود در توافق اقلیمی پاریس عمل کنند، در این صورت باید تقاضا برای مواد معدنی هم چهار برابر شود.

آژانس می گوید اگر کشورهای جهان به اهداف انتشارات صفر در سال 2050 پایبند باشند مقدار مواد معدنی لازم برای دستیابی به این اهداف در سال 2040 به شش برابر نیاز فعلی دنیا خواهدرسید.

و مواد معدنی مورد نیاز خودروهای برقی و باتری ها در سال 2040 سی برابر افزایش می‌یابد.

برای رسیدن به اهداف اقلیمی در سناریوی توسعه پایدار، لیتیوم به عنوان اصلی ترین ماده تولید باتری های خودروهای برقی، که بشر برای کاهش انتشارات گازهای گلخانه‌ای امید بسیاری به توسعه این خودروها دوخته است، باید بیش از 40 برابر افزایش تولید داشته باشد. گرافیت، کبالت و نیکل هم در رده های بعدی افزایش تقاضا باید تا 25 برابر مقدار فعلی تولید شوند.

افزایش تولید مواد معدنی برای افزایش تولید انرژی های تجدیدپذیر در جهت دستیابی به اهداف اقلیمی پاریس، هرچند در جهت کاهش گرمایش جهانی است اما نحوه تولید این مواد به شدت به محیط زیست آسیب می رساند.

استخراج لیتیوم یکی از این موارد است که موجب تخریب شدید محیط زیست می شود.

موضوع وقتی جالب می شود که پای سیاستگذاری ها و دشمنی دولت ها با هم به میان می آید. جو بایدن برای خوشنودی دوست داران محیط زیست وعده داده که بیش از 30 درصد از زمین ها و سواحل فدرال را به مناطق حفاظت شده اختصاص دهد که سه برابر سطح فعلی است. و از طرفی وعده داده است که تولید خودروهای برقی را افزایش خواهد داد.

اما وعده افزایش مناطق حفاظت شده در تقابل مسلم با وعده های برقی سازی سریع خودروها است.

اگر قرار باشد وعده های گذار به خودروهای برقی محقق شود، بدون وابستگی به چین تقریبا غیرممکن است چون باتری های خودروهای برقی نیاز به مواد معدنی از جمله لیتیوم دارند. نکته دیگر این است که دولت آمریکا وابستگی به چین را تهدید علیه امنیت ملی توصیف کرده و از این رو میان دو تنگنا قرار گرفته است، از یک طرف مجبور است تخریب محیط زیست و استخراج بی رویه را کاهش دهد و از طرفی نمی خواهد به کشور چین وابستگی شدید داشته باشد. هر تصمیمی که دولت آمریکا بگیرد، بدون تردید خشم دوست داران محیط زیست را برخواهد انگیخت.

مارک سنتی مدیر عامل ادونسد مگنت لب Advanced Magnet Lab Inc‌ می گوید: «بدون استخراج (بخوانید تخریب محیط زیست) نمی توان به انرژی سبز (یعنی تجدیدپذیر) رسید. این یک واقعیت محض است.»


کد مطلب: 84434

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/84434/خودروهای-برقی-حافظ-یا-دشمن-محیط-زیست

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com