کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انجام تحقیقات میدانی در حوضه‌ های آبی کشور

22 فروردين 1398 ساعت 6:00

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی گفت: برای بررسی علمی جاری شدن سیلاب‌های اخیر در کشور، سه تحقیقات میدانی هم‌زمان در حوضه‌های آبی شمال و جنوب توسط این پژوهشگاه انجام می‌شود.


به گزارش زیست آنلاین، از روابط عمومی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، بهروز ابطحی افزود: به دنبال بارندگی‌های اخیر ‏در نواحی شمالی و جنوبی کشور و افزایش دبی رودخانه‌های منتهی به دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان، این پژوهشگاه در قالب سه گروه کارشناسی متشکل از متخصصان حوزه علوم دریایی و جوی، ‏تحقیقات میدانی چندجانبه در نواحی مصبی و دریایی در سه منطقه خلیج گرگان، بوشهر و خرمشهر کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهد. ‏

وی درباره تحقیقات میدانی در خلیج گرگان اظهار داشت: در این تحقیقات میدانی که به‌منظور بررسی آثار سیلاب ‏و همچنین تصویربرداری و مشاهده تغییرات مورفولوژیک ایجاد شده در نواحی مصبی و ساحل کشور انجام می‌شود، گروه‌های تحقیقاتی مراکز پژوهشی پژوهشگاه در شمال کشور در ۲۰ و ۲۲ فروردین ۹۸ در خلیج گرگان در مصب گرگان رود ‏اندازه‌گیری پارامترهای فیزیک، شیمی، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی و میکروبیولوژی منطقه را انجام می‌دهند.‏

رئیس پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی درباره تحقیقات میدانی در نواحی جنوبی کشور نیز گفت: در منطقه بوشهر گروه متخصصان مرکز ‏تحقیقاتی خلیج‌فارس پژوهشگاه به‌منظور مطالعه پلوم (زبانه گِل آلودگی) و دبی آب ورودی از مصب به دریا و مدل‌سازی‌های لازم پس از ‏سیلاب اخیر کشور در مصب مُند، اندازه‌گیری‌های مختلف هیدرولوژی و هیدرو بیولوژی را در حوزه‌های زیست‌شناسی، ‏فیزیک، زمین‌شناسی و شیمی انجام خواهد داد.‏

ابطحی در ادامه به سومین تحقیقات میدانی با مشارکت دانشگاه خرمشهر اشاره کرد و گفت: گروه مشترک تحقیقاتی ‏پژوهشگاه و دانشگاه خرمشهر از مرکز بوشهر در حال برنامه‌ریزی به‌منظور انجام نمونه‌برداری از منطقه اروندرود هستند.‏

وی هدف از انجام این تحقیقات میدانی در حوزه‌های زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، شیمی دریا، هواشناسی دریا و ‏پارامترهای مرتبط را مطالعه اندازه‌گیری میزان دبی اروندرود به خلیج‌فارس به‌ویژه پس از سیلاب خوزستان عنوان کرد.

در پی وقوع بارش‌های سنگین و کم‌سابقه از ابتدای سال در استان‌های شمالی، غربی و جنوب ‏غربی ‏کشور و به دنبال آن جاری شدن سیلاب در این مناطق، خسارات جانی و مالی فراوانی وارد شده است و در این میان، استانهای گلستان، خوزستان، لرستان و فارس، بیشترین آسیب‌ها را متحمل شده‌اند.

اجرای طرح ساماندهی رودخانه ها و تالاب هابیشتر بخوانید: خسارت سیل، دست انتقام آب از توسعه ناپایداراجرای طرح ساماندهی رودخانه ها و تالاب های خوزستاننماینده دزفول در مجلس از اجرای طرح ساماندهی رودخانه ها و تالاب های خوزستان خبر داد و گفت: تامین اعتبار این طرح از طریق رایزنی با دولت در حال پیگیری است.

عباس پاپی زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: پس از وقوع سیلاب سال ۹۵ تأمین اعتبار در راستای احداث سیل بند جدید در دزفول در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر اعتبار این مهم تأمین و پیمانکار نیز تجهیز کارگاه کرده اما تا زمان برطرف شدن شرایط سیلابی رودخانه امکان آغاز احداث سیل بند وجود ندارد چرا که این امر نیازمند اقداماتی همچون لایروبی و اصلاح مسیر آبی است.

وی از تلاش در راستای اجرای طرح ساماندهی رودخانه‌ها و تالاب‌های استان خوزستان خبر داد و افزود: این طرح دربرگیرنده مباحثی همچون کنترل سیلاب از طریق لایروبی رودخانه‌ها، احداث سیل بندها و تأمین آب تالاب‌های استان است به این معنا که آب مازاد استان وارد تالاب‌ها شود که در این صورت خوزستان آب مازادی برای انتقال نخواهد داشت.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در خصوص تأمین اعتبار این طرح، تصریح کرد: رئیس مجلس در این خصوص رایزنی‌هایی با رئیس جمهور انجام داد که مقرر شد تا دولت لایحه‌ای به مجلس ارسال کند تا ما بتوانیم اعتباری از طریق صندوق توسعه ملی یا دیگر منابع دولت برای اجرای طرح مذکور برداشت کنیم از سویی در صورت عدم ارسال این لایحه توسط دولت، از آنجایی که طبق پیگیری‌های انجام شده اعتبارات قابل توجهی از طریق صندوق توسعه ملی برای جبران خسارات و اجرای طرح‌های متعدد در مناطق سیل زده در نظر گرفته شده، قطعاً این طرح نیز مشمول اعتبار مذکور خواهد شد.

پاپی زاده، نحوه مدیریت سیلاب‌های اخیر در دزفول را بسیار بهتر از سیلاب سال ۹۵ برشمرد و گفت: در سال ۹۵ بسیاری از روستاهای منطقه زاویه دزفول دچار خسارت‌های عمده شدند اما خوشبختانه در چند سیلاب اخیر با بسیج کلیه امکانات و همت تمامی مدیران، دستگاه‌های اجرایی، خدماتی، ارتش، سپاه، بخش خصوصی و اهالی مناطق در معرض سیلاب شهرستان این بحران به خوبی مدیریت شد.

پرداخت خسارات سیلاب ۹۵پاپی زاده از قطعی شدن پرداخت خسارات سیلاب سال ۹۵ در دزفول و دیگر شهرها خبر داد و گفت: در جریان سفر اخیر ریاست جمهوری به خوزستان مقرر شد از طریق منابعی همچون صندوق بیمه محصولات کشاورزی که یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این صندوق تعلق داده شده و دیگر منابع در اختیار دولت این خسارات پرداخت شود؛ ضمن اینکه تمام تلاش ما این است تا خسارت‌های سیلاب‌های اخیر در سال ۹۷ و سال جاری نیز از طریق صندوق توسعه ملی تأمین شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به بهره برداری از اولین اتوبان و کنارگذر دزفول تحت عنوان اتوبان شرقی از سه راه سیاه منصور تا چهارراه آوج ظرف سه ماه آینده، افزود: فاز بعدی این طرح که از چهارراه آوج آغاز و تا میانرود و هفت تپه ادامه دارد و موجب کاهش ۲۰ کیلومتری مسیر دزفول به اهواز خواهد شد نیز آغاز شده است.

پاپی زاده در خصوص طرح اتصال دزفول به شبکه ریلی نیز توضیح داد: برای نخستین بار مجوز اتصال دزفول به شبکه ریلی اخذ شده و بخش زیادی از فاز نخست این طرح با انجام اقداماتی همچون توجیهات فنی، اقتصادی، مطالعات، تأمین احجام و میخ کوبی نیز انجام شده اما سیلاب‌های اخیر موجب توقف موقت این طرح شده است.

وی از تداوم احداث طرح راه آهن دزفول پس از رفع شدن شرایط سیلابی خبر داد و گفت: فاز نخست این راه آهن که در جنوب شهر دزفول است ظرف سه ماه آینده تکمیل می‌شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در ادامه از افتتاح فاز دوم کارخانه فولاد طی دو ماه آینده خبر داد و گفت: کارخانه ۱۰ هزار تنی چغندر قند با سرمایه گذاری بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام خاکبرداری شده است.

بیشتر بخوانید: فناوری‌هایی برای کاهش خسارات سیل


کد مطلب: 80470

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/80470/انجام-تحقیقات-میدانی-حوضه-های-آبی-کشور

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com