کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دانشمندان توربین بادی بدون تیغه ساختند

15 فروردين 1400 ساعت 14:23

دانشمندان یک توربین بادی بدون تیغه ساخته‌اند که تنها با ارتعاشات به وجود آمده از طریق باد انرژی تولید می‌کند.


به گزارش زیست آنلاین، به نقل از یورو نیوز، سازمان ملل متحد می‌گوید رشد میزان انرژی تولیدی از باد در جهان باید طوری باشد که طی دهه آینده سه برابر شود تا اثر کربن خنثی گردد، اما تاکنون تنها توربین‌های بادی سنتی برای رسیدن به این هدف به کار گرفته شده‌اند.

توربین‌های بادی به دلیل گران بودن، ایجاد سر و صدا و آسیب رساندن به محیط زیست و حیات وحش بسیار مورد انتقاد قرار می‌گیرند. بیشتر این مشکلات از زمان طراحی اولیه آسیاب‌های بادی سنتی در سده نهم میلادی وجود داشته است.

اکنون یک استارت آپ اسپانیایی به نام «وُرتکس» تصمیم گرفته این اشکالات سنتی را از بین ببرد. چیزی که این شرکت طراحی کرده در واقع یک توربین بدون تیغه استوانه‌ای شکل است است که با محیط زیست سازگاری دارد. این فناوری انرژی حاصل از باد را از طریق نوسان مهار می‌کند.

این دستگاه در محل انرژی تولید می‌کند و مثلا می‌تواند به عنوان منبع مکمل انرژی تجدیدپذیر همراه با صفحات خورشیدی در مناطق مسکونی به کار گرفته شود.

«خورخه پینیه‌ رو» کارشناس شرکت اسپانیایی با یادآوری این که این دستگاه جدید در اندازه‌های مختلف در دست ساخت و آزمایش است به یورونیوز می‌گوید که با این حال، این توربین هرچه بزرگ‌تر باشد، بهتر است. وی گفت: «هر چه اندازه دستگاه بزرگ‌تر باشد، میزان برق تولید شده نیز به صورت تصاعدی بالا می‌رود. یک نمونه از این دستگاه به نام وُرتکس تاکوما با ارتفاع ۲.۷۵ متر می‌تواند برق مورد نیاز یخچال، تلفن و برخی چراغ‌های ال‌ای‌دی در یک خانه خارج از شبکه سراسری را تأمین کند.»

این نوع توربین چون تیغه ندارد، سر و صدای زیادی هم ندارد و نگهداری آن نیز نسبتا ساده‌تر است. از این گذشته، این دستگاه در مقایسه با توربین‌های بادی سنتی به هیچ گونه روغن یا روان‌کننده دیگری احتیاج ندارد.

از سوی دیگر، توربین جدید بر خلاف توربین‌های سنتی موجود، به پرندگان آسیبی نمی‌رساند. این ویژگی مهمی است، زیرا بر پایه برآوردها، سالانه صدها هزار پرنده به دلیل برخورد با توربین‌های بادی در جهان می‌میرند. تازه این مقدار بسیار کمتر از شمار پرندگانی است که همه ساله در نیروگاه‌های سوخت فسیلی جان می‌دهند.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به شوخی نام این توربین بادی جدید را «اسکای‌بریتور،Skybrator» گذاشته‌اند. پینیه‌رو در واکنش به این نامگذاری در اینترنت می‌گوید: «ما مهندسان معمولا تمایل داریم که در این مورد جدی باشیم، اما واقعاً خنده‌دار هم هست و شوخی با آن هم مانعی ندارد. مردم آزادند شوخی كنند ولی باید یادشان هم باشد که این یک پروژه علمی است كه پشت آن بسیاری از متخصصان و سازمان‌ها با همت و جدیت فراوانی مشغول فعالیت هستند.»/انرژی امروز

 


کد مطلب: 84030

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/84030/دانشمندان-توربین-بادی-بدون-تیغه-ساختند

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com