کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برندهای معروفی که استانداردهای محیط زیستی ایران را پاس نمی‌کنند

29 آبان 1399 ساعت 17:48

دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شرکت تولید کننده خودرو استاندارد محصول تولیدی خود را بنابر سفارش خریدار تولید می‌کند.


به گزارش زیست آنلاین، بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هر خودرویی با هر برند خارجی حتی برند‌های معروف دنیا که وارد کشور می‌شود باید استاندارد بودن این خودرو‌ها احراز شود که احراز هویت این خودرو‌ها از چند طریق صورت می‌گیرد.

اشجعی بیان کرد: باید گواهی احراز هویت بین المللی را ارائه دهند، یا اینکه خودرو وارده را در داخل کشور تست شود، تا شرایط احراز استاندارد‌های لازم بررسی شود و مجوز ورود این خودرو‌ها به داخل کشور صادر شود.

دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی ادامه داد: به طور کلی ممکن است خودرو‌های خارجی حتی مربوط به برند‌های معروف به کشور وارد شوند که از استاندارد‌های پایینی بخصوص به لحاظ آلایندگی دارا باشند و این اتفاق بار‌ها افتاده و متاسفانه خودرو‌هایی وارد کشور شده که استاندارد آلایندگی پایینی داشته‌اند.

وی توضیح داد: یک شرکت خودروسازی بزرگ تولید کالا را بر مبنای سفارش گذاری انجام می‌دهند، زمانی که یک شرکت مثلا تویوتا می‌خواهد خودرویی را تولید کند، این خودرو را در نسخه‌های مختلف و بسته به درخواست مشتری در هر کشور و مقصد خاصی تولید خود را انجام می‌دهد.

اشجعی گفت: مثلا در اروپا یا خاورمیانه یا در دیگر نقاط کشور، این مشتری‌ها در هرکدام از این کشور‌ها آپشن‌های خاص خود را مدنظر دارند، اینکه به طور مثال مشتری اروپایی سفارش میدهد که این خودرو‌ها باید استاندارد‌های زیست محیطی بالایی داشته باشند و برای آن‌ها مسئله محیط زیست از الویت‌های نخستین و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این شرکت یا هر شرکت تولید کننده دیگر بنابر سفارش خریدار با استاندار‌های لازمه بخصوص در زمینه آلایندگی تولید می‌کند.

وی اظهار کرد:، اما مشتری دیگری به طور مثال در خاورمیانه که سفارش می‌دهد ممکن است برایش استاندارد‌های زیست محیطی از اهمیت زیادی برخوردار نباشد و فقط امکانات رفاهی و یا داشتن توان بالا و یا قیمت پایین خودرو برایش اولویت داشته  باشد برای همین سفارش خود را بر مبنای استاندارد‌های آلایندگی پایین ثبت می‌کند.

دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی در خصوص خرید خودرو از کشور ثالث را گفت: در شرایط امروز تحریم ایران، ارتباط مستقیمی با تولید کننده نداریم و خودرو‌ها را بصورت مستقیم خرید نمی‌کنیم و برای خرید از یک کشور ثالث یا توسط یک کشور ثالث خریداری می‌کنیم.

اشجعی در خصوص خرید خودرو‌های خارجی عنوان کرد: ایران خودرو‌های خارجی را از کشور‌های حوزه خلیج فارس یا کشور‌های شرقی ایران مثل مغولستان وارد می‌کند، که این وارد کننده‌ها بصورت عمدی یا سهوی برای سود بیشتر خودرو‌هایی با استاندارد آلایندگی پایین را وارد می‌کنند و بنابراین خودرو‌های خارجی حتی با برند‌های معروف با هر استاندارد آلایندگی وارد کشور می‌شوند.

همچنین درباره ورود برخی خودرو‌ها به کشور ادامه داد: طی سالیان گذشته برخی خودرو‌های خارجی که وارد کشور شدند دارای سطح آلایندگی یورو ۴، یورو ۳ و یورو ۲ بوده‌اند و در برخی موارد حتی از خودرو‌های داخلی هم پایین‌تر بوده‌است. برخی از شرکت‌های خارجی تولید کننده خودرو را با هر کیفیتی بسته به سفارش کشور مقصد تولید می‌کنند و در ایران دانسته یا ندانسته این خودرو‌ها، وارد کشور شده‌اند.

دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از طرف دیگر ممکن است این خودرو که در یک شرکت خارجی با برند معروف تولید شود و تا برسد به دست ما در ایران، معلوم نیست چه اتفاقی برای این خودرو‌ها افتاده است، امکان دارد که تغییراتی به روی خودرو‌ها رخ دهد و یا ممکن است یک قطعه اصلی آن را با یک قطعه بی کیفیت تعویض کنند.

وی در پایان گفت: حدود چندسال قبل یک تعداد از خودرو‌ها از یک شرکت خارجی با برند معروف وارد کشور شد که بعد از مدتی در معاینه فنی مشخص شد که این خودرو‌ها دارای کاتالیست نیستند در حالی که در زمان تولید این قطعه را داشته و خریدار هزینه آن را پرداخت کرده است، ولی در فرایند انتقال این خودرو، قطعه برداشته شده و در بازار دیگری بفروش رفته است.

منبع: میزان


کد مطلب: 83400

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/83400/برندهای-معروفی-استانداردهای-محیط-زیستی-ایران-پاس-نمی-کنند

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com