کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هوای پاک آگاهی‌ رسانی پاک

محمد ابراهیم رئیسی

29 دی 1399 ساعت 16:29

با این روند که هر سال پیش می رویم از هوای پاک تنها اسمش می ماند و روزي كه در تقويم ثبت شده است. به علاوه مجموعه ای از سخنرانی های مسئولان مربوط به موضوع ،که بیایند و بگویند که چه ها کردیم و این اواخر، بگویند دیگر مسئولان چه ها نکردند.


اما آنچه که پس از روز هوای پاک به جا می ماند و هوای ناپاک است حتی دریغ از یک سیاست برنامه ریزی شده که مثلاً در روز هوای پاک هوا پاک باشد که بتوانیم در مورد هوای پاک صحبت کنیم چند روزی تعطیل کنند چند روزی منع تردد بگذارند و یا چیزهایی شبیه به اينها كه در روز هواي پاك ما شاخص هاي هواي بهتري داشته باشيم. همه چيزش سپرده مي شود به دست طبيعت و اوضاع جوي تا باد و باراني باشد و هوا پاك شود. این يعني همه چیز به روزمرگی می گذرد در خصوص هوای پاک، قانون هست، مجری معلوم است، ناظرهم همچنين نتیجه هم که قابل اندازه گیری است یعنی سازمان هایش هست مدیرانش هست و گزارش هایش هم اما چرا هیچ پیشرفتی حاصل نمی شود. مگر هوای پاک، بدون نیروگاه پاک، پالایشگاه پاک، صنايع پاك يا حمل و نقل پاک میشود؟ و تا اينها پاك نشود انتظار هواي پاك ،انتظار بيهوده اي است. شايد يكي از اين علتهاي پاك نبودن همه اينها، اين است كه اطلاعات و آماري كه ارائه مي شوند شفاف و پاك نيست. آمارهائي كه دانستن آنها مي تواند به مردم و كارشناسان كمك كند كه با سهم بيشتري در ايجاد هواي پاك مشاركت كنند.

اطلاعات و آمار هاي مربوط به شماره نكردن خودرو هاي آلوده كننده،گازسوز كردن خودروها، انتشارگازهاي آلوده كننده هوا و پسماندهاي آلوده كننده آب و خاك. اصلا چرا دور، همين نزديكي حكايت آلودگي هواي اين چند روزه اخير تهران كه مشخص نشد از سوزاندن مازوت بود يا توليد بيت كوين در رفسنجان يا ...... هرچه بود، اما هوا ناپاك بود و اطلاعات و آمار ارائه شده غير شفاف.

اینها بيش از هر زمان ديگري نشان از آن دارد که پیش از هوای پاک ما نیازمند اطلاع رسانی پاک هستیم که بر اساس آن مسئولان هر بخش بتوانند تصمیمات پاک بگیرند و اقتصاد از پاك بودن سود ببرد و آنوقت انتظار داشته باشيم، هوا پاک بماند. بياييد از امسال سياستي گام به گام را تا رسيدن به هواي پاك دنبال كنيم و باور كنيم كه شفافيت، آمارهاي پاك و آگاهي رساني پاك پایه هر چیز پاک است . رسانه ها  براي آگاهي رساني پاك آماده هستند لطفاً برای هوای پاک اطلاعات پاک به آنها بدهید.


کد مطلب: 83663

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/83663/هوای-پاک-آگاهی-رسانی

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com