کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بحران گاو در نیجریه

ترجمه: فائزه فلاحتی

23 دی 1399 ساعت 8:50

زیست آنلاین: در چند سال گذشته درگیری بین کشاورزان و دامداران نیجریه ای که به دنبال چراگاه و آب برای گاوهای خود هستند افزایش پیدا کرده است.


به گزارش زیست آنلاین، برای سالها این درگیری ها مشکل ساز بودند، اما معمولاً دو گروه موفق به دستیابی به یک توافق دو طرفه می شدند.

اما در دو دهه گذشته، بحران آب و هوا به تغییر این نظم قدیمی کمک کرده است و آنچه که قبلاً یک توافق دوستانه بود، به بحرانی تبدیل شده است که با غارت، حمله و کشتارهای عمدی همراه است.

طبق گزارش یکی از رسانه های محلی نیجریه، در سال 2016، در منطقه Ukpabi-Nimbo بر اثر وقوع این کشمکش ها، 46 نفر جان خود را از دست دادند.

به گفته کارشناسان، ریشه این بحران، جمعیت بسیار زیاد گاوهای نیجریه است که بیش از دو برابر افزایش یافته و از 9.2 میلیون راس در سال 1981 به حدود 20 میلیون راس رسیده است که این کشور را به یکی از بزرگترین دارندگان گاو در جهان تبدیل کرده است.

جمعیت نیجریه نیز رشد کرده و به حدود 200 میلیون نفر رسیده است که بیشترین جمعیت در آفریقا است. این امر باعث شده است که شهرها روز به روز بزرگتر و گسترده تر شوند و در بعضی موارد زیستگاه ها و مسیر حرکت گاوها را اشغال کنند.

ایفانی اوباه، یک گاودار در شرق نیجریه می گوید: در جوامع روستایی، کشاورزان خرده پا مدعی تعداد زیادی زمین چرا هستند. این بدان معناست که فضای چرا، به عنوان مثال، در واقع باید فقط 10 گاو را در خود جای دهد، اما اکنون گاو 50 یا بیشتر در آن مشغول به چرا هستند.

گله های مهاجر از کامرون، نیجر، بورکینافاسو و چاد به طور معمول در جستجوی آب و هوای بهتر، مراتع و آب فراوان تر وارد این کشور می شوند.

درحالی که 100 گذرگاه رسمی مرزی برای ورود به این کشور وجود دارد، اما ابا مورو، وزیر کشور سابق نیجریه گفت که از سال 2013 ، بیش از 1499 مسیر ورود غیرقانونی به کشور شناسایی شده است.

گروه های تروریستی نیز درگیر اوضاع شده اند. عنوان شده است که گروه تروریستی بوکوحرام از بودجه حاصل از فروش گاو برای عملیات های تروریستی خود استفاده می کنند.

اما بحران آب و هوا بزرگترین عامل ایجاد تنش است. بیشتر مناطق شمال نیجریه بیابان زایی و خشکسالی شدیدی را تجربه کرده اند. میانگین بارندگی سالانه در این منطقه به زیر 600 میلی متر کاهش یافته است، در حالی که در مناطق ساحلی جنوبی 3500 میلی متر است.

این تغییر، معیشت حدود 40 میلیون نفر، به ویژه دامداران را تهدید می کند. تعداد زیادی از دامداران مجبور هستند که با شروع دوره های خشک، از مناطق چراگاه سنتی خود به مناطق مرکزی و جنوب نیجریه نقل مکان کنند، که این امر باعث رقابت و درگیری های بیشتر می شود.


کد مطلب: 83638

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/83638/بحران-گاو-نیجریه

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com