کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اتمام فاز اولیه طرح آموزش بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان مدارس

28 خرداد 1398 ساعت 8:30

فاز اولیه طرح آموزش بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان مدارس به پایان رسید، بخشی از این طرح با همکاری برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل (UNDP)، صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در صد مدرسه تهران به صورت پایلوت برگزار شد و در آن، نزدیک به ۶۰۰۰ هزار دانش آموز، آموزش‌های مربوط به بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست را در ساختمان های خود آموختند.


به گزارش زیست آنلاین، مراسم همایش پویش آموزش بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان‌ مدارس با حضور نماینده معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به عنوان مجری طرح، معاونین اداره کل آموزش پرورش شهر تهران، عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران، مقامات و مسئولین برخی دستگاه های دولتی، نماینده دفتر برنامه محیط زیست و عمران سازمان ملل  متحدد(UNDP) و جمعی از فرهنگیان در سالن ایران زمین شورای شهر تهران برگزار شد. بخشی از این طرح با همکاری برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل (UNDP)، صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در صد مدرسه تهران به صورت پایلوت برگزار شد و در آن، نزدیک به ۶۰۰۰ هزار دانش آموز، آموزش‌های مربوط به بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست را در ساختمان های خود آموختند.

ژما جواهری پور مدیر پروژه آموزش بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان مدارس با اشاره به اینکه در پایان فاز اولیه طرح بیش از ۳۸۰۰ اثر از دانش آموزان درباره مصرف بهینه انرژی در مدرسه توسط دانش آموزان ساخته و ارسال شده است، گفت: «پس از تهیه محتوی مناسب برای دانش آموزان این طرح همزمان با روز هوای پاک در دی ماه سال گذشته کلید خورد و در اسفندماه با آموزش معلمان ۱۰۰ مدرسه از تمامی مناطق تهران، در یک دوره آموزشی ضمن خدمت عملیاتی شد. در این دوره از هر منطقه آموزشی شش مدرسه و هر مقطع دو مدرسه (دخترانه و پسرانه) انتخاب شدند. در ادامه پس از آموزش بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان مدارس، میزان دریافت دانش و اثرگذاری آن در تغییر رفتار دانش‌آموزان اندازه‌گیری شد. طرح آموزش بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در مدرسه باعث کسب تجربه‌های فراوانی در نحوه آموزش محیط زیست به کودکان در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم شد بدین معنا که تجربه های بومی بسیاری در قالب آموزش بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان شکل گرفت.»

مدیر عامل موسسه مردم نهاد چراغ راگا به برخی از یافته های این طرح اشاره کرد و گفت: «پس از انتقال آموزش‌ها‌ در مدرسه، از دانش‌آموزان دوره ابتدایی درخواست شده بود، داستانی درباره چگونگی مصرف بهینه انرژی بنویسند. دانش آموزان دوره اول متوسطه، ساختمان مدرسه خود را رصد و موارد هدر رفت انرژی را می‌یافتند و در دوره دوم متوسطه از آن‌ها خواسته بودیم که یک طرح شرکت انرژی در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی آماده کنند. بخشی از یافته‌های این طرح نشان می‌دهد که دانش آموزان به فضای مسکونی زندگی خود بسیار بیشتر از ساختمان مدرسه حساس هستند. زمانی که از دانش آموزان دوره متوسطه اول خواستیم که ممیزی انرژی مدرسه خود را بنویسند، مشخص شد آن‌ها کمترین اطلاعات را درباره ساختمان مدرسه دارند. در اینجا باید تلاش شود که ساختمان مدارس از یک مکان آموزشی صرف به یک ابزار آموزشی بدل شود. همچنین، شاهد بودیم که بسیاری از دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم ایده مشخصی درباره شغل آینده خود ندارند و دغدغه اصلی آنان گذشتن از سد کنکور است درحالی که، بازار انرژی ایران به ایده‌پردازان خلاق نیاز دارد. البته این‌ها بخشی از یافته‌های این طرح است که تحلیل آن به صورت مفصل در ماه آینده منتشر می‌شود.»

علم خود ثروت است

علم خود ثروت است در ادامه این مراسم دکتر علی وطنی مجری طرح بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان و مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت نقش معلمان و فرهنگیان در آموزش دانش‌آموزان گفت:‌ «ما از دانشگاه شروع نکردیم، بلکه از زیر بنا و آموزش و پرورش شروع به فرهنگ‌سازی کردیم. اگر آموزش معلمان و سرمایه‌گذاری آنان حتی روی یک دانش آموز که در آینده در مقام تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد اثرگذار باشد، ما رسالت خود را انجام داده‌ایم همچنین، اگر بتوانیم در کشوری که مقام اول انرژی را در جهان را دارد، علم را به فناوری تبدیل کرده و فناوری را تجاری‌سازی کنیم دیگر نگران اشتغال دانش‌آموزان نخواهیم بود.»

نظام آموزشی تغییر کرده است یکی دیگر از سخنرانان این مراسم دکتر پانته‌آ درّی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران، بود که با اشاره به تغییر نظام آموزش کشور گفت: « اگر سایه سیستم‌های خارج از آموزش و پرورش تلاش‌های مدرسه را کمرنگ نکند، مدرسه تلاش می‌کند زنجیره موقعیت‌های یادگیری را برای تربیت متوازن دانش آموزان فراهم کند. برای تربیت دانش آموزانی که قرار است مشکلات نسل خود و دیگران را حل کنند، آموزش محیط زیست و بهینه‌سازی مصرف که به طور مستقیم بر ابعاد مختلف زندگی یک فرد تاثیرگذار است، یک نیاز اساسی است.»

دکتر درّی ادامه داد: «در ساحت عبادی و اعتقادی، صرفه‌جویی یکی از رفتارهای ماست اما تا وقتی که این اعتقاد به رفتار تبدیل نشود، اجرای چنین پروژه‌هایی الزامی است. در ساحت اقتصادی نیاز داریم تا دانش‌آموزان به بازارهای جدید انرژی فکر کنند. در ساحت سیاسی نیازمند دانش‌آموزان مشارکت‌جو و مشارکت‌پذیر هستیم که نه تنها در سطح کشور که در سطح جهان اثرگذار باشند و در ساحت علمی و فناوری شاهد هستیم که بسیاری از پروژه‌های علمی در دانشگاه‌ها به موضوع محیط زیست و مصرف بهینه انرژی اختصاص یافته اما رفتار دانشجوها در این خصوص در مقاطع قبلی نهادینه می‌شود. وقتی رفتار تغییر کند و نهادینه شود، شخص می‌تواند به عنوان یک فرد مسئول در کانون خانواده نیز نقش موثری ایفا کند.»

اجزای پازل را در کنار یکدیگر قرار دهیم در ادامه برنامه از محسن سلیمانی روزبهانی دعوت شد تا درباره این پروژه بیشتر توضیح دهد. مدیر برنامه‌های محیط زیست و توسعه دفتر برنامه عمران سازمان ملل متحد گفت: «اگرچه ایران دارای یکی از عظیم‌ترین منابع انرژی در جهان است اما شهروندان آن از دو مشکل پدیده آلودگی هوا و مباحث اقتصادی و بیکاری جوانان رنج می‌برند. شاید بتوان به ریشه حل این دو مشکل از منظر بهینه‌سازی مصرف انرژی نگاه کرد.»

محسن سلیمانی روزبهانی ادامه داد: «بهینه‌سازی مصرف انرژی موضوع جدیدی نیست اما می‌توان گفت که در مسیر حل این موضوع نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم و رویکرد مهندسی تنها راه حل این مشکل نیست. قسمت‌های مختلف این موضوع همانند قطعات یک پازل می‌ماند که باید تکه‌های درست آن در کنار یکدیگر قرار گیرند. پروژه آموزش بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان از سال ۲۰۱۶ در ایران شروع به کار کرده و تا سال ۲۰۲۰ ادامه دارد و کم کم دارد دست اندرکاران و قطعات این پازل را به درستی در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. این قطعات باید به درستی در کنار یکدیگر قرار گیرند و هر مسئول در هر بخش نقش خود را به خوبی ایفا کند.»

نقش آموزش در توسعه پایدار

نقش آموزش در توسعه پایدار در بخش دیگر این مراسم از حجت نظری، عضو شورای شهر تهران، ری و شمیرانات با اشاره به لزوم مسئولیت اجتماعی در حوزه فرهنگ‌سازی گفت: «نسل آینده باید دنیا را برای زیست خود پایدار کرده و انرژی و سرمایه را برای نسل‌های بعد نیز نگه دارد. توجه به توسعه پایدار و آموزش در این بخش بسیار مهم است و متاسفانه در برخی موارد شاهد نادیده گرفتن این موضوع در فضاهای شهری نیز هستیم. شاید نسل ما دیگر تغییر نکند اما نسل نوجوان و جوان پذیرای آموزش در حوزه توسعه پایدار است تا آینده بهتری را برای کشور رقم بزند.»

نیمی از فضاهای آموزشی تهران فرسوده هستند دکتر محسن بهارلو، معاون مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که به ساختمان‌های آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «نیمی از فضاهای آموزشی شهر تهران فرسوده هستند. در تهران ۳۷هزار کلاس آموزشی وجود دارد که نیمی از آن‌ها در مقایسه با استانداردهای بهینه‌سازی مصرف انرژی، فرسوده محسوب می‌شوند. رفع این مشکل همت مسئولان را طلب می‌کند اما اصل قضیه فرهنگ‌سازی است تا نگرش دانش‌آموزان به موضوع مصرف انرژی تغییر یابد، مهارت‌های لازم توسط آنان کسب شود و در این مسیر خلاقیت نیز به کار بندند. امیدواریم با همراهی سازمان‌های غیر دولتی که محدودیت ارگان‌های دولتی را ندارند و با استفاده از تفکر جمعی و خلاقیت بیشتر و همچنین همکاری آموزش و پرورش شاهد آموزش و تغییر رفتار درباره مصرف بهینه انرژی در میان دانش‌آموزان باشیم.»

ساسان کاظمی‌نژاد، مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش حمل و نقل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت یکی دیگر از سخنران این مراسم بود که با اشاره به نیاز به عزم ملی و مشارکت تمامی بخش‌ها برای انجام پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: «سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به توافق‌های خوبی بر سر خرید بخار‌ی‌های هرمتیک و جایگزینی آن با بخاری‌های معمولی رسیده است. این بخاری‌ها مصرف انرژی را پایین آورده و امنیت بیشتری نسبت به بخاری‌های معمولی دارند.»

صدرالدین علیپور رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران یکی دیگر از سخنرانان این مراسم نیز با حمایت از این طرح گفت: «کشورهای با مساحت کمتر و ناتوان در تولید انرژی، توانسته‌اند با اهمیت به مقوله بهینه‌سازی مصرف انرژی از کشور ما سبقت بگیرند. در این شرایط ما عجله داریم که با وجود طرح‌های خوب، در عمل نیز اتفاقات خوب بیافتد.»

نسیم شکاری مدیر ملی پروژه نیز در این مراسم به طرح کلی بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان اشاره کرد و گفت: «این طرح در سه حوزه قوانین و مقررات، اقدامات بهینه‌سازی و صرفه‌جویی انرژی و آموزش و فرهنگ‌سازی و تغییر رفتار صورت می‌گیرد که هدف نهایی آن ایجاد ۲۵درصد صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌ها است.»

شایان ذکر است در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از آثار دانش‌آموزان برای حضار برگزار شده بود.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

فرهنگ مصرف بهینه انرژی از مدرسه آغاز می‌شود ​

پروژه ملی بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست در ساختمان های منتخب شهرداری تهران​

 لزوم توسعه انرژی های تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان های شهر تهران​


کد مطلب: 81050

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/81050/اتمام-فاز-اولیه-طرح-آموزش-بهینه-سازی-انرژی-محیط-زیست-ساختمان-مدارس

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com