کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جایگزین خورشیدی برای چراغ نفتی در نپال

29 ارديبهشت 1398 ساعت 9:00

زیست آنلاین: در نپال چراغ های نفتی سر انجام با چراغ های خورشیدی جایگزین خواهند شد، این امر مزایای بیشمار محیط زیستی و اقتصادی-اجتماعی در بر خواهد داشت.


به گزارش زیست آنلاین، زلزله ۷.۸ ریشتری که در تاریخ ۲۵ آوریل ۲۰۱۵ در نپال اتفاق افتاد؛ خسارات زیادی به دنبال داشت، به عنوان مثال،  ۹۰۰۰ نفر در نپال در اثر زلزله جان خود را از دست دادند و به طور مستقیم بیش از ۸ میلیون نفر تحت تاثیر اثرات جانبی آن قرار گرفتند.

علاوه بر آن، با توجه به تخریب خانه ها، مردم مجبور شدند در فضای باز پناه بگیرند و بسیاری از اموالشان را از دست دادند.

در بسیاری از نقاط، زیرساخت های توزیع برق هم به شدت آسیب دید و بر همین اساس مردم به منظور جایگزین کردن برق از لامپ نفت استفاده کردند، اما مدت ها پس از آن استفاده از این چراغ های نفتی هنوز رواج دارد به همین منظور مطالعات زیادی با هدف رواج دادن سلول های خورشیدی و جایگزین شدن آن ها برای چراغ های نفتی در نپال صورت گرفته است.

در حقیقت در نپال، افرادی که بدون دسترسی به برق هستند و به منظور تامین انرژی مورد نیاز خود و دریافت روشنایی به طور کلی از چراغ های نفتی بهره می برند در حدود (۲.۴ میلیون خانوار) می باشند. اما لازم به ذکر است این نوع نورپردازی نه مقرون به صرفه است و نه به نفع محیط زیست می باشد، علاوه بر آن بخار حاصل از لامپ های نفتی بر روی چشم ها و ریه تاثیر می گذارد و به افزایش انتشار گازهای گلخانه ای و در نتیجه آن گرم شدن کره زمین کمک می کند.

کیفیت نور آن نیز بسیار پایین تر از سایر چراغ ها است و خطر بالایی از آتش سوزی را متحمل است. علاوه بر همه موارد ذکر شده باید اشاره کرد به دلیل این که پایه و اساس این چراغ ها نفت است، دولت باید همواره به واردات نفت خود ادامه دهد.

جایگزین خورشیدی برای چراغ نفتی در نپال

به همین منظور راه حل هایی برای خاتمه دادن به این روند و جلوگیری از ایجاد بحران در نتیجه استفاده بیشتر از چراغ های نفتی و جایگزینی آن با سلولهای خورشیدی و چراغ هایی که با انرژی خورشید روشن می شوند ارائه شده است که در ادامه به آن می پردازیم:

همان طور که می دانیند یکی از مخاطبان این چراغ ها دانش جویان و دانش آموزان می باشند که روزانه ساعاتی را با این چراغ ها به مطالعه خود اختصاص می دهند، به همین منظور اولین راه کار آموزش و آگاه سازی دانش آموزان جوان و دانش آموزان روستا در مورد مزایای انرژی های تجدید پذیر، و بطبع آن معایب چراغ های نفتی است، آن ها باید تشویق بشوند که انرژی خورشیدی جایگزین بهتری برای تامین روشنایی آن ها استو

راه حل بعدی آموزش تعمیرات و نگهداری،  توزیع لامپ خورشیدی و در آخر نصب سیستم شارژ آن ها است، چراکه هنگامی که می خواهیم موجب توسعه و بسط یک عامل شویم، می بایست در قدم اول، بستر توسعه آن را نیز فراهم کنیم.

تأثیرات طولانی مدت در اثر جایگزینی انرژی خورشیدی به جای چراغ های نفتی

تأثیرات طولانی مدت در اثر جایگزینی انرژی خورشیدی به جای چراغ های نفتیبهبود کیفیت زندگی سلامت (به خصوص کودکان و زنان)بهبود شرایط تحصیلی افزایش فعالیت اقتصادی شبانهکاهش خطرات آتش سوزیکاهش آلودگی محیط زیست، گرمایش جهانیکاهش وابستگی به نفت وارداتیمنبع:globalgiving


کد مطلب: 80803

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/80803/جایگزین-خورشیدی-چراغ-نفتی-نپال

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com