کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک کارشناس خودرو در گفتگو با زیست آنلاین مطرح کرد:

دوگانه سوزکردن آلایندگی خودروها را 10 برابر می کند

1 مهر 1399 ساعت 11:58

زیست آنلاین: آلایندگی خودرو دو گانه سوز نسبت به خودروی با استاندارد یورو 4 حداقل 10 برابر می شود و اثرات دو گانه سوز کردن خودروها بر روی کیفیت و عمر موتور نیز اصلا اصولی و طبق استانداردهای روز دنیا نیست.


حسین ایزانلو، کارشناس خوردو در گفتگو با زیست آنلاین معتقد است: تبدیل خودروی بنزینی به گازسوز از لحاظ محیط زیستی و فنی کار اشتباهی است چون خودروهایی که استاندارد کارخانه ای آنها یورو 4 یا یورو 2 است وقتی در کارگاه به گاز سوز تبدیل می شوند در حقیقت از انژکتوری به کاربراتوری تنزل پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه سیستم سوخت تمام خودروها از 20 سال پیش به انژکتوری تبدیل شده گفت: در نتیجه این اقدام نسبت آلایندگی خودروها بسیار پایین تر آمده است و بالطبع وقتی استاندارد یورو 2 و 4 گرفتند نسبت آلایندگی باز هم بسیار کمتر شد

ایزانلو با تاکید بر اینکه  آلایندگی خودرو دو گانه سوز نسبت به خودروی با استاندارد یورو 4 حداقل 10 برابر می شود تصریح کرد: اثرات دو گانه سوز کردن خودروها بر روی کیفیت و عمر موتور نیز اصلا اصولی و طبق استانداردهای روز دنیا نیست.

وی با ابراز تاسف از اینکه سیاست تبدیل خودرو با سوخت بنزین به گاز سوز در گارگاه و حتی تولید کارخانه ای موتور بنزینی به اسم گاز سوز وجهه و اعتبار خودرو گاز سوز را نزد مردم بسیار تنزل داده است گفت: این کار باعث شده خرابی موتور با استفاده از سوخت گاز به شکل معنادار و قابل ملاحظه ای افزایش یابد.

این کارشناس خودرو با اشاره به رفتار متضاد ایران با دنیا تصریح کرد: در قوانین بسیاری از کشورها از جمله آمریکا اگر استاندارد خودرویی را دستکاری کنند جرم محسوب می شود اما در کشور ما یک وزارتخانه یارانه می دهد که خودروی استانداردی که از کارخانه بیرون آمده دستکاری کند و 4 مرتبه استاندارد خودرو را پایین می آورد.

وی در پاسخ به این سوال که چند صد هزار خودرویی که تا کنون دو گانه سوز شده طبق کدام استاندارد تائید شده تاکید کرد: این خودروها دارای هیچگونه استانداردی نیست.

ایزانلو در پاسخ به اینکه از نظر آلایندگی چه تفاوتی بین گاز استفاده شده در خودرو و مصرف خانگی وجود دارد گفت: احتراق گازی که در خانه ها استفاده می شود در دما پایین است و در نتیجه تنها آلودگی که ایجاد می کند فقط co  است ولی گازی که در خودرو استفاده می شود به دلیل دمای بالای موتور احتراقی، گازهای بسیار سمی تولید می شود و به همین خاطر هست که اروپا و دنیا برای خودروهای گاز سوز استانداردهای ویژه ای را پیش بینی کرده اند تا از نشت این گازها به بیرون از خودرو جلوگیری شود.

 


کد مطلب: 83151

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/83151/دوگانه-سوزکردن-آلایندگی-خودروها-10-برابر-می-کند

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com