کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد:

آلایندگی 20 برابری خودروهای تبدیلی دو گانه سوز/ پالایش و پخش بانی یک فاجعه زیست محیطی دیگر بعد از مازوت+سند

12 بهمن 1399 ساعت 11:33

زیست آنلاین: « آلایندگی خودروها پس از تجهیز به سامانه دوگانه سوز تا 20 برابر افزایش پیدا می کند که به نوعی یک فاجعه زیست محیطی محسوب می شود..» این عین جمله ای است که عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خطاب به نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد می نویسد. این در حالی است که مردم همچنان درگیر صدمات آلایندگی سوخت مازوت در نیروگاه های برق هستند.


به گزارش زیست آنلاین، در نامه ای که عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به نیره پیروز بخت رئیس محترم سازمان ملی استاندارد در تیرماه سال جاری ارسال کرده نوشته است: «نتایج اولیه بدست آمده از آزمون های مذکور که از طریق آزمایشگاه در اختیار این سازمان قرار داده شده است نشان می دهد که آلایندگی خودروها پس از تجهیز به سامانه دوگانه سوز تا 20 برابر افزایش پیدا می کند که به نوعی یک فاجعه زیست محیطی محسوب می شود.»

داستان از کجا آغاز شد

داستان از آنجا آغاز شد که طبق توافق بین سازمان ملی استاندارد و شرکت پخش فراورده های نفتی، در شنبه 10 خردادماه سال جاری، مقرر شده بود این شرکت با همکاری انجمن سوخت های جایگزین نسبت به انجام آزمون نمونه روی چند خودروی دو گانه سوز شده اقدام و نتیجه را حداکثر تا دو هفته کاری، یعنی تا تاریخ چهارشنبه  21/3/1399 به سازمان محیط زیست ارسال کند.

طبق نوشته کلانتری در نامه مذکور، بعد از گذشت 50 روز از تاریخ 10 خرداد تا تاریخ 30 تیرماه، شرکت پالایش و پخش نتیجه آزمون و تحقیقات را به سازمان محیط زیست ارسال نکرده است. در عین حال وی در این نامه پرده از نتایج تحقیقاتی برمی دارد که در آزمایشگاه و تحت نظر اتحادیه سوخت های جایگزین و شرکت ملی پالایش و پخش بدست آمده برمی دارد. این نتایح مشخص می کند: با دوگانه سوز کردن خودرو ها در کارگاه های تجهیز شده به وسیله شرکت پخش فراوده های نفتی، میزان آلایندگی بیش از 20 برابر افزایش می یابد.(پیوست) کلانتری در نامه خود این اقدام را زمینه ساز ایجاد یک فاجعه زیست محیطی ذکر می کند.
(طی چند روز آینده گزارش مبسوط در این باره منتشر خواهد شد)

هشت ماه بی پاسخی

اکنون بعد از گذشته حدود 8 ماه از تاریخ توافق در کمیته که مقرر شد شرکت پالایش و پخش با همکاری انجمن سوخت های جایگزین نسبت به انجام آزمون نمونه روی چند خودروی دو گانه سوز شده اقدام کنند، هیچ گونه نتایج آزمونی به سازمان مذکور ارسال نشده است.
اگر این نتایج به سازمان گزارش می شد طبق توافق قرار بود این سازمان یک هفته بعد از دریافت  نتایج ، نظر خود را به سازمان ملی استاندارد اعلام کند.

متن نامه

متن نامه عیسی عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاطت محیط زیست به نیره پیروز بخت رئیس محترم سازمان ملی استاندارد به شرح زیر است.
در خصوص نتیجه بررسی میزان آلایندگی خودروهای بنزین سوز تبدیل شده به گاز سوز در کارگاهها به استحضار می رساند بر اساس صورتجلسه مورخ 10/3/1399 کمیته فنی آن سازمان مققر شد شرکت پخش فراورده های نفتی با همکاری انجمن سوخت های جایگزین نسبت به انجام آزمون نمونه روی چند خودروی دو گانه سوز شده اقدام کرده و نتیجه را حداکثر تا تاریخ 21/3/1399 به این سازمان ارسال نمایند و پس از آن حداکثر تا یک هفته نطرات نهایی این سازمان در خصوص استاندارد مذکور ارسال گردد. اکنون با گذشت بیش از یک ماه از موعد مقرر نتایج آزمون های تحقیقاتی مذکور برای این سازمان ارسال نشده است.
علی ایحال نتایج اولیه بدست آمده از آزمون های مذکور که از طریق آزمایشگاه، در اختیار این سازمان قرار داده شده است (پیوست) نشان می دهد که آلایندگی خودروها پس از تجهیز به سامانه دوگانه سوز تا 20 برابر افزایش پیدا می کند که به نوعی یک فاجعه زیست محیطی محسوب می شود. علیهذا پس از این دریافت نتایج نهایی آزمون های تحقیقاتی پیشنهادات سازمان در خصوص استاندارد مذکور ارائه خواهد گشت.


اصل سند را نیز اینجا ببنید
 

نامه عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خطاب به نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد

جدول لیست انتشار آلاینده ها از خروجی اگزوز خودروی دوگانه سوز تبدیلی

 

نتایج آزمایشگاهی اگزوزخودروهای دو گانه سوز تبدیلی

 

نتایج آزمایشگاهی اگزوزخودروهای دو گانه سوز تبدیلی

 


کد مطلب: 83717

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/83717/آلایندگی-20-برابری-خودروهای-تبدیلی-دو-گانه-سوز-پالایش-پخش-بانی-یک-فاجعه-زیست-محیطی-دیگر-بعد-مازوت-سند

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com