کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شکوفه های گیلاس در ژاپن، نشانه ای از بحران آب و هوایی است

ترجمه از محمد مهدی براتی

17 فروردين 1400 ساعت 9:00

زیست آنلاین: دانشمندان شکوفه زدن سریع درختان گیلاس در جهان را نشانه ای از بحران آب و ها می دانند.


 گزارش زیست آنلاین، به ژاپن در بهار فکر کنید. تصویری احتمالاً که به ذهن می رسد شکوفه های گیلاس معروف این کشور است که به "ساکورا" نیز معروفند. گلهای سفید و صورتی که در شهرها و کوهها می رویند و گلبرگهایی که زمین را پوشانده اند.

گلهایی که اوج شکوفایی شان فقط چند روز به طول می انجامد، بیش از هزار سال در ژاپن مورد احترام بوده اند. مردم به دیدن این شکوفه ها می روند و با آن ها عکس می گیرند.

اما امسال، فصل شکوفه های گیلاس سریعتر از همیشه و در یک چشم به هم زدن اتفاق افتاد. این شکوفه ها در 26 مارس شروع به رشد کردند که در 1200 سال گذشته بی سابقه بوده است. دانشمندان هشدار می دهند که این، نشانه بحران بزرگ آب و هوایی است که اکوسیستم ها را در همه نقاط جهان تهدید می کند.

با گرم شدن دمای کره زمین، آخرین سرمای بهاری و گلدهی این شکوفه ها زودتر اتفاق می افتد.

تاریخ اوج شکوفه ها، هر سال تغییر می کند و به عوامل مختلفی از جمله آب و هوا و بارندگی بستگی دارد، اما روند کلی نشان می دهد که این اتفاق زودتر در حال رخ دادن است.

دو منبع افزایش گرما که عامل اصلی شکوفایی زودتر گلها است، عبارتند از: شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی. با افزایش شهرنشینی، شهرها گرمتر از مناطق روستایی اطراف می شوند که اثر جزیره گرما نامیده می شود. اما یک دلیل بزرگتر، تغییرات اقلیمی است که باعث افزایش دما در این منطقه و کل جهان شده است.

منبع: cnn


کد مطلب: 84051

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/84051/شکوفه-های-گیلاس-ژاپن-نشانه-بحران-آب-هوایی

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com