کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یونیدو برای تشویق رشد صنایع پایدار دولت ها را حمایت می کند

3 بهمن 1397 ساعت 12:30

زیست آنلاین: سازمان یونیدو، به عنوان یک آژانش تخصصی سازمان ملل متحد، برای حمایت از دولت ایران در راستای حرکت به سمت توسعه پایدار در صنایع و در سایر حوزه ها از طریق حمایت از صنعت و به منظور رفع مشکلات ناشی از کمبو منابع و دانش فنی و سیاست گذاری های ناکارآمد، توان و ظرفیت های علمی و فنی خود را در اختیار دولت ها قرار می دهد.


به گزارش زیست آنلاین، مریم جوان‌شهرکی - نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) - در بیستمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز گفت: این روزها برای اغلب کشورها در سراسر دنیا و از جمله ایران شرایط سخت و چالش برانگیز شده است، در چند سال اخیر شرکت ها و صنایع با قیمت های صعودی مواد اولیه برای صنعت مواجه بوده اند و شرکت ها وصنایعی که به دنبال بقا و خروج از این شرایط هستند، ناگزیر باید ظرفیت رقابت پذیری خود را در کنار افزایش بهره وری، کاهش هزینه های تولید و استفاده از فرصت های جدید بهبود بخشیده و تقویت کنند.

وی افزود: آشفتگی‌های اقتصادی می‌تواند عوارضی جبران ناپذیر برای محیط زیست داشته باشد، عوارضی که در دراز مدت برای سلامت صنعت و اقتصاد بسیار مهم خواهد بود، این نوع نگاه موجب ترویج الگوهایی استفاده از مواد و انرژی خواهد شد که از نگاه توسعه پایدار، کامل مشخص است، این میزان از مواد و انرژی که امروزه ما در جهان مصرف می کنیم، ضمن آنکه به سرعت منابع موجود را از بین می بردند، در عین حال منجر به افزایش ضایعات و آلودگی هایی می شوند که از نظر مقدار و شدت آلودگی  و ظرفیت جذب سیستم جهانی به شدت برای آینده نسل هایی که از خود برجای می گذاریم، جبران ناپذیر و مضر خواهند بود.

جوان‌شهرکی اظهار کرد: در سطح ملی، با شرایط جدی تری مواجه خواهیم بود، کشورهای کمتر توسعه یافته، با توجه به اینکه یا به اندازه کافی مواد اولیه مصرف نمی کنند و یا بیش از میزان مورد نیاز، مواد اولیه را به کار می گیرند، به مراتب بیشتر از کشور های توسعه یافته که مکانیزم هایی برای مدیریت مصرف دارند، از این مساله آسیب دیده اند، در کشور ما نیز با توجه به مصرف بی رویه،  می توان مصرف انرژی را  در صنایع کنترل نمود و سود بیشتری در صنایع مختلف به دست آورد.

وی افزود: جالب است بدانید که دستاورد های حاصل از یک پروژه ۵ ساله در خصوص مصرف انرژی  که در پنج صنعت پر مصرف کشور، شامل سیمان، ذوب آهن، نفت و گاز، پتروشیمی و پالایشگاه برای سازمان (UNIDO) انجام شد، نشان می‌دهد که  می‌توان سالانه پنج هزار بشکه نفت را به عنوان منابع انرژی  ذخیره کرد. طبیعاتا این تجربه را می شود در سایر صنایع دیگر نیز در سطوح مختلف به کار برد.

نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در ادامه گفت:  صنعت به عنوان اولین نهاد تولید کننده کالا و خدماتی که در جامعه مصرف می شود، نقش بسیار کلیدی و حیاتی در خصوص منابع و محیط زیست ایفا می کند، ضمن اینکه پر مصرف ترین حوزه انرژی در کشور ما، حوزه صنعت است.

در سیستم های ناپایدار، مصرف مواد و انرژی، به دلیل استفاده از فناوری های منسوخ، تاریخ مصرف گذشته، ناکارآمد و همچنین، سیستم های مدیریتی ناکار آمد، بسیار بیشتر از میزان قابل قبول برای این فرایند ها است، در کشورهای در حال توسعه برای حل مشکلات ناشی از توسعه ناپایدار، پیشنهاد می شود به منظور تقویت کاهش مصرف انرژی، برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های پر اهمیت صورت بگیرد. به عنوان مثال با تبدیل مواد مورد استفاده به منابع تجدید پذیر و طراحی مجدد محصولات، میزان انرژی و مواد کمتری مورد مصرف قرار خواهد گرفت.

 

جوان شهرکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مصرف بالای انرژی در دنیا گفت‌:  حقیقا دولت ها بزرگترین سهم را در این فرایند؛ خواهند داشت، چراکه دولت ها می توانند نقش زیادی در حمایت، آگاهی سازی، ایجادظرفیت، توسعه موسسات پشتیبانی و صنعتی، موسسات اعتبار بخشی، گواهینامه و بسیار مهم تر از موارد ذکر شده، تشویق سرمایه گذاری در حوزه بهره وری انرژی و صنایع سبز ایفا کنند.

وی افزود: سازمان یونیدو، به عنوان یک آژانش تخصصی سازمان ملل متحد، برای حمایت از دولت ایران در راستای حرکت به سمت توسعه پایدار در صنایع و در سایر حوزه ها از طریق حمایت از صنعت و به منظور رفع مشکلات ناشی از کمبو منابع و دانش فنی و سیاست گذاری های ناکارآمد، توان و ظرفیت های علمی و فنی خود را در اختیار دولت ها قرار می دهد، یونیدو می تواند در راستای ارتقای قوانین و مقررات زیست محیطی و تشویق رشد صنایع پایدار، دولت ها را حمایت کند.

دولت هایی که به منظور حذف موانع مالی، افزایش بهره وری و به کار گیری مسیر استراتژیک علمی و فناوری نوآوری سبز و توسعه فناوری های سازگار با محیط زیست، صنایع خود را تشویق می کنند، نیاز به حمایت و سرمایه گزاری های خارجی دارند.

بیشتر بخوانید: توسعه صنعتی و پایداری محیط زیست دو موضوع همگام هستندیونیدو برای تشویق رشد صنایع پایدار دولت ها را حمایت می کند

وی افزود: سازمان یونیدو در طول فعالیت خود در کشور های مختلف، تلاش کرده از طریق طرح صنعت سبز، به همکاران خود چه در دولت و چه در بخش خصوصی، از طریق سه مکانیسم زیر کمک و مشاوره برساند:

حذف شکاف هایی که در کارگروه های فرهنگی نسبت به اهمیت توسعه صنایع سبز وجود دارد

حذف شکاف های موجود در سیستم پشتیبانی

حذف شکاف های موجود در دانش و مهارت های فنی بخش صنعت

در سال ۲۰۱۸ میلادی، یونیدو با موفقیت، اولین مرحله از برنامه مدیریت حذف گاز HCL  رابه اتمام رساند.

در مرحله اول پروژه در ۱۱ کارخانه شامل تولید کنندگان یخچال و لوازم خانگی و سازندگان پنل، به اجرا در آمده است که این طرح در حدود ۲ و نیم میلیون دلار هزینه داشته است.

در در مرحله دوم این طرح،  سازمان یونیدو حمایت مالی خود را برای حمایت جمهوری اسلامی ایران، ادامه داده و در این راستا مشخصات فنی برای تجهیزات مورد نیاز کارخانه ها توسط مشاوران بین المللی یونیدو از طریق بازدید از سایت های مختلف و بر گزاری  جلسات متعدد با کارخانه ها در کنار همکاران سازمان محیط زیست و دفتر لایه اوزون، به اجرا در آورده است.

سلزمان یونیدو همچنین در سال ۲۰۱۸ در تلاش مشترک با سایر آژانس های سازمان ملل برای ورود تجهیزات مورد نیاز و مرتبط با فعالیت های سازمان های فنی و حرفه ای و نیز تجهیزات آموزشی مورد نیاز، به طور فزاینده ای به همکاری با دولت ایران، پرداخته است.  

نماینده سازمان صنعتی ملل متحد در پایان صحبت های خود اضافه کرد: از نظر دبیرکل سازمان ملل متحد و سایر همکاران من در دیگر سازمان ها، تحریم های اعمال شده علیه دولت ایران، به هیچ وجه مشروعیت قانونی ندارند و سازمان ملل متحد همچون گذشته در حد توان، و در مواردی که در توان و در دستور کار این سازمان می باشد، به همکاری با دولت ایران، خواهد پرداخت.

 


کد مطلب: 79783

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/79783/یونیدو-تشویق-رشد-صنایع-پایدار-دولت-حمایت-می-کند

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com