کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تامین ۱۸ درصد از برق کشور از محل انرژی‌های پاک

11 فروردين 1400 ساعت 14:48

مدیرکل برنامه دفتر ریاست امور بین الملل سازمان ساتبا گفت: از آنجایی که نیروگاه‌های آبی بزرگ که ظرفیت تولید ۱۲ هزار مگاوات دارند، جز انرژی‌های تجدیدپذیر طبقه بندی نمی‌شوند و به همراه منابع تجدیدپذیر در دسته انرژی‌های پاک قرار می‌گیرند، می‌توان گفت نزدیک به ۱۸ درصد از برق مورد نیاز کشور از محل انرژی‌های پاک تامین می‌شود.


به گزارش زیست آنلاین، مدیركل برنامه دفتر ریاست امور بین الملل سازمان ساتبا گفت: زیرساخت‌های آماده شده از نظر قانون و مقررات و همین طور مطالعات صورت گرفته که در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است، این نوید را می‌دهد که در صورت بهبود اوضاع اقتصادی و افزایش جذب سرمایه، رشد قابل توجهی ایجاد خواهد شد.

جعفر محمدنژاد سیگارودی درباره استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: در حال حاضر بیش از ۳۱۰ مگاوات نیروگاه بادی در کشور وجود دارد که بیشتر در استان قزوین، گیلان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی وجود دارند و تک توربین‌هایی در استان‌های فارس، اصفهان، خوزستان و اردبیل داریم.

وی افزود: تا امروز ۸۸۰ مگاوات تجدیدپذیر در کشور ساخته شده است که شامل نیروگاه‌های بادی، خورشیدی و نیروگاه‌های زیست توده و نیروگاه‌های آبی کوچک است.

مدیرکل برنامه دفتر ریاست امور بین الملل سازمان ساتبا با بیان این که ظرفیت شبکه برق کشور نزدیک به ۸۳ هزار مگاوات است، عنوان کرد: این آمار نشان می‌دهد بیش از یک درصد از برق کشور توسط انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود.

سیگارودی یادآور شد: از آنجایی که نیروگاه‌های آبی بزرگ که ظرفیت تولید ۱۲ هزار مگاوات دارند، جز انرژی‌های تجدیدپذیر طبقه بندی نمی‌شوند و به همراه منابع تجدیدپذیر در دسته انرژی‌های پاک قرار می‌گیرند، می‌توان گفت نزدیک به ۱۸ درصد از برق مورد نیاز کشور از محل انرژی‌های پاک تامین می‌شود.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر این که چه برنامه‌ای برای کم شدن مصرف ۸۲ درصد از منابع فسیلی برای تامین انرژی وجود دارد، اظهار کرد: به این منظور باید نگاهی به بیشینه استفاده از منابع تجدید پذیر و برنامه‌های در دست تدوین دنیا برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی داشته باشیم. آمار جهانی نشان می‌دهد در پایان سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۲۵ درصد از منابع تامین انرژی از منابع تجدیدپذیر بوده است.

به گفته مدیرکل روابط عمومی سازمان ساتبا، ایران به دلیل برخورداری از منابع انرژی تجدیدپذیر، ظرفیت بالایی برای رسیدن به استاندارد جهانی دارد و همچنین برنامه بسیار مناسبی برای گسترش استفاده از این منابع تدوین شده است که مشابه برنامه بیشتر کشور‌های پیشرفته در این حوزه است.

سیگارودی اضافه کرد: در بیشتر کشور‌ها مشارکت دولت با بخش خصوصی برجسته شده است و در ایران هم بر همین اساس برنامه ریزی صورت گرفته است به طوری که رسیدن به آمار گفته شده در طی چند سال اخیر (از سال ۹۵ به بعد) رخ داده است.

وی در خاتمه گفت: زیرساخت‌های آماده شده از نظر قانون و مقررات و همین طور مطالعات صورت گرفته که در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است، این نوید را می‌دهد که در صورت بهبود اوضاع اقتصادی و افزایش جذب سرمایه، رشد قابل توجهی ایجاد خواهد شد.
 
منبع: رادیو گفت و گو


کد مطلب: 84006

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/84006/تامین-۱۸-درصد-برق-کشور-محل-انرژی-های-پاک

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com