کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توافق گروه ۲۰ برای مقابله با انباشت پسماندهای پلاستیکی در اقیانوسها

27 خرداد 1398 ساعت 4:00

وزیران محیط زیست بیست اقتصاد بزرگ جهان (جی۲۰)، روز گذشته بر سر تنظیم آئین‌نامه‌های اجرایی تازه‌ای در مقیاس جهانی با هدف مقابله با انباشت زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها به توافق رسیدند. وزیران انرژی و محیط زیست گروه ۲۰ از روز شنبه در نشستی دوروزه در "کاروایزاوا" در شمال غربی توکیو در ژاپن شرکت کردند. این اجلاس در آستانه نشست سران گروه ۲۰ در اوزاکا ژاپن برگزار شد که برای ۲۸ و ۲۹ ژوئن (حدود دو هفته دیگر) برنامه‌ریزی شده است.


به گزارش زیست آنلاین، اعضای گروه ۲۰ توافق کردند طی یک توافق بین‌المللی مهم با پسماندهای پلاستیکی که اقیانوس‌های جهان را آلوده می‌کنند، مقابله کنند.

این توافق برجسته به این منظور مطرح شد که حجم فزاینده پسماندهای پلاستیکی که اقیانوس‌های جهان را آلوده می‌کند، کاهش پیدا کند و مورد پذیرش بیشتر کشورهای صنعتی جهان قرار گرفته‌است.

وزرای محیط زیست و انرژی کشورهای گروه ۲۰ توافق کردند تا چارچوبی داوطلبانه در جهت کاهش پسماندهای پلاستیکی اتخاذ کرده و ارائه استراتژی‌هایی برای کمک به کشورهای در حال توسعه از جمله آن‌هاست.

نمایندگانی از کشورهای گروه ۲۰ که ۸۵ درصد از تولید ناخالص داخلی در جهان را تشکیل می‌دهند در شهر کاروایزاوا در شمال غرب توکیو و پیش از نشست گروه ۲۰ که اواخر این ماه در اوساکا برگزار می‌شود با یکدیگر دیدار کردند.

موضوع پسماندهای پلاستیکی در دریاها طی سال‌های اخیر برجسته شده زیرا میزان این مواد آلاینده افزایش یافته و شواهدی وجود دارد که نشان‌دهنده آسیب‌های ناشی از آن در طبیعت و حیات وحش است.

همچنین افزایش تعداد لاشه‌ حیواناتی که به دلیل بلعیدن پسماندهای پلاستیکی تلف شده‌اند اعتراضاتی را در نقاط مختلف جهان به همراه داشته و در نتیجه آن بسیاری از کشورها اقداماتی را در راستای ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی اعمال کرده‌اند. هرچند، همچنان مشاهده می‌شود میزان این پسماندهای رها شده در دریاها رو به افزایش است.

برآوردهای منتشر شده توسط دولت انگلیس نشان می‌دهد هر سال بیش از ۱۵۰ میلیون تن پسماند پلاستیکی اقیانوس‌های جهان را آلوده می‌کنند. همچنین، سالانه بیش از ۱۰۰ هزار پستاندار دریایی و حدود یک میلیون پرنده به دلیل بلع پسماندهای پلاستیکی یا گیر افتادن در آن‌ها تلف می‌شوند.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، بر اساس این چارچوب جدید که در ژاپن مطرح شد اعضای گروه ۲۰ "رویکرد جامع چرخه زندگی" را ارتقا می‌دهند تا از طریق اقدامات متعدد و همکاری‌های بین المللی از رها شدن پسماندهای پلاستیکی در اقیانوس‌ها جلوگیری شده و میزان آن کاهش پیدا کند.

نرخ مرگ و میر دلفین‌های سواحل آمریکا سه برابر حد طبیعی استنرخ مرگ و میر دلفین‌های سواحل آمریکا سه برابر حد طبیعی استمقامات اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا (NOAA) اعلام کرده‌اند که کشف لاشه ۲۷۹ دلفین از اول فوریه سال جاری تا کنون حاکی از آن است که نرخ مرگ و میر دلفین‌ها در سواحل این کشور سه برابر بیشتر از حد طبیعی است.

اغلب این لاشه‌ها در سواحل فلوریدا، آلاباما، میسیسیپی و لوئیزیانا کشف شدند و دانشمندان در حال بررسی دلایل مرگ و میر آنها هستند.

تری روولز، مدیر سلامت پستانداران دریایی این سازمان، آلودگی‌های نفتی دریاها را یکی از دلایل احتمالی افزایش مرگ و میر دلفین‌ها می‌داند.

در همین حال طبق تحقیقات دیگر، لکه‌هایی بر روی پوست این حیوانات کشف شده است که نشان می‌دهد در معرض آب شیرین قرار گرفته و به دلیل برهم خوردن محیط زیستشان جان باخته‌اند. این مساله می‌تواند در اثر ورود سیلاب‌های غیر طبیعی از رودخانه‌ها به دریا رخ دهد.

دانشمندان سازمان اداره ملی اقیانوسی و جوی، برای تابستان امسال بیش از ۲۰ هزار کیلومتر از خط ساحلی را به دلیل جریان‌های فصلی رودخانه‌ای، به عنوان بخشی از «منطقه مرده» حیات وحش اعلام کردند. جریان‌های فصلی رودخانه‌ای سبب می‌شود که میزان اکسیژن‌ آب‌ دریا کاهش یابد.

آنان همچنین از کشتی‌رانان و مسافران ساحلی خواستند تا در صورت مشاهده دلفین‌های مرده در امتداد خط ساحلی به آنها نزدیک نشوند و گارد ساحلی را مطلع کنند.

افزایش مرگ و میر دلفین‌هاکشف یک نهنگ مرده در فیلیپین با ۴۰ کیلوگرم کیسه پلاستیکی در معدهزیست‌شناسان دریایی و فعالان محیط‌ زیست در در مجمع‌الجزایر میندانائو فیلیپین نهنگ مرده‌ای را یافتند که ۴۰ کیلوگرم کیسه پلاستیک در معده خود داشت.

در کالبدشکافی این نهنگ ۱۶ کیسه برنج، ۴ کیسه مربوط به پرورش موز و تعداد زیادی کیسه خرید کشف شد.

کالبدشکافی نشان می‌دهد که مرگ این حیوان در اثر «شوک معده» به خاطر بلعیدن میزان زیادی پلاستیک رخ داده است.

کارشناسان محیط‌زیست بارها در مورد این مساله به دولت‌ها هشدار داده‌اند و از آنها خواسته‌اند تا فکری در مورد زباله‌های رها شده در دریاها و اقیانوس‌ها بکنند.

مصرف پلاستیک در کشورهای آسیای جنوب شرقی بسیار بیشتر از سایر نقاط جهان است. گزارش ارزیابی اقیانوس آرام در سال ۲۰۱۷ نشان داد که چین، اندونزی، فیلیپین، تایلند و ویتنام بیشترین میزان پلاستیک‌ را در اقیانوس‌ها و دریاها رها کرده‌اند.

بررسی اثرات و تعامل ذرات ریزپلاستیک با آب سطح دریاهادارل بلاتری، یک متخصص زیست‌شناسی دریایی و مالک موزۀ جمع آوری کننده استخوان در فیلیپین در این باره گفت: «مطالعات ۱۰ سال اخیر ما در فیلیپین نشان می‌دهد که حداقل مرگ ۵۷ نهنگ به دلیل انباشت مواد زائد مانند پلاستیک در معده رقم خورده است.»

تابستان گذشته نیز یک نهنگ مرده در سواحل تایلند یافت شد که به دلیل بلعیدن ۸۰ کیلوگرم پلاستیک که ۸ کیلوگرم وزن داشت به شوک معده دچار شده بود.

لاک‌پشت‌های دریایی، دلفین‌ها و ماهی‌ها از دیگر قربانیان پلاستیک‌های رها شده در سطح اقیانوس‌ها و دریاها هستند.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

خطرات زیست محیطی کاهش منابع دریایی

پسماند طلای کثیف

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش اول

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش دوم

بررسی انواع زباله و ماهیت آنها

اقدامات بین‌المللی راه نجات اقیانوس‌ها است

واکنش گروه های سبز به استراتژی دریایی دولت ها

بودجه کم محیط زیست دریایی و طرح اقدام ملی برای دریای خزر

رفع آلودگی های پلاستیکی دریا توسط زیست شناسان دریایی

چالش های جدی برای اکوسیستم آبی

 تغییر اقلیم مناطق کشنده اقیانوس را چهار برابر کرد

 


کد مطلب: 81047

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/81047/توافق-گروه-۲۰-مقابله-انباشت-پسماندهای-پلاستیکی-اقیانوسها

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com