کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرعت ذوب یخ های قطب جنوب سریع تر از آنچه فکر می کنیم

28 ارديبهشت 1398 ساعت 2:00

زیست آنلاین: بررسی های جدید محققان در بزرگترین قفسه یخ قطب جنوب نشان می دهد، ذوب شدن این ورقه های یخ بسیار سریعتر از آن است که به آن فکر می کنیم.


به گزارش زیست آنلاین، قفسه های بزرگ یخ در قطب جنوب، نسبت به تغییرات آب و هوایی آسیب پذیرتر از آن هستند که ما تصور می کنیم، مطالعه جدیدی صورت گرفته در خصوص  گرم شدن آب دریا ها و اقیانوس ها نشان می دهد، سرعت ذوب شدن ورقه های یخ در قطب جنوب بسیار سریعتر از حد انتظار رخ می دهد.

پل کریستفرسن، یکی از کارشناسان در موسسه تحقیقاتی اسکات پلیس کمبریج، گفت: یکی از وقایع جالبی که امروزه به آن برخوردیم، کشف لایه جدید در میان ورقه های یخ ضخیم وتوده ی شناور یخ در قطب جنوب بود که د نواحی یخچال های طبیعی نزدیک به دریا جریان می یابند.  در واقع "ما یک بخش آسیب پذیر را شناسایی کرده ایم که میزان ذوب آن ۱۰ برابر بیشتر از بقیه یخچال ها بوده است است."تحقیقات قبلی نشان داد که جریان آب گرم از اقیانوس های عمیق، باعث می شود که برخی از قفسه های یخ ذوب شوند و سریع تر از آنچه تصور می کنیم، تجزیه شوند.

در واقع افزایش حرارت در سطح دریا به مراتب سرعت ذوب را افزایش می دهد و پس از ذوب این میزان دوباره به اقیانوس ورود پیدا می کنند و موجب افزایش سطح اقیانوس ها و دریاها در سراسر جهان می شوند.

مطالعه ۲۰۱۷ توسط محققان دانشگاه کورنل تخمین زده است که تا سال ۲۱۰۰، در حدود ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان  از طریق افزایش دریاها، در معرض خطر قرار خواهند گرفت چراکه این افزایش از سطح می تواند موجب تخریب جوامع ساحلی و ایجاد سیل و سونامی های متعدد گردد.

افزایش دریاها، در معرض خطر

در حال حاضر افزایش از سطح اقیانوس ها و دریاها، حدود ۳ میلی متر در هر سال می باشد که این میزان معادل بیش از یک دهم اینچ است.

این کارشناس موسسه تحقیقاتی اسکات پلیس کمبریج افزود: ذوب شدن ورقه های یخ، به دلیل گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی و در نتیجه آن افزایش از سطح دریاها و اقیانوس ها، نگرانی بزرگی در سطح جهانی به وجود آورده است.

کریستوفرسن و همکارانش چهار سال را صرف مطالعه قفسه های یخ در قطب جنوب و آب های اقیانوسی کردند. دانشمندان همچنین ۸۵۰ سوراخ در قفسه های یخی قطب جنوب حفاری کرده اند و از ابزارهای دقیقی برای اندازه گیری تفاوت سرعت ذوب در گذشته و حال، میزاان اختلاف دما در طول این سال ها و  تفاوت در جریان های اقیانوس در داخل حفره های حفاری شده  استفاده کرده اند.

کریستوفرنسن معتقد است تغییرات آب و هوایی احتمالا نقشی اساسی در ذوب شدن ورقه های قطب بازی می کنند.

در این سایت همچنین نظر سنجی تحت عنوان آیا فکر می کنید قبل از اینکه دیر شود، ما می توانیم گرم شدن زمین را متوقف کنیم؟ گذاشته شده است که ۲۲۰۴۶ نفر در آن شرکت کرده و از این میان ۷۷ درصد رای منفی داده اند./منبع: nbcnews

تغییرات اقلیمی

 

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

سرعت ذوب یخ های قطب جنوب دو برابر شده است

تغییرات اقلیمی روند ذوب شدن یخ ها را تسریع کرد

 


کد مطلب: 80794

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/80794/سرعت-ذوب-یخ-های-قطب-جنوب-سریع-تر-آنچه-فکر-می-کنیم

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com