کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روزگار سیاه رودخانه «تیره»/ باز هم پای «مازوت» در میان است!

4 اسفند 1399 ساعت 20:30

روزگار سیاه رودخانه «تیره»، حکایت از وقوع یک فاجعه زیست‌محیطی دارد، ماهیان و آبزیان این رودخانه تلف شده‌اند و به گفته مسئولان پای «مازوت» در میان است


به گزارش زیست آنلاین، رودخانه «تیره» یکی از رودخانه‌های مهم شهرستان دورود است که سال‌هاست در بستر دشت سیلاخور و شهرستان دورود جریان دارد. رودخانه تیره از سرشاخه‌های رودخانه سزار و در پی آن رودخانه دز است.

این روزها رودخانه «تیره» روزگار تیره و تاری را سپری می‌کند، به گفته مسئولان نشت سوخت «مازوت» کارخانه سیمان دورود به درون این رودخانه موجب وقوع یک فاجعه زیست محیطی در آن شده است.

رها شدن مازوت در رودخانه «تیره»

یکی از شهروندان دورودی با بیان اینکه گازوئیل به درون جوی کنار رودخانه رها شده است، عنوان کرد: مازوت و گازوئیل رها شده در این رودخانه موجب تلف شدن تمام ماهیان و آبزیان آن شده است.

یکی دیگر از شهروندان دورودی با انتقاد از وضعیت موجود رودخانه شهر دورود، عنوان کرد: بوی لجن و گازوئیل آسایش را از مردم گرفته است.

وی تصریح کرد: این گازوئیل ماهیان و پرندگان رودخانه را آلوده کرده است.

«مازوت» ریشه درختان کنار رودخانه را سوزانده است

یکی دیگر از شهروندان دورودی با تاکید بر اینکه نانوایی من در کنار رودخانه شهر قرار دارد، گفت: هر روز صبح که به نانوایی مراجعه می‌کنم بوی گازوئیل درون رودخانه ما را کلافه می‌کند.

وی عنوان کرد: این بوی نامطبوع مشتریان را هم آزار می‌دهد.

یکی دیگر از شهروندان دورودی با تاکید بر اینکه حدود دو ماهی می‌شود که هر چه ماهی و پرنده و… در رودخانه بوده همه نابود شده‌اند گفت: هیچ کسی هم نیست که بگوید جریان این آلودگی و فاجعه زیست محیطی چیست؟

وی با بیان اینکه درختان کنار رودخانه همه سوخته شده‌اند تصریح کرد: سوخت «مازوت» ریشه این درختان را سوزانده است.

این شهروند دورودی ادامه داد: با این اوصاف دیگر هیچ درختی در کنار رودخانه رشد نمی‌کند.

یکی دیگر از شهروندان دورودی با تاکید بر اینکه کار ما صیادی در منطقه است افزود: با مجوز قانونی این کار را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: امرار و معاش ۵۰ خانواده از این رودخانه است و متأسفانه چند ماهی است که اصلاً نتوانسته‌ایم حتی یک ماهی را صید کنیم، چون کسی از ما ماهی نمی خرد.

پای کارخانه سیمان در میان است

خدا نظر دریکوند سرپرست فرمانداری دورود در این رابطه اظهار داشت: به علت مشکل فنی که در قسمت انتقال «مازوت» کارخانه سیمان داشتیم، حدود دو هفته پیش به مدت حدود پنج ساعت نشتی ایجاد شده و این نشتی به داخل رودخانه هم سرایت پیدا کرده است.

وی افزود: به جهت حساسیتی که وجود داشت همان موقع محیط زیست ورود پیدا کرد و پرونده‌ای تشکیل شد.

سرپرست فرمانداری دورود با تاکید بر اینکه علیرغم اینکه شاید مدت زمان کم بوده اما به دلیل حساسیت‌های محیط زیستی پرونده در این رابطه تشکیل شد عنوان کرد: با تدابیری که دیده شده و تعهدی که کارخانه داده، متعهد است که جلوی این اتفاق را بگیرد.

دریکوند بیان داشت: این امر با سلامت مردم در ارتباط است و به صورت جدی پیگیر این امر هستیم تا دیگر تکرار نشود.


کد مطلب: 83818

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/83818/روزگار-سیاه-رودخانه-تیره-باز-هم-پای-مازوت-میان

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com