کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان محیط زیست:

نیسان وانت از چرخه تولید خارج می‌شود/ مصوبه ارتقای استاندارد خودروها اجرایی شده است

7 دی 1399 ساعت 13:05

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به چرایی صدور مجوز برای شماره‌گذاری برخی خودروهای یورو۴ گفت: طی امسال برخی مجوزهای مشروط برای شماره‌گذاری خودروهای یورو۴ صادر شده است که تنها حدود پنج درصد از خودروهای تولیدی سال جاری را شامل می‌شود بنابراین مصوبه ارتقای استاندارد خودروها به یورو۵ در کشور اجرایی شده است.


به گزارش زیست آنلاین، بر اساس قانون هوای پاک قرار بود از ابتدای سال ۱۳۹۸ فروش خودروهای یورو۴ ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو۵ اقدام کنند اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال ۱۳۹۹ به تعویق افتاد و قرار شد که استاندارد یورو۵ از ابتدای امسال اجباری شود این درحالیست که سال جاری نیز برخلاف قانون هوای پاک تعدادی خودروی یورو۴ مجوز شماره‌گذاری گرفته‌اند.

بهزاد اشجعی - دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: یکی از خودروهایی که نتوانسته بود به استاندارد آلایندگی یورو۵ برسد نیسان وانت است. به‌همین دلیل قرار شد که خودروساز به تعهدات خود برای تحویل خودرو به کسانی که از قبل ثبت‌نام کرده بودند، عمل کند و خودروهایی که از این محصول در سال گذشته تولید شده بود، به دست مردم برسد. از این‌رو مجوز شماره‌گذاری برای تعدادی از خودروهای نیسان وانت صادر شد.

وی ادامه داد: در مقابل شرکت سایپا نیز به سازمان حفاظت محیط‌ زیست تعهد داد که تا آخر امسال تولید نیسان وانت را متوقف و طی چند ماه آینده باقیمانده محصولات خود را شماره‌گذاری کند.

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش ایسنا که این سازمان علاوه بر نیسان وانت، با شماره‌گذاری چه مدل خودروهای دیگری بر اساس استاندارد یورو۴ موافقت کرده است، توضیح داد: برای حدود ۳۶۰۰ دستگاه از خودروهای رنو نیز تا آخر آذر ماه مجوز شماره‌گذاری صادر شده بود اما قرار شد که پس از آذر ماه تولید و شماره‌گذاری این محصولات تا زمان ارتقای استاندارد به یورو۵ متوقف شود.

به گفته اشجعی بر اساس مصوبه هیات دولت تعدادی تاکسی یورو۴ نیز از خرداد تا آخر مهر ماه بر اساس استانداردهای یورو۴ شماره‌گذاری شدند.

وی با اشاره به اینکه درمجموع تعداد خودروهایی که امسال با استاندارد یورو۴ شماره‌گذاری می‌شوند حدود ۵۰ هزار دستگاه است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که تولید امسال خودروسازان در کشور حدود یک میلیون دستگاه خودرو باشد که از این تعداد تنها حدود پنج درصد استاندارد یورو۴ دارند.

به گزارش ایسنا، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با تاکید بر اینکه این یعنی مصوبه ارتقای استاندارد خودروها به یورو۵ در کشور طی امسال اجرایی شده است، اظهار کرد: از این‌رو تنها تعدادی خودروی یورو۴ که خودروسازان نتوانسته بودند در موعد زمانی مشخص به تعهدات خود عمل کنند و آن‌ها را تحویل دهند، براساس استانداردهای گذشته طی امسال وارد چرخه شدند.


کد مطلب: 83569

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/83569/نیسان-وانت-چرخه-تولید-خارج-می-شود-مصوبه-ارتقای-استاندارد-خودروها-اجرایی-شده

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com