کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برگزاری روز جهانی ایمنی غذایی با شعار «ایمنی غذایی، مسئولیتی همگانی»

18 خرداد 1398 ساعت 5:00

گرامیداشت روز جهانی ایمنی غذایی توسط فائو و سازمان جهانی بهداشت، با شعار «ایمنی غذایی، مسئولیتی همگانی» برگزار شد.


به گزارش زیست آنلاین، فائو و سازمان جهانی بهداشت روز جهانی ایمنی غذایی را فرصتی برای جلب توجه همگانی به اهمیت ایمنی غذایی و سلامت مصرف کنندگان دانستند.

نماینده سازمان خوارو بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران به مناسبت روز جهانی ایمنی غذایی گفت: همانطور که در شعار امسال ایمنی غذایی منعکس شده است، ایمنی غذایی مسئولیت همگانی است.

گرولد بودکر افزود: امروزه مواد غذایی بیش از هر زمان دیگری به میزان بیشتر فراوری می شود و در فواصلی طولانی تر به کشورهای دیگر و برای مرزها توزیع می شود. همکاری جامع همه ذینفعان در عرصه تأمین مواد غذایی امروزه عنصری اساسی و ضروری برای اطمینان از امنیت غذایی و تغذیه است.

وی یادآور شد: ایمنی غذایی بخشی حیاتی از امنیت غذایی و تغذیه است که به نوبه خود زمانی حاصل می شود که آحاد مردم در تمامی زمان ها هم از نظر فیزیکی و هم از نظر اقتصادی به غذایی دسترسی داشته باشند که تأمین کننده نیازهای رژیم غذایی شان با هدف داشتن یک زندگی فعال و سالم باشد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران اعلام کرد: ۴۰ درصد بیماری های ناشی از غذا مربوط به کودکان زیر ۵ سال در جهان است که سالانه مرگ و میر ۱۲۵ هزار نفر را در پی دارد.

کریستوف هملمن خواستار مشارکت گسترده تمامی نقش آفرینان در عرصه تأمین مواد غذایی شد و گفت: ما بر این باوریم که حکم رانی مناسب و اجرای قواعد هوشمند در چارچوب کمیسیون کدک آلیمنتاریوس نهایتاً ما را قادر به دستیابی به ایمنی غذایی می کند.

نقش امنیت غذایی در توسعه پایدار

ترویج کشاورزی و سیستم های غذایی پایدارسازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به صورت مشترک با سازمان جهانی بهداشت روز جهانی ایمنی غذایی را با هدف جلب توجه همگانی و الهام بخشی برای اتخاذ اقداماتی برای ممانعت، تشخیص و مدیریت خطرهای ناشی از مواد غذایی و نقش آفرینی در امنیت غذایی، سلامت انسان، رونق اقتصادی، کشاورزی و توسعه پایدار گرامی داشتند. کمیسیون کدک آلیمنتاریوس که از سوی فائو و سازمان جهانی بهداشت مدیریت می شود، معیارها، دستورالعمل ها و اصول راهنمای عملی دانش بنیانی را ارائه می کند که هدف آن اطمینان از ایمنی و کیفیت مواد غذایی از طریق رسیدگی به مسائلی همچون پالاینده ها، مقررات بهداشت، برچسب گذاری، افزودنی ها، بازرسی و مجوزها، مواد مغذی و باقیمانده داروهای دامی و آفت کش ها است.

فائو و سازمان جهانی بهداشت تمامی سیاست گذاران را به ترویج کشاورزی و سیستم های غذایی پایدار ترغیب و تشویق می کنند. شیوه های کشاورزی مناسب برای تأمین کافی غذای ایمن را مورد حمایت قرار می دهند. بر اهمیت توانمندسازی مصرف کنندگان در داشتن انتخاب های سالم غذایی تأکید دارند و بر مسئولیت جهانشمول و مشترک برای همکاری با یکدیگر در خصوص چنین مسئله مهمی که بر زندگی ما اثر می گذارد، تأکید فراوان دارند.

به گزارش مهر، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸ میلادی با تصویب قطعنامه ای روز ۷ ژوئن ۲۰۱۹ میلادی را به عنوان اولین گرامیداشت روز جهانی ایمنی غذایی تعیین کرد.

غذای آلوده عامل بیماری سالانه ۲۳ میلیون اروپاییسازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد: سالانه ۲۳ میلیون نفر در اروپا به دلیل مصرف غذای آلوده بیمار می‌شوند.

به گزارش ایسنا، در بررسی سازمان جهانی بهداشت آمده‌است: در اروپا هر دقیقه ۴۴ نفر یا بیش از ۲۳ میلیون نفر در سال به دلیل مصرف غذای آلوده بیمار می‌شوند و سالانه حدود ۴۷۰۰ نفر نیز جان خود را از دست می‌دهند.

«سوزسانا چاکاب» مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت (WHO) در امور اروپا گفت: تمامی کشورهای جهان اعم از غنی و فقیر چالش رویارویی با بیماری‌های مرتبط با مواد غذایی را دارند. میزان چالش‌های ناشی از مواد غذایی ناسالم رو به افزایش است و نشان‌دهنده اهمیت پیشگیری و کاهش خطرات مرتبط با مواد غذایی آلوده و ناسالم است.

به گفته وی، غذا موضوعی جهانی است و یک وعده غذایی ساده می‌تواند حاوی ترکیب‌های خوراکی از چندین کشور باشد که سلامت آن به همکاری‌های بین المللی بستگی دارد.

به گزارش سایت اطلاع‌ رسانی سازمان جهانی بهداشت، غذای ناسالم می‌تواند عامل میلیون‌ها مورد بیماری در روز باشد و گاهی اوقات به بیماری‌های شدید و مداوم، نیاز به بستری در بیمارستان و حتی مرگ منجر می‌شود. انواع باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل ها و ترکیبات شیمیایی نه تنها با پیامدهای منفی برای سلامت بشر همراه است بلکه به اقتصاد و محیط زیست نیز آسیب می‌زند.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

هشدار نسبت به مخاطرات حمایت از محصولات تراریخته

تنوع زیستی بر غذا و سلامتی انسان‌ها موثر است

ارتقای صنعت غذای کشور با نوآوری

فرسایش خاک امنیت غذایی را تهدید می کند

 


کد مطلب: 80966

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/80966/برگزاری-روز-جهانی-ایمنی-غذایی-شعار-مسئولیتی-همگانی

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com