کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کسب اولین ضریب تشویقی ساخت داخل نیروگاه تجدیدپذیر کشور

در حال حاضر درخواست چهار نیروگاه دیگر نیز در مرحله بررسی‌های فنی قرار دارد

23 فروردين 1400 ساعت 15:22

در پی ابلاغ دستورالعمل حمایت از بومی‌سازی فن‌آوری نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک توسط وزیر نیرو، پس از ممیزی‌های لازم، نیروگاه برق‌آبی کوچک ماهد انرژی چشمه روزیه موفق به احراز ضریب تشویق از کارگروه حمایت از بومی‌سازی و ساخت داخل شد.


به گزارش زیست آنلاین، محمدتقی زیاری با اعلام این خبر، اظهار کرد: بر اساس تبصره ذیل ماده 6 آیین نامه اجرایی ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف، قیمت پایه خرید تضمینی برق از نیروگاه‌هایی که از تجهیزات ساخت داخل استفاده می‌کنند، می‌تواند حداکثر تا سقف 30 درصد افزایش یابد.

وی افزود: بر اساس این دستورالعمل و به منظور ایجاد زنجیره ارزش و اشتغال‌زایی، به تجهیزات مرتبط با نیروگاه‌های تجدیدپذیر امتیاز فن‌آوری تعلق می‌گیرد که این امتیاز در سایت ساتبا قابل دستیابی است.

مدیرکل دفتر طرح‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ساتبا از مشمول شدن نیروگاه‌هایی که از تجهیزات بومی استفاده می‌کنند، به دریافت ضریب تشویق خبر داد و عنوان کرد: در این نیروگاه‌ها با توجه به سهم استفاده از تجهیزات ساخت داخل، قیمت پایه خرید تضمینی برق از آنها افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول در تبیین مراحل بررسی و تایید امتیازات فن‌آوری و همچنین ضریب تشویقی گفت: تمامی این مراحل در کارگروهی متشکل از نمایندگان معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد به ریاست ساتبا انجام می‌پذیرد و مسئولیت بررسی‌های فنی به عهده پژوهشگاه نیرو است.

زیاری با اشاره به نیروگاه برق‌آبی کوچک ماهد انرژی چشمه روزیه به‌عنوان نیروگاهی که در سال گذشته موفق به دریافت ضریب تشویقی شده است، افزود: این ضریب، قیمت پایه خرید تضمینی برق از این نیروگاه را در حدود 15 درصد افزایش داد که الحاقیه مرتبط مبادله و به‌منظور اجرا ابلاغ شد.

این گزارش می‌افزاید، در حال حاضر درخواست چهار نیروگاه دیگر نیز در مرحله بررسی‌های فنی قرار دارد و در آینده نزدیک از ضریب تشویقی ساخت داخل بهره‌مند می‌شوند./پاون


کد مطلب: 84125

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/84125/کسب-اولین-ضریب-تشویقی-ساخت-داخل-نیروگاه-تجدیدپذیر-کشور

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com