کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یخچال های طبیعی گرینلند سریعتر از آنچه تصور می شد از بین می روند

29 آبان 1399 ساعت 13:28

زیست آنلاین: بر اساس مطالعه جدیدی که روز سه شنبه منتشر شد، بزرگترین یخچال های طبیعی گرینلند ممکن است بیش از مقدار پیش بینی شده یخ خود را از دست بدهند. رخدادی که می تواند سرعت بالا آمدن سطح آب دریاها را افزایش دهد.


به گزارش زیست آنلاین، ورق یخی گرینلند به سرعت در حال ذوب شدن است و از دست دادن یخ یکی از عوامل اصلی افزایش سطح آب دریاها می باشد. انتشار گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن که باعث افزایش دمای زمین می شود، به این ذوب شدن سرعت می بخشد.

اما آنچه کارشناسان اطلاعات کمتری در مورد آن دارند این است که این یخچال های طبیعی حیاتی در گذشته، به ویژه در قرن های قبل از مشاهدات ماهواره ای چگونه تغییر کرده اند.

درک چگونگی واکنش یخچال های طبیعی به تغییرات اقلیمی در گذشته، می تواند بر پیش بینی دانشمندان در مورد چگونگی واکنش آنها به گرم شدن در آینده تأثیر بگذارد.

محققان دریافتند که یخچال های طبیعی گرینلند به شرایط آب و هوایی بسیار حساس هستند و در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم یخ های خود سریعتر از آنچه تصور می شود از دست داده اند.

با توجه به گرم شدن این سیاره و به ویژه قطب شمال در این قرن، دانشمندان هشدار می دهند که یافته های آنها نشان می دهد که از دست دادن یخ در گرینلند حتی از بدترین پیش بینی ها نیز فراتر خواهد رفت.

اعضای یک تیم ریاضی، با استفاده از عکس های تاریخی از یخچال های طبیعی یاکوبشاون، هلهایم و کانگرلوسوآک، از دست دادن یخ بین سال های 1880 تا 2012 را محاسبه کردند. آنها تخمین زدند که میزان یخ از دست رفته فقط در این سه یخچال، منجر به افزایش سطح دریا به میزان 8.1 میلی متر شده است.این تیم امیدوار است که یافته های آنها در مورد حساسیت یخچال ها به تغییرات آب و هوایی به افزایش قابلیت اطمینان پیش بینی های آینده در مورد از بین رفتن یخ ها کمک کند.

بالا آمدن سطح آب دریاها، در حال حاضر باعث ایجاد مشکلاتی در بسیاری از مناطق ساحلی کم ارتفاع شده است و برای شهرهایی مانند نیویورک و شانگهای، افزایش یک متر یا بیشتر سطح دریا می تواند فاجعه بار باشد.

یک مطالعه دیگر نشان داده است که افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس ها می تواند تا پایان قرن، 14.2 تریلیون دلار خسارت به اقتصاد جهانی وارد کند و 287 میلیون نفر را در معرض سیل های پی در پی قرار دهد. این در حالی است امروز 171 میلیون نفر در نعرض این سیل ها قرار دارند.
منبع:cnn


کد مطلب: 83398

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/83398/یخچال-های-طبیعی-گرینلند-سریعتر-آنچه-تصور-می-بین-روند

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com