کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحقق رویای سامانه نیروگاهی انرژی تجدیدپذیر در تهران

21 ارديبهشت 1400 ساعت 16:20

شرکت برق تهران در هشت سال گذشته اهداف بزرگی را به ثمر رسانده که بهره‌گیری و توسعه سامانه نیروگاهی تبدیل انرژی تجدیدپذیر نور به برق که چون رویایی دور از دسترس بود یکی از آنهاست که اکنون به تحقق چهار هزار و ۳۰۰ کیلوواتی رسیده‌ است.


به گزارش زیست آنلاین، استفاده از انرژی های تجدید پذیر و پاک با اهتمام دولت از ۶ سال پیش با بهره برداری از ۶۰۰ کیلووات سامانه فنآوری تبدیل انرژی نور به الکتریسیته، برای مشترکان کلید زده شد.

توسعه ظرفیت شبکه برق با بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر و پاک در دنیای امروز افق جدیدی در تولید انرژی برق ایجاد کرده است که میزان تولید برق با بهره‌گیری از این تکنولوژی برنامه ای در حال توسعه است.

 انرژی های تجدید پذیر نقش مهمی در تولید برق با استفاده از توان بخش خصوصی در این زمینه را ایفا کرده و در عرصه جهانی و به تبع در کشورمان مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است و تهران نیز در تولید این انرژِی سهیم است. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در  نقشه راه انرژی‌های تجدیدپذیر (REmap) که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) ارائه شده، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال۲۰۳۰ میلادی می‌تواند به بیش از ۳۰ درصد در سبد انرژی جهان برسد.

امروزه افزایش بهره‌وری انرژی و همچنین بهبود دسترسی به انرژی می‌تواند سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را در ترکیب انرژی جهانی به ۳۶ درصد هم برساند. همچنین هر کشوری متناسب با محدوده جغرافیایی‌اش قادر به مهار انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه جغرافیایی خود خواهد بود که این امر می‌تواند تأثیر عمیقی بر اقتصاد جهانی بگذارد.

به گفته شرکت توزیع نیروی برق تهران، استفاده از انرژی های تجدید پذیر از سال ۱۳۹۴ با بهره برداری از ۶۰۰ کیلووات سامانه نیروگاهی فتوولتائیک یا فنآوری تبدیل انرژی نور به الکتریسیته، برای مشترکان آغاز شد و در سال ۱۳۹۹ ظرفیت منصوبه در این بخش بالغ بر چهار هزار و ۳۰۰ کیلووات با انرژی تولیدی سالانه حدود ۳.۵ مگاوات ساعت شده است.

علاوه بر سامانه ها  در طول این مدت ۳۴ مگاوات نیروگاه های مقیاس کوچک در سطح تهران بزرگ آماده به کار شده که مجموع نیروگاه های خورشیدی احداث شده بیشتر از ۷۰۰ درصد رشد طی پنج سال داشته است.

یکی از سیاست های تشویقی در  تولید انرژی های تجدید پذیر خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدید پذیر (خورشیدی و بادی) است که این امر در شرکت توزیع نیروی برق تهران انجام می شود.

با توجه به وضعیت جوی در کلان شهری مانند تهران، کاهش آلاینده های زیست محیطی از جمله مسائلی است که باید توسعه انرژی های تجدید پذیر و پاک در نظر گرفته شود. همچنین با توجه به نیاز روزافزون انرژی و مشکلات مربوط به احداث نیروگاه سوخت فسیلی از جمله محدودیت این منابع و همچنین محدودیت فضا و هزینه، کمک به توسعه احداث مولدهای پراکنده از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر اساس گفته معاون مهندسی و نظارت شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، سامانه خرید تضمینی برق از نیروگاه خورشیدی با هدف تسهیل فرآیند راه‌اندازی و بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی کوچک، در دسترس مشترکان برق این شهر قرار گرفت که این سامانه ملی با همت دفتر توسعه ظرفیت ونظارت بر تولید پراکنده و در راستای شاخص های توسعه دولت الکترونیک وتسهیل و تسریع در ارائه خدمات به متقاضیان، از طریق تارنمای شرکت در دسترس مشترکان پایتخت قرار گرفته است.

 فیروزه رامشخواه گفته است: یکپارچه سازی طرح خرید تضمینی برق از مشترکان، کنترل و نظارت شرکت های توزیع برق بر عملکرد پیمانکاران و تقاضاهای دریافت شده، مدیریت عملکرد شرکت های توزیع برق توسط سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق و پایش و کنترل فنی تولید نیروگاه های خورشیدی به صورت لحظه ای از جمله امکانات این سامانه است از این رو مشترکان متقاضی احداث نیروگاه خورشیدی در تهران به منظور دسترسی به این سامانه، به تارنمای شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ به صفحه انرژی تجدید پذیر-خرید تضمینی، پنل مشترکان مراجعه و خدمات موردنیاز خود را دریافت کنند.

با توجه به روند فرهنگ سازی صورت گرفته در دولت و تاکید بر انرژی های پاک، استقبال شهروندان از این طرح رشد چشم گیری داشته است. به طوری که طی سال های اخیر میزان قرارداد های و ثبت نام مشترکان به طرز قابل توجهی نسبت به دولت های قبل افزایش یافته است.

اکنون با حمایت‌های دولت دوازدهم و با هدف ارتقای توان تولید داخلی، در حال حاضر در کنار مشترکان، شرکت های خصوصی تولیدکننده تجهیزات نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک در کشور ایجاد و در حال فعالیت هستند تا در توسعه انرژی های تجدید پذیر سهیم باشند.

نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور از مهمترین پروژه‌های اجراشده در راستای تحقق اهداف ساخت و سازها در پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به بهره برداری رسیده است که شاهد سرمایه‌گذاری خوب بخش خصوصی و ایجاد اشتغال پایدار نیز در این عرصه هستیم.

هوشمند سازی شبکه و تجهیزات

توسعه تکنولوژی ها به انرژی های تجدید ناپذیر ختم نمی شود بلکه در همه عرصه ها روز افزون شده است و هوشمند سازی شبکه و تجهیزات از دیگر اقدامات دولت در شرکت های زیر نظر وزارت نیرو است.

در همین راستا پیاده سازی اتوماسیون شبکه توزیع در شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، با هدف افزایش قابلیت اطمینان، کاهش نرخ انرژِ توزیع نشده و تسریع در امر خدمات رسانی در این کلانشهر و در نهایت افزایش رضایت مشتریان، امری ضروری است که در این راستا طی سال های اخیر اقداماتی در جهت ایجاد زیرساخت های اولیه اتوماسیون در سطح شرکت توزیع صورت پذیرفته است که تعداد ۹۱۰ دستگاه پست توزیع برق که در مجموع شامل چهار هزار کلید ۲۰ کیلوولت است. قابلیت مانیتورینگ و کنترل از راه دور را خواهند داشت.

بر اساس اعلام شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، پس از انجام مطالعات فنی و اقتصادی، زیرساخت های لازم جهت قرائت از راه دور کنتورهای برق در کلانشهر تهران پیاده سازی شد و از سال ۱۳۹۴ نصب کنتورهای هوشمند به منظور قرائت کنتور مشترکان غیردیماندی و دیماندی آغاز شد.هم اکنون با نصب کنتورهای هوشمند، ۴۰ درصد از انرژی مصرفی شهر تهران از راه دور قرائت می شود و وضعیت لحظه ای مشترکان قابل مشاهده است و امکان تجزیه و تحلیل مصرف انرژی فراهم شده است.

توسعه دولت الکترونیک و ارائه خدمات غیرحضوری

توسعه دولت الکترونیک از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید در توسعه تکنولوژی هاست، مفهوم دولت الکترونیک معادل با فراهم سازی امکان استفاده سهل و آسان از فناوری اطلاعات به منظور توزیع خدمات قابل ارائه به صورت ۲۴ ساعت در هفت روز هفته به متقاضیان است.

در حال حاضر بیشتر کشورهای دنیا خدمات خود را به صورت الکترونیکی به شهروندان ارائه می دهند و در این بین شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ طی گذر هشت ساله ۹۲ تا ۹۹ بر اساس سیاست های اتخاذی دولت تدبیر و امید گام های موثری را در ایجاد زیرساخت های مناسب ارائه کرده است.

بر این اساس تا سال ۹۶ این شرکت با فراهم سازی بسترهای مناسب توانسته سطح ارائه خدمات غیر حضوری را به بیش از ۷۰ درصد ارتقا دهد و در حال حاضر راه اندازی میز خدمت الکترونیک، نصب و راه اندازی اپلیکیشن همراه برق تهران و برق من و سامانه های ارائه خدمات غیر حضوری ۱۲۱ و ۱۵۲۱ از مهمترین اقدامات در این عرصه است.

خدمات غیر حضوری قابل ارائه در میز خدمات شامل ۸۲ خدمت با هدف یکسان سازی نمای ظاهری و تنوع خدمات قابل ارائه در پورتال شرکت توزیع نیروی برق تهران که در برگیرنده ۲۸ خدمت در بخش خدمات مشترکان، ۱۳ خدمت در بخش بهره برداری دیسپاچینگ و ۴۱ خدمت در بخش سایر خدمات نظیر ارائه خدمات عمومی شرکت های توزیع برق، ایمن سازی تاسیسات برقی، ارائه خدمات انرژی های تولید پراکنده، ارائه گزارش های آماده و برگزاری آموزش های مرتبط و رسیدگی به شکایات و خدمات مرتبط به بخش مهندسی و نظارت است.

توسعه و ارتقای ناوگان خودروهای عملیاتی با تجهیزات نوین

توسعه خدمات رسانی در قالب تامین زیرساخت ها از مهمترین اقداماتی است که در این دولت به آن پرداخته شده است. در جهت توسعه و ارتقای ناوگان خودروهای عملیاتی شرکت، یکی از طرح های مهم طرح هوشمندسازی مدیریت حوادث و اتفاقات شبکه برق پایتخت طرح هما است که در سال ۹۹ افتتاح و به بهره برداری رسید.

سامانه هما گامی ارزنده در هوشمندسازی فرایند مدیریت خاموشی و حوادث برق است که مدیریت تماس های مردمی به ویژه در زمان تراکم تماس های تلفنی همچون بحران های جوی، حذف پاسخگویی فردی و هوشمندسازی ارتباط با مشترکان به شکل دوسویه، مدیریت عملیات و کاهش زمان رفع خاموشی ها، به عنوان بخشی از مهم ترین دستاوردهای حاصل از اجرای این طرح است.

حسین صبوری؛ مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ نیز در خصوص مزایای حاصل از راه اندازی سامانه"هما" گفته است: ارتباط یک طرفه، ایجاد صف انتظار در زمان تراکم تماس های مردمی، انتخاب و اعزام غیرمکانیزه تیم های عملیاتی و عدم وجود نرم افزارهای رصد و پیگیری به روز را می توان از جمله مهم ترین معایب روش های قدیمی مورد استفاده در رفع حوادث رخ داده در سطح شبکه است.

به گفته وی، در طرح هما و به منظور حذف معایب روش های قدیمی، شناسایی مشترکان و ارجاع درخواست های آنان به هریک از مناطق ۲۲ گانه برق بدون دخالت اپراتور و به شکل کاملا هوشمند با بهره گیری از سامانه های اطلاعاتی و هوش مصنوعی انجام شده و سپس با بهره گیری از سامانه موقعیت یاب مکانی خودروهای عملیاتی و ارزیابی حجم وظایف محوله تیم های عملیاتی، مناسب ترین اکیپ کاری به شکل هوشمند، انتخاب و به محل خاموشی اعزام و پس از رفع خاموشی نیز اطلاعات مربوطه از طریق سامانه های طراحی شده، تکمیل و اطلاع رسانی به مشترک مبنی بر رفع خاموشی انجام می شود.

صبوری افزوده است: به منظور تسهیل در ارتباط هموطنان، در این سامانه درگاه های متعدد ارتباطی همچون سامانه پاسخگویی هوشمند ۱۲۱، اپلیکیشن همراه برق تهران، اپلیکیشن خدمات غیرحضوری برق ایران و میز خدمت پایگاه اینترنتی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در نظر گرفته شده و در آینده ای نزدیک، psp ها و کدهای USSD نیز به این درگاه ها افزوده خواهد شد.

ارتقای پایداری شبکه های توزیع برق

از دیگر اقدامات این دولت، به منظور ارتقای ضریب ایمنی، تاب آوری، پایداری شبکه های توزیع برق پایتخت مجموعه برنامه های موثر طی هشت سال گذشته صورت گرفته است که شامل، جایگزینی شبکه فشار ضعیف هوایی سیمی با کابل خودنگه دار، احداث و جایگزینی هادی های روکش داربا شبکه های هوایی سیمی ۲۰ کیلوولت، احداث و جایگزینی کابل های جدید ۲۰ کیولولت با کابل های فرسوده روغنی، تعویض ۱۵۰ هزار اصله پایه های فرسوده و ناایمن در سطح شهر، تعویض ۲۳ هزار کیلومتر کابل انشعاب سیمی فرسوده و ناپایدار و تعویض ۱۸۰ هزار جعبه انشعاب های فرسوده و ناایمن است.

توسعه روز افزون تکنولوژی ها در صنعت برق می تواند به رشد این صنعت و خدمات رسانی بهتر به شهروندان تهرانی کند./ایرنا


کد مطلب: 84423

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/84423/تحقق-رویای-سامانه-نیروگاهی-انرژی-تجدیدپذیر-تهران

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com