کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خاموشی نیروگاه های زغال سنگ در اروپا و روش شدن آن در ایران!

2 مرداد 1399 ساعت 12:07

کشورهای اروپایی به دنبال خاموشی نیروگاه ها و از کار انداختن معادن زغال سنگ هستند. همزمان دیروز در پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، پاون، خبری منتشر شده است که به نقل از مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی از آغاز عملیات ساخت واحدهای بخار نیروگاه زغال‌سوز طبس خبر می دهد.


به گزارش زیست آنلاین، محسن طرزطلب در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت واحدهای بخار نیروگاه زغال‌سوز طبس، دلیل احداث چنین نیروگاهی را این طور بیان کرده است که « سال گذشته حدود 36 درصد گاز کشور توسط نیروگاه‌های تولید برق مصرف شده است، و اگر به همین شکل به مصرف گاز و سوخت در کشور ادامه دهیم مسلما در سال 1406 ناچار به واردات گاز برای تولید برق در نیروگاه‌ها خواهیم بود».

طرزطلب ساخت نیروگاه زغال سنگ را اینطور توجیه کرده است که «در طی دو سه سال اخیر در شورای عالی امنیت ملی، سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و مجموعه دولت توجه جدی بر استفاده از سایر منابع انرژی موجود برای تولید برق در کشور شده است. در همین راستا به منظور بهره‌مندی از منابع سرشار طبیعی در کشور برای تولید انرژی درصددیم تا نخستین نیروگاه زغال‌سوز کشور را به دست متخصصان داخلی در منطقه طبس احداث کنیم».

در خبری که از رویترز در مورد بسته شدن نیروگاه های زغال سنگ اروپا منتشر شد، آمده است که کشورهای اروپایی هم به دنبال استفاده از انرژی های جایگزین برای تولید برق هستند و به همین دلیل انرژی های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی را به عنوان چایگزین نیروگاه های آلاینده زغال سنگ در دستور کار خود قرار داده اند.

اما گویی وزارت نیروی ایران، به جای نیروگاه های با آلایندگی کمتر برای جایگزینی با نیروگاه های گازی، به دنبال سوخت بسیار آلاینده تری هست.

طرزطلب گفته است: در کشور حدود 2.5 میلیارد تن ذخیره زغال سنگ حرارتی داریم که از میزان حدود1.7  میلیارد تن آن در منطقه طبس واقع شده است. ذخیره فعلی این معدن حدود 120 میلیون تن است که سوخت بالغ بر 52 سال یک نیروگاه 650 مگاواتی را تامین می‌کند. فراوری این معدن به عنوان بزرگترین معدن زغال سنگ کشور حدود چهار سال زمان خواهد برد تا بتوان به تولید سالانه دو میلیون تن در این مجموعه دست پیدا کنیم.

 

منابع برق تجدیدپذیر برای اولین بار در تاریخ در سال 2020 توانستند 40 درصد از تولید برق اتحادیه اروپا را از آن خود کنند، درحالی که نیروگاه های سوخت فسیلی فقط 34 درصد از برق تولیدی را به خود اختصاص دادند.

هر چند محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران هستند و انتظار می رود در حیطه مسوولیتی خودشان که تولید برق حرارتی است سخن بگویند و برنامه ریزی داشته باشند، (که البته همین طور هم هست) اما از وزارت نیرو باید سوال کرد که با وجود امکانات طبیعی بسیار زیاد ایران در مورد تولید برق از نیروگاه های خوشیدی و بادی، تاکنون چه مقدار از برق تولیدی کشور از این منابع غیرآلاینده و مسلما ارزان تولید شده است؟

بر اساس آماری که خود وزارت نیرو منتشر کرده است، در حال حاضر برق تولیدی نیروگاه های تجدیدپذیر ایران، کمتر از یک درصد کل ظرفیت برق ایران است.

بر اساس اعلام سازمان ساتبا، در تیر ماه سال 99 «برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق» به 159 میلیون کیلووات رسید. که توانست از انتشار 102 تن گاز گلخانه ای جلوگیری کند و 0.7 هزار تن انتشار آلاینده های محلی را کاهش دهد.

مجموع ظرفیت انرژی های تجدید پذیر ایران هم به 831 مگاوات رسیده است.

بد نیست نگاهی به آمار چند کشور اروپایی در زمینه خاموشی نیروگاه های زغال سنگ داشته باشیم:

در اسپانیا تولید برق از زغال سنگ با افت 58 درصدی مواجه بود.

به گزارش انرژی امروز، سرعت خاموشی نیروگاه های زغال سنگی در اسپانیا، به رقم 69 درصد از کل ناوگان نیروگاهی خاموش شده در بین 2020 تا 2021 می رسد که بی سابقه است. این سرعت بالا در خاموشی نیروگاه ها بیان گر غیر اقتصادی بودن برق زغال سنگی در برابر دیگر منابع انرژی است.

البته باید توجه داشت که شیوع پاندمی کرونا باعث شد تقاضا برای برق کاهش یابد به همین دلیل کاهش مصرف زغال سنگ هم رقم خورد.

در پرتغال و در نیمه اول سال 2020، تولید برق زغال سنگی 95 درصد کاهش داشت. هلند، اتریش و فرانسه هم شاهد کاهش 50 درصدی تولید برق زغال سنگی بودند. سوئد و اتریش در ماه مارس آخرین نیروگاه های زغال سنگی خود را خاموش کردند.

در آلمان تولید برق زغال سنگی 39 درصد کاهش دارد و برای اولین بار توانستند در این زمینه لهستان را پشت سر بگذارند. لهستان هنوز هم به تنهایی به اندازه 25 کشور اروپایی برق زغال سنگی تولید می کند.


کد مطلب: 82901

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/82901/خاموشی-نیروگاه-های-زغال-سنگ-اروپا-روش-شدن-ایران

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com